Диригування (025 ОП Хорове диригування)
Тип: Нормативний
Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
1 | 2 | Іспит |
2 | 2 | Немає |
3 | 2 | Іспит |
4 | 2 | Немає |
5 | 2 | Немає |
6 | 2 | Іспит |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
1 | 32 | КММ-11 | Ферендович М. В., Патер . Р. |
2 | 32 | КММ-11 | доцент Камінська М. М., Мельничук О. Й. |
3 | 32 | КММ-21 | Чучман В. М., Ключинська Н. В. |
4 | 32 | КММ-21 | Ферендович М. В., доцент Камінська М. М. |
5 | 32 | КММ-31 | Чучман В. М., доцент Камінська М. М. |
6 | 32 | КММ-31 | Патер . Р., Мельничук О. Й. |
Опис курсу
Дисципліна «Диригування» є завершеною нормативною дисципліною зі спеціальності 025 Музичне мистецтво для ОП «Хорове диригування» першого (бакалаврського) рівня освіти, яка викладається в І-VIII семестрах в обсязі 16 кредитів за Європейською Кредитно-Трансферною Системою (ЄКТС).
Вивчення курсу «Диригування» спрямоване на вдосконалення й поглиблення комплексу теоретично-практичних основ мануальної техніки, формування інтелектуально-художнього розвитку та виконавсько-педагогічних якостей майбутніх фахівців з хорового диригування. Виконання вимог навчальної дисципліни передбачає підготовку до практичної роботи з хором і дає можливість розширити професійні можливості здобувачів вищої освіти.
Мета нормативної дисципліни «Диригування» полягає в тому, щоб підготувати висококваліфікованих та конкурентоспроможних фахівців, які володіють знаннями, уміннями й навичками диригентсько-хорової діяльності у сфері музичного мистецтва.
Цілі курсу:
- поглибити розуміння специфіки та проблематики диригентської мистецтва;
- розвинути професійні навички диригентсько-виконавської діяльності:
- засвоїти та закріпити прийоми техніки диригування (мануальні схеми та інші засоби виразності), необхідні для художнього осмислення твору та практичної роботи з хором;
- активувати самостійну роботу над хоровою партитурою (вивчення методом гри на фортепіано; вокально-інтонаційне, зорове та слухове засвоєння);
- здійснювати всебічний аналіз хорових творів різних стилів та жанрів шляхом інтегрування знань з дисциплін історико-гуманітарного, музично-теоретичного і вокально-хорового спрямування;
- підготувати до публічного виступу та досягнення сценічної витримки задля художньо переконливого виконання хорового твору.
Ефективність засвоєння змісту практичного курсу «Диригування» забезпечує тісний взаємозв’язок із професійно-орієнтованими дисциплінами циклу професійної та практичної підготовки і гуманітарними дисциплінами циклу загальної підготовки.
Після завершення цього курсу здобувач повинен буде:
- Демонструвати артистизм, виконавську культуру та технічну майстерність володіння голосом на належному фаховому рівні під час виконавської (диригентської) діяльності (ПРН1).
- Володіти методами та навичками ансамблевого / хорового співу, репетиційної роботи та концертних виступів (ПРН2).
- Демонструвати різні методики удосконалення виконавської діяльності (ПРН3).
- Аналізувати музичні твори з виокремленням їх належності до певної доби, стилю, жанру, особливостей драматургії, форми та художнього змісту (ПРН4).
- Відтворювати драматургічну концепцію музичного твору, створювати його художню інтерпретацію (ПРН5).
- Володіти методами опрацювання музикознавчої літератури, узагальнення та аналізу музичного матеріалу, принципами формування наукової теми та розуміння подальших перспектив розвитку даної проблематики в різних дослідницьких жанрах (ПРН7).
- Демонструвати володіння музично-аналітичними навичками в процесі створення виконавських та педагогічних інтерпретацій (ПРН8).
- Володіти термінологією музичного мистецтва, його понятійно-категоріальним апаратом (ПРН12).
- Використовувати на професійному рівні методи та прийоми викладання диригування (ПРН14).
- Демонструвати музично-теоретичні, культурно-історичні знання з музичного мистецтва (ПРН15).
- Демонструвати аргументовані знання з особливостей музичних стилів різних епох (ПРН17).
Цей освітній компонент покликаний сформувати у здобувачів загальні та фахові компетентності, а саме: ЗК1, ЗК2, ЗК3, ЗК4, ЗК7, ЗК8, ЗК9, ФК1, ФК2, ФК6, ФК8, ФК11, ФК18.
Рекомендована література
Основна література:
- Балух Ю. Львівська диригентська школа: творчі портрети учнів академіка М. Ф. Колесси. Львів: Сполом, 2011. 72 с.
- Бенч-Шокало О. Український хоровий спів: актуалізація звичаєвої традиції : навч. посіб. Київ: Ред. журн. «Укр. Світ», 2002. 440 с.
- Березовський М. Віднайдені хорові концерти. Частина «А». Концерти чотириголосні. Навчально-методичний посібник для закладів освіти галузі культури і мистецтв. Київ: Видавничий дім «Комора», ГО «Український фонд духовної музики», 2018. 160 с.
- Бермес І. Український хоровий спів як соціокультурне явище: монографія. Дрогобич: Посвіт, 2013. 432 с.
- Бондаренко А. В. Інтелектуально-творчий розвиток студентів у класі хорового диригування: навчально-методичний посібник. Кривий Ріг: КДПУ, 2019. 160 с.
- Бурбан М. Українські хори та диригенти. Дрогобич: Пóсвіт, 2007. 672 с.
- Головащенко М. Феномен Олександра Кошиця. Київ: Музична Україна, 2007. 588 с.
- Гуральна С. Духовні твори галицьких композиторів римо-католицької конфесії кінця ХІХ – першої половини ХХ століть: наукове нотне видання хорових творів / упоряд. С. С. Гуральна. Львів–Варшава: Галицька Видавнича Спілка, 2022. 148 с.
- Демцюх З. Виконавсько-хорові проблеми кантати Лесі Дичко «Червона калина»: навчально-методичний посібник. Львів: СПОЛОМ, 2013. 40 с.
- Денис Січинський. Вокально-хорові твори: навчально-методичний посібник/ автор-упоряд. Ганна Карась. Івано-Франківськ: Фоліант, 2015. 156 с.
- Духовна музика українських композиторів 20-х років ХХ ст. / упоряд. та спецред. М. Юрченка. Київ: Видавництво імені Олени Теліги: Український фонд духовної музики, 2004. 224 с.
- Єгоров О.М. Теорія і практика роботи з хором. Київ: Музична Україна, 2007. 132 с.
- Кириленко Я. Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки: навч. посіб. Київ: Київ. ун-т імені Б. Грінченка, 2020. 108 с.
- Колесса М. Основи техніки диригування. Вид. 2. Київ: Музична Україна, 1973. 200 с.
- Коломоєць О. М. Історія та теорія українського хорового мистецтва: навч. посіб. Дніпро: Ліра, 2023. 288 с.
- Коломоєць О. М. Хорознавство: навч. посібник. Київ: Либідь, 2001. 168 с.
- Кошиць О. Релігійні твори / за ред. З. Лиська. Нью-Йорк: Вид-во ім. З.Лиська, 1970. 736 с.
- Кушніренко А. Співаночки мої любі: авт. зб. вокально-хорових творів / заг. ред. та муз. упорядкування А. М. Кушніренка. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2011. 180 с.
- Лащенко А. З історії київської хорової школи. Київ: Музична Україна, 2007. 200 с.
- Леонтович М. Хорові твори / ред.-упоряд. В. Кузик. Київ: Музична Україна, 2005. 376 с.
- Лисько З. Музичний словник [Репринтне відтворення видання 1933 р.]. Київ: Музична Україна, 1994. 168 с.
- Лисько З. Піонери музичного мистецтва в Галичині / упоряд., опрац. рукопису, вступ. ст.: В. Сивохіп. Львів; Нью-Йорк: Видавництво М. П. Коць, 1994. 144 с.
- Людкевич C. Дослідження, статті, рецензії, виступи: у 2 т. / упоряд., ред., вст. стаття і прим. З. Штундер. Львів: Дивосвіт, 1999. Т. 1. 496 с.
- Людкевич C. Дослідження, статті, рецензії, виступи: у 2 т. / упоряд., ред., вст. стаття і прим. З. Штундер. Львів: Дивосвіт, 2000. Т. 2. 816 с.
- Маестро Юрій Луців. Збірка статей. Львів: СПОЛОМ, 2001. 64 с., 8 іл.
- Мазепа Т. Соціокультурний феномен європейських музичних товариств ХІХ – початку ХХ століть на прикладі галицького музичного товариства: монографія. Львів: Растр-7, 2017. 474 с.
- Микола Леонтович. Хорові твори / ред.-упоряд. В. Кузик. Київ: Музична Україна, 2019. 464 с.
- Муха А. І. Композитори України та української діаспори. Київ: Музична Україна, 2004. 352 с.
- Нємцова Л. О. Хорове диригування: навчально-методичний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2021. 77 с.
- Партесні концерти ХVII–XVIII ст. Київ: Музична Україна, 2006. 320 с.
- Пісенний «Кобзар». Хорова Шевченкіана. Зібрання хорових творів у семи томах. Твори a cappella. Т. 1. Укладач П. І. Муравський. Київ: ВЦ «Просвіта», 2014. 240 с.
- Пісенний «Кобзар». Хорова Шевченкіана. Зібрання хорових творів у семи томах. Твори a cappella. Т. 2. Укладач П. І. Муравський. Київ: ВЦ «Просвіта», 2015. 240 с.
- Пісенний «Кобзар». Хорова Шевченкіана. Зібрання хорових творів у семи томах. Укладач П. І. Муравський. Ідея видання, біографічні довідки про композиторів, бібліографія й загальна редакція: О. А. Шокало. Музична редакція, примітки до народних пісень: Л. В. Буховська, І. Я. Павленко. Твори a cappella. Т. 3. Київ: ВЦ «Просвіта», 2016. 280 с.
- Прокулевич О. Основи хорового диригування: навчальний посібник. Умань: ФОП Жовтий О.О., 2016. 140 с.
- Сбітнєва О. Ф. Хорознавство: методичні рекомендації. Старобільськ: Луганський нац. ун-т ім. Т. Шевченка, 2017. 86 с.
- Світайло С. В. Методика роботи з дитячим хоровим колективом: навчально-методичний посібник. Київ: Унів. коледж Київського ун-ту ім. Бориса Грінченка, 2016. 140 с.
- Серганюк Л. І. Методика аналізу хорових творів. Івано-Франківськ, 2015.
- Смирнова Т. А. Хорознавство (історія, теорія, методика): навчальний посібник. Вид. третє, доповнене. Харків: ХНПУ, «Федорко», 2018. 212 с.
- Станіслав Людкевич у спогадах сучасників / упоряд. З. Штундер. Жовква: Місіонер, 2010. 236 с.
- Стеценко К. Духовні твори / ред.-упоряд. Гобдич М. Київ: Фенікс, 2013. 404 с.
- Сторінки історії Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. Львів: Сполом, 2009. 352 с.
- Стрілецькі пісні: для чоловічого та мішаного хорів / Львівська національна філармонія; Львівська національна наукова бібліотека імені В. Стефаника; передмова і музична редакція Володимира Сивохопа, Володимира Пасічника; упорядкування біографічного матеріалу Володимира Пасічника. Львів: Простір-М, 2018. 120 с.
- Фах-диригування: практикум для студентів ф-ту муз. мистецтва спеціалізації хор. диригування / ред.-упоряд. Н. М. Кречко. Київ: Видавництво Ліра-К, 2017. 140 с.
- Харнонкурт Н. Музика як мова звуків: науково-популярне видання / перекл. з нім. Г. Куркова за ориг.: Nicolaus Harnoncourt “Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis”. Суми: Собор, 2002. 184 с.
- Хрестоматія з хорового диригування: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів: випуск І. 3-тє видання / уклад. Н. В. Стефіна. Суми: ФОП Цьома С.П. 2016. 270 с.
- Хрестоматія з хорового диригування: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів : випуск ІІ. Частина 2 / уклад. Н. В. Стефіна. Суми: СумДПУ імені А.С.Макаренка, 2014. 161 с.
- Шумська Л. Ю. Хорове диригування: навчальний посібник. 2-ге вид., доповн. та перероб. Ніжин: НДУ імені М. Гоголя, 2017. 105 с.
- Nicolaus Dylecki (ca. 1630–1690). Vesperae. Liturgia. Concerti quatuor vocum / ed. Irina Gerasimova. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Sub Lupa, 2018. 258 s.
Додаткова література:
- Антків Ю. Їде святий Миколай. Пісні про святого Миколая для триголосного шкільного хору з фортепіанним супроводом в аранжуванні Юрія Антківа: методичний посібник. Львів: Простір М, 2009. 36 с.
- Антків Ю. Колядки та щедрівки для однорідного та мішаного хорів. Львів, 2013. 140 с.
- Антологія молитви «Отче наш». Хорові твори українських композиторів : навчально-методичний посібник / упоряд.: В. П. Пасічник, З. М. Демцюх, М. В. Ферендович, В. М. Чучман, О. Й. Мельничук. Львів : Кафедра музикознавства та хорового мистецтва, факультет культури і мистецтв, ЛНУ ім. Івана Франка, 2019. 150 с.
- Бенч О. Павло Муравський. Феномен одного життя. Київ: Дніпро, 2002. 664 с.
- Дмитро Котко та його хори: статті, рецензії, спогади, документи / ред.-упоряд. С. Стельмащук. Дрогобич: Відродження, 2010. 336 с.
- Камінська М. Специфіка освітнього процесу диригентсько-хорової підготовки студентів.Молодий вчений. Херсон, 2018. № 3 (55). С. 23–26.
- Карась Г. В. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття: монографія. Івано-Франківськ: Тіповіт, 2012. 1164 с.
- Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури XIX–XX ст.: монографія. Тернопіль: Астон, 2000. 339 с.
- Ключинська Н. Партитури партесних творів: про що мовчить нотація. Теорія і практика актуальних наукових досліджень. Матеріали II науково‑практичної конференції (м. Дніпро, 28–29 лютого 2020 р.). Херсон: Видавництво «Молодий вчений», 2020. Ч. 1. С. 9–13.
http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/other/44feb2020/1.pdf - Ключинська Н. Риторична фігура ANTITHETON в партесному концерті Івана Домарацького «Благословлю Господа». Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. Випуск 20. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2019. С. 57–66.
http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/artstudies/article/view/10639 - Кметюк Т. Дмитро Котко: феномен диригента: монографія. Івано-Франківськ: Фоліант, 2015. 204 с.
- Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів: НТШ, 2000. 286 с.
- Корній Л. Істрія української музики. Ч. 3: ХІХ ст. Київ; Нью-Йорк: Видавництво М. П. Коць, 2001. 480 с.
- Лига В. І проросте посіяне зерно. Євген Вахняк: людина, митець, педагог. Львів: Дивосвіт, 2001. 112 с.
- Манько Н. Методичний збірник хорових творів для дитячого хору з репертуару хору «Радуниця» / автор обр. та упоряд. Н. Я. Манько. Львів: ТеРус, 2012. 64 с.
- Мельничук О. Духовна спадщина Миколи Леонтовича (до 140-річчя від дня народження).Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство.Львів, 2017. Вип. 18. С. 51–59.
- Нанке А. Літургія. Перемишль, 2021. 122 с.
- На крилах «Мрії»: збірка хорових творів / упоряд. Б. Дерев’янко. Львів, 2005. 225 с.
- Патер А. Еталонність хорового звуку у виконавському трактуванні української духовної музики.International Journal of Innovative Technologies in Social Science. Warsaw, 2020. № 5 (26). June. S. 19–25.
- Патер А. Українська сакральна музика у світлі естетики «філософії серця». Міжнародний науковий форум «Музикознавчий універсум молодих» (27 лютого – 2 березня 2018 р.): тези. Львів: Видавець Т. Тетюк, 2018. С.101–102.
- Побратими [про життя і творчість В. В. Василевича та Є. Д. Вахняка] / автор ідеї та упоряд. І. Чупашко. Львів: Растр-7, 2016. 355 с.
- Різдвяні піснеспіви народів світу: Навчально-методичний посібник / ред.-упоряд. З. Демцюх. Львів: Растр-7, 2021. 50 с.
- Рожок В. Стефан Турчак / переднє слово: Б. Олійник. Київ: Либідь, 2013. 228 с.
- Самотос-Баєрлє Н. Микола Колесса. Сто років молодості. Львів: Аверс, 2014. 288 с.
- Смоляк О. Музичні традиції родини Антківих (с. Острів Тернопільського району Тернопільської області): монографія. Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2016. 124 с.
- Сов’як Р. Остап Нижанківський: нарис про життя і творчість. Дрогобич: Відродження, 1994. 88 с.
- Співає «Ліра»: збірник хорових творів / упоряд. Оксана Мельничук. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2017. 160 с.
- Співаночки мої: хорові обробки лемківських пісень / упоряд. І. Майчик. Київ: Музична Україна, 1967. 112 с.
- Співає Камерний хор КНАМ імені Р. М. Глієра / упоряд. З. Томсон. Київ: Музична Україна, 2021. 164 с.
- Ферендович М. Діалог поколінь: з історії виконання Високої меси Йоганна Себастьяна Баха у Львові.Українська музика:науковий часопис ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2019. Ч. 2 (32). С. 11–20.
- Ферендович М. Львівські диригенти – учні Артура Нікіша: до питання формування традицій диригентського мистецтва Галичини першої третини XX століття.Українська музика:науковий часопис ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2019. Ч. 1 (31). С. 14–22.
- Флейчук Х. Хорова шевченкіана кінця ХХ – початку ХХІ сторіч: проблеми дириґентської інтерпретації. (На прикладі хорових творів М. Скорика, В. Камінського): монографія. Львів: СПОЛОМ, 2010. 128 с.
- Хорове мистецтво в контексті розвитку української культури ХІХ–ХХІ століть: [монографія] / наук. ред. Тарас Дубровний. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022. 196 с.
- Чучман В. Візія функцій капельмейстера в XVI–XVIIІ cт.: на матеріалі докторату Адольфа Хибінського. Культура України: зб. наук. пр. / М-во культури та інформ. політики України, Харків. держ. акад. культури; за заг. ред. В. Шейка. Харків: ХДАК, 2024. Вип. 84. С. 87–96.
- Чучман В. Диригентська школа Євгена Вахняка на тлі хорової культури України.Музичне мистецтво і культура.Одеса: Астропринт, 2018. Вип. С. 246–262.
- Чучман В. Ліричні та жартівливі пісні в обробці для дитячо-юнацького хору. З репертуару вокальної групи «Чорнобривці» Львівського мистецького центру «Веселі черевички»: Навчально-методичний посібник. Львів: Растр-7, 2021. 124 с.
- Хрестоматія хорового співу: навчально-методичний посібник / автор-упорядник М. Камінська. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 142 с.
- Штундер З. Станіслав Людкевич. Життя і творчість: монографія у 2 т. Львів: ПП «Бінар-2000», 2005. Т. 1: (1879–1939). 636 с.
- Штундер З. Станіслав Людкевич. Життя і творчість: монографія у 2 т. Жовква: Місіонер, 2009. Т. 2: (1939–1979). 360 с.
Інтернет-ресурси:
- БенчО. Хорова методика Павла Муравського. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. № 4. С. 12–17.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chasopys_2014_4_4 - Всеукраїнське хорове товариство ЛЕОНТОВИЧА.
URL: https://choircommunity.com.ua/ - Львівська національна наукова бібліотека імені В. Стефаника.
URL: https://www.lsl.lviv.ua/ - Музична бібліотека.
URL: http://mubis.com.ua/ - Наукова бібліотека ЛНУ імені Івана Франка.
URL: https://www.lnulibrary.lviv.ua/ - Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського.
URL: http://www.nbuv.gov.ua/ - Національна Всеукраїнська Музична Спілка.
URL: https://muzunion.com/ - «Наша Парафія». Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів.
URL: https://parafia.org.ua/ - Ноти українських композиторів.
URL: http://ukrnotes.in.ua/ - Нотна бібліотека «Дударика».
URL: http://library.dudaryk.ua/ - ЧТИВО. Електронна бібліотека.
URL: https://chtyvo.org.ua/ - DIASPORIANA.ORG.UA. Електронна бібліотека.
URL: http://diasporiana.org.ua/ - Fontes musicæ in Polonia.
URL: http://fontesmusicae.pl/ - IMSLP Petrucci Music Library.
URL: https://imslp.org/