Український музичний модернізм (025 Музичне мистецтво)

Тип: На вибір студента

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
95Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
932доцент Дубровний Т. М.КММ-1м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
932КММ-1мдоцент Дубровний Т. М.

Опис курсу

Дисципліна «Український музичний модернізм» є вибірковою дисципліною для освітньої програми «Музикознавство» зі спеціальності 025 Музичне мистецтво.

Курс розроблено таким чином, щоб студент засвоїв певні значення та  функційність в музично-історичному процесі, його тяглість, спадкоємність на всіх щаблях розвитку; грамотно володів певним масивом артефактів, подій, імен, дат; ознайомився з творчістю композиторів, які творили парадигму українського музичного модерну, підвищив свій загальний культурологічний рівень. Тому у курсі представлено як огляд основних концепцій осмислення явища модернізму в різних галузях (літературі, філософії, художньому та образотворчому мистецтвах), так і тенденцій, які були адаптовані й представлені в композиторській творчості першої третини ХХ століття.

Метою вивчення дисципліни «Український музичний модернізм» є ознайомити студентів з процесами, які відбувалися в українському музичному мистецтві початку ХХ століття. Цілі вивчення дисципліни сформувати у студентів чітке розуміння основних мовно-стильових канонів в музиці; ознайомити студентів з особливостями композиторського письма першого тридцятиліття

Після завершення цього курсу студент буде:

знати:
– певний масив артефактів, подій, імен, дат;
– розуміти їх значення, функційність в музично-історичному процесі;
– усвідомлювати його тяглість, спадкоємність на всіх щаблях розвитку.

вміти:
– прослідковувати генетичні зв’язки з творчістю композиторів-класиків;
– „вписати” сучасні явища композиторського письма в загальні процеси і тенденції розвитку національної та світової музики ХХ ст.

Рекомендована література

  1. Гуменюк Т. Модернізм та постмодернізм: дискурсивна практика // Вісник Харківського нац. уніве-ту. – 2004. Вип. 24. – С. 180-189.
  2. Дубровний Т. Камерно-інструментальна творчість С. Туркевич-Лукіянович // Камерно-інструментальна музика у класі загального та спеціалізованого фортепіано: педагогічно-виконавський аспект:  Тези наук.-практ. семінару, 17 березня 2010 р. / Упор. З. Жмуркевич. – Львів: ЛНМА ім. М. Лисенка, 2011. – С. 49-51.
  3. Дубровний Т. М. Традиція домашнього музикування в Галичині першої половини ХХ століття / Т. М. Дубровний // Вісник Львівського університету. Серія Мистецтвознавство. – Вип. 14. – Львів, 2014. – С. 180-185.
  4. Dubrovny T. Культурна традиція домашнього музикування Галичини міжвоєнного періоду // Dialogi uniwersyteckie: O nauce, tradycji i przyszlosci w wielokulturowym swiecie / Pod redakcja I. Topp, P. J. Ferenskiego. – Wyd. Wroclawskiego uniwersynenu. – Wroclaw, 2014. – S. 25 – 30.
  5. Дубровний Т. Вплив стилю сецесії на формування особи-митця // Rola odbioru sztuki w formacji osoby a etos spoleczny / Red. G. Grzybek. – Rzeszow, 2014. – S. 56-62.
  6. Дубровний Т. Формування нової соціокультурної парадигми української музичної культури у вимірі постмодернізму / Записки товариства імені Шевченка / Праці музикознавчої комісії [100-річчю львівського музикознавства присвячується]. – Ред. О. Купчинський. – Львів, 2014. – Том CCLХVII. – С. 61-66.
  7. Дубровний Т. Кітч як рушійна сила еволюції жанру пісні в Україні ХІХ- першої половини ХХ століття // ЛЮДИНА. ДІАЛОГ. ЦИФРОВА КУЛЬТУРА: Зб. наук. ст. та тез наук. повід. за матеріалами наук. круглих столів: “КУЛЬТУРНА АНТРОПОЛОГІЯ: ПРЕДМЕТ І ОСНОВНІ ПРОБЛЕМИ”, 20.05.2021 р., “ДІАЛОГ КУЛЬТУР У ПОЛІКУЛЬТУРНОМУ ПРОСТОРІ СУЧАСНОСТІ, 27.05.2021 р. та Всеукраїнської наук.-практ. конф. “ЛЮДИНА В ЦИФРОВОМУ СВІТІ. Ефекти смерті, театру, “завіси”, реального як феномени сучасного мистецтва”, 04.06.2021 р. — К.: ІК НАМ України, 2021. — С. 132-134.
  8. Дубровний Т. М. Пісенний жанр у творчості українських композиторів першої половини ХХ століття: крізь призму фольклору, кітчу та шлягеру. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв : наук. журнал. 2021. № 3. С. 167-173.
  9. Дубровний Т. Формування парадигми розвитку професійного мистецтва та розважальної музики на прикладі альбомів для домашнього музикування ХІХ – початку ХХ століття / Українське музикознавство  НМАУ ім. П. І. Чайковського. Вип. 47: зб. ст. / ред.-упоряд. А. Скорик. Київ, 2021. – С. 121-130.
  10. Дубровний Т. Хорове мистецтво на сторінках української періодики 20–30-х років ХХ століття (на прикладі журналів “Музика” та “Музика масам”) / Хорове мистецтво в контексті розвитку української культури ХІХ–ХХІ століть : [монографія] / наук. ред. Тарас Дубровний. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2022. – С. 105-112.
  11. Dubrovnij Т. The dialectic of kitsch or Grassroots as an important factor development of Ukrainian culture / Theorie und Geschichte der Monodie, Bd. 11. Bericht der Internationalen Tagung Wien 2020, Brno 2022. S. 43-58.
  12. Кашкадамова Н. Фортепіанне мистецтво у Львові: статті, рецензії, матеріали / Наталія Кашкадамова. – Тернопіль: СПМ «Астон», 2001. – 400 с.
  13. Кияновська Л. Галицька музична культура ХІХ-ХХ ст.: навч. посіб. для вищ. навч. закл. / Любов Кияновська. – Чернівці: Книги-ХХІ, 2007.-  424 с.
  14. Задерацкий В. На пути к новому контуру культуры // Муз. Искусство сегодня. Новые взгляды и наблюдения. – Москва, 2004. – С. 175-206.
  15. Козаренко О. Від модернізму до постмодернізму (парадигма розвитку гал. музики ХХ ст.) // Мusica galiciana/ – Rzeszow, 2000. С. 247-252.
  16. Козаренко О. Національна музична мова в дискурсі постмодернізму // Феномен української національної музичної мови . – Львів, Вид. НТШ, 2011. – С. 218-254.
  17. Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. – Львів: Вид. НТШ, 2011. – 285 c.
  18. Павлишин С. Музика двадцятого століття: Навчальний посібник. – Львів: БаК, 2005. – 232 с.
  19. Стельмащук Р. Нові напрями і тенденції європейської музики в творчості українських галицьких композиторів першої половини ХХ ст. (до 1939 р.) / Р. Стельмащук // Спілка Українських Професійних Музик у Львові: Матеріали і документи. – Львів, 1997. – С. 19-30.
  20. Коноварт Т. 100-ліття заснування часопису Артистичний Вісник / Musica Humana / Наукові збірки ЛДМА ім. М.В. Лисенка, Львів. 2005. Вип. 10. Ч. 2. С. 205-217.
  21. Лисько З. Піонери музичного мистецтва в Галичині. Львів. Нью-Йорк: Вид-во М. П. Коць, 1994. 143 с.
  22. Новакович М. Галицька музика габсбурзької доби: у пошуках української ідентичності. Львів : Видавець Т. Тетюк, 2019. 376 с. з іл.

Силабус:

Завантажити силабус