Народно-сценічний костюм у видовищних заходах і хореографічних постановках

Тип: На вибір студента

Кафедра: режисури та хореографії

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
103Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
1016Кузик О. Є.

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1016Кузик О. Є.

Опис курсу

Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні високого рівня підготовки студентів та їх знань художніх особливостей народного одягу, а саме становлення національного костюму на створення на його основі сценічних варіантів, характерних регіональних та локальних ознак одягу, а також формування умінь і навичок сценічного оформлення хореографічних постановок та видовищних заходів.

Основні завдання дисципліни є:
– формування умінь сценічного оформлення майбутніх хореографічних постановок;
– виховання професійної культури на основі об’ємних знань з історії народного костюму, сценічного оформлення видовищних заходів та режисерсько-постановочної роботи;
– формування знань з особливостей національного костюму та культури народів, які проживають на прикордонні до України;
– формування у студентів любові до української національної культури, зокрема звичаєвого одягу українців у різних етнокультурних регіонах України;
– вивчення та збереження культурної музичної, пісенної і танцювальної спадщини народу;
– формування режисерського задуму театралізованого заходу: видовища, вистави, концерту.
– систематизація знань з організації театралізованих заходів: сценарний план, режисура, композиція, постановка, декорації, звук, світло і т.д.;
– створення комплексу теоретичних фахових знань та практичних вмінь щодо вирішення різноманітних художньо-творчих завдань в організації діяльності хореографічних та театральних колективів різного спрямування.
– формування у студентів позитивних рис і якостей особистості та фахівця: розумової активності, пізнавальної самостійності, потреба у самоосвіті, здатності адаптуватися до змін, ініціативи, творчості;
Студент має знати:
– особливості розвитку народних костюмів та їх вплив на формування характеру хореографічної культури та народної творчості;
– характерні особливості народно-сценічних костюмів народів, що проживають на прикордонні України – елементи одягу, вишивка, крій, колористика, танцювальна культура, національних характер;
– специфіку та художні особливості українського сценічного танцювального одягу (костюмів);
– характерні риси та регіональні етнографічні особливості українського народно-сценічного костюму регіону – Лемківщини, Бойківщини, Гуцульщини, Закарпаття, Полісся, Поділля, Слобожанщини, Півдня та Центру Україна;
– особливості режисури театралізованих заходів, концертів, масових заходів та обрядових дійств;
– засоби художньої виразності у підготовці видовищних заходів – зоровий образ, композиційне вирішення, методи візуального та емоційного підсилення сприйняття дійства;
– наукову та професійну термінологію предмету;
Студент має вміти:
– Орієнтуватись в характерних особливостях народно-сценічних костюмів та характерах хореографічної культури різних народів, що мешкають поблизу України;
– Розрізняти народно-сценічні костюми етнографічних груп українців, які зберегли автентичні особливості – крою; елементів натільного, поясного, верхнього одягу; головних уборів і т.д.;
– Визначити приналежність зображення національного одягу до певного регіону України;
– Правильно підбирати відповідний костюм до певної хореографічної постановки;
– Аналізувати народно-сценічні костюми, тобто знаходити характерні особливості художньо-естетичного вирішення, декору, прикрас тощо;
– Створювати ескізи оформлення сцени для хореографічних вистав та режисерських постановок;
– Композиційно сформувати концертну програму чи масовий захід за допомогою візуальних засобів народно-сценічного танцю та режисури заходу.
– Застосовувати отримані знання у своїй подальшій професійній та практичній роботі.

Форма підсумкового контролю успішності навчання
Під час навчальних занять застосовується індивідуальна та фронтальна перевірка знань, умінь і навичок студентів, а також підсумкові форми контролю:
– індивідуальна перевірка (передбачає розгорнуту відповідь студента на оцінку),
– фронтальна перевірка (співбесіда за матеріалами розглянутої теми на початку нової лекції, а також на початку семінарських занять),
– підсумкова форма контролю – залік
Умови зарахування курсу. Активна участь у семінарських заняттях; письмовий модульний контроль, одне індивідуальне домашнє завдання та його презентація; наявність конспекту лекційних занять; складання заліку.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Гуменюк А. Народне хореографічне мистецтво України /А.Гуменюк. – К.А.Н. УРСР, 1963.
  2. Матейко К.І. Український народний одяг / К.І. Матейко. – Київ : Наукова думка, 1977р. – С.9-24
  3. Ніколаєва Т.Історія українського костюма / Т.Ніколаєва. – Київ : Либідь, 1996р.-С.21-27
  4. Неллі В.О. Про режисуру. – К.: Мистецтво, 1977. – с.170-177
  5. Оформлення вистави. – К.: Мистецтво, 1964, с.133-164
  6. Стасько Б. Український народний одяг (західні етнографічні регіони): навчально-методичний посібник / Б.Стасько, Н.Марусик. – Івано-Франківськ: Видавничо-дизайнерський відділ ЦІТ, 2009. – 120с.

Додаткова література:

  1. Антонович Є.А. та ін. Декоративно-прикладне мистецтво. – Львів. В-во «Світ», 1992. – с.243-250
  2. Воропай О.Звичаї нашого народу: Етнографіч­ний нарис / О.Воропай. – Київ, 1991.- С.484-567.
  3. Кириченко М.А., Кириченко І.М.. Основи образотворчої грамоти: Навч.посібник.-К.:Вища школа, 2002. – с.29-41
  4. Матейко К.І. Український народний одяг / К.І.Матейко. –К.: Наукова думка, 1977.
  5. Стамеров К.К. Нариси з історії костюмів: У двох частинах: Ч. І. / Авт. К.К. Стамеров; Худож.М.Н. Грох,Б.Л. Тулін.– К.: Мистецтво, 1978.–244 с.: іл.
  6. Стамеров К.К. Нариси з історії костюмів: У двох частинах: Ч. ІІ. / Авт. К.К. Стамеров; Худож. М.Н.Грох, Б.Л.Тулін. – К.:Мистецтво, 1978.–175 с.: іл.
  7. Стельмащук Г. Традиційні головні убори українців / Г.Стельмащук – К.: Наук. думка, 1993. – 400 с.
  8. Філановський Г.Ю., Супрун О.І. Костюм. ХХ ст.: Наук. худ. кн. / Авт. Г.Ю. Філановський, О.І. Супрун; Худож. І.О. Ком’яхова. – К: Веселка, 1990. – 127 с.: іл.
  9. Українська минувшина: Ілюстрований етнографічний довідник. – 2-е вид./ А.П.Пономарьов, Л.Ф.Артюх, Т.В.Косміна та ін. -Київ : Либідь, 1994. – С.133-138.
  10. Френкель М. Современная сценография.–К.,Мистецтво,1980.–с.115-131.
  11. Шарварко Б.Г. Режисура театралізованого масового дійства. – К.: ДАКККіМ, – 2004р. с. 30-34
  12. Шевнюк О.Л. Історія костюма / О.Л.Шевнюк. – К.: Знання-прес, 2008. – 375с., 32с.кольор.іл.

Матеріали

Анотація вибіркової дисципліни-Народно-сценічний костюм у видовищних заходах-анотація-

Засоби діагностики Народно сценічний костюм у хореографічних постановках і видовищних заходах

Силабус: Народно-сценічний костюм у хореографічних постановках і видовищних заходах

Завантажити силабус