Мистецтво балетмейстера ОП 024 бакалаври
Тип: Нормативний
Кафедра: режисури та хореографії
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
3 | 1 | Немає |
4 | 2 | Іспит |
5 | 1.5 | Іспит |
6 | 1.5 | Немає |
7 | 1.5 | Іспит |
8 | 1 | Іспит |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
3 | 16 | КМХ-21 | Лань О. Б., Вишнякова А. О. |
КМХ-21з | Холов Т. І., Вишнякова А. О. | ||
4 | 48 | КМХ-21 | Лань О. Б., Скалозубов Г. С. |
КМХ-21з | Холов Т. І., Вишнякова А. О. | ||
5 | 32 | КМХ-31 | Лань О. Б., Вишнякова А. О. |
6 | 42 | КМХ-31 | Скалозубов Г. С. |
7 | 32 | КМХ-41 | Лань О. Б., Скалозубов Г. С. |
КМХ-41з | Рихальська О. В., Сеньковська У. В. | ||
8 | 36 | КМХ-41 | Лань О. Б., професор Стригун Ф. М. |
КМХ-41з | Рихальська О. В., професор Стригун Ф. М. |
Опис курсу
Навчальний курс «Мистецтво балетмейстера» займає особливе місце в хореографічній педагогіці, є одним із основних і принципово важливих дисциплін з підготовки керівника танцювального колективу, хореографа постановника, викладача фахових дисциплін. В його основі лежить вивчення сценічної хореографії як явища художньо-образного, синтетичного, багатокомпонентного мистецтва.
Викладання курс «Мистецтво балетмейстера» проводиться в тісному взаємозв’язку з такими спеціальними дисциплінами як, класичний, народно-сценічний, український, сучасний танець, спортивно-бальний танець.
Мета даного предмету: всі знання і навики привести в певну систему творчих поглядів і професійних вмінь. Він формує специфічне хореографічне бачення, мислення, творчість, надає балетмейстеру надійний робочий метод здійснення своїх задумів.
До циклу вивчення входить теоретично-лекційний, практично-лабораторний курс, індивідуальна, самостійна робота студентів, що надає можливість в повному обсязі вивчити питання з композиції танцю, мистецтва балетмейстера, історії виникнення, розвитку хореографії нашої сучасності, оволодіти практичними навичками та вмінням виконання найширшого арсеналу елементів хореографії, скласти якісний і професійний хореографічний текст, створити задум майбутньої хореографічної композиції, виходячи з особливостей музичного твору , працювати з солістами, кордебалетом, вибирати і комбінувати тип управління в творчому колективі.
Новітні технічні засоби рекомендовано застосовувати для роботи з відео – або музичним матеріалом.
Головним завданням курсу «Мистецтво балетмейстера» є виховання високопрофесійних хореографів – керівників хореографічних колективів, викладачів дитячих мистецьких шкіл. А також хореографів – творців, що створюють хореографічної композиції та хореографів – постановників, які відтворюють танцювальні композиції за записом.
Результати навчання:
- знати:
Основні терміни хореографічного мистецтва, освіти, балетмейстерської діяльності. Основні види балетмейстерської творчості в Україні та за кордоном. Особливості професійної діяльності, підготовки, освіти. Психології балетмейстера, основи планування професійної діяльності, історію хореографічної творчості та виконавства в Україні та за кордоном, технологію створення хореографічного твору, закони побудови і структуру хореографічних творів, елементи просторової побудови танцю і прийоми її розвитку, засоби образного розкриття змісту хореографічного твору, принципи побудови хореографічного тексту, основні закони хореографічної драматургії.
Володіти:
- методами створення хореографічного тексту і побудови композиції танцю; навиками драматургічної побудови хореографічного дії;
- навиками роботи з концертмейстером, художником, диригентом, композитором, методикою постановочної, репетиторської роботи;
- навиками аналізу творчих ситуацій та рішення організаційних і художніх задач;
- досвідом реалізації художнього замислу в професійному або самодіяльному творчому колективі.
- вміти:
- складати якісний і професійний хореографічний текст;
- створювати задум майбутньої хореографічної композиції, виходячи з особливостей музичного твору;
- розкрити тему, ідею свого твору, добирати музичний матеріал;
- складати лібрето і композиційний план;
- створювати композицію танцю різних хореографічних форм;
- орієнтуватися в спеціальній літературі; створювати сценарну, хореографічну драматургію балетної вистави;
- працювати з солістами, кордебалетом;
- вибирати і комбінувати тип управління в творчому колективі.
Рекомендована література
- Стандарт вищої освіти / Міністерства освіти і науки України. Київ.
- Про вищу освіту: Закон України; Міністерство освіти і науки України / під ред. Хоменко М. П. Київ, 2004.
- Лань О. Мистецтво балетмейстера: хореографія великої форми: навчально-методичний посібник / Оксана Лань. – Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2019. – 180 с.
- Лань О. Методи режисури видовищно-театралізованих заходів у хореографії : методична розробка. З досвіду роботи народного художнього колективу «Модерн-балет та школа-студія сучасного танцю «АКВЕРІАС». – Львів: «Камула», 2019. – 52 с.
- Лань О. Б. Особливості досягнення консенсусу у виборі теми хореографічної вистави групою студентів-авторів / О. Б. Лань // Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених «Актуальні питання гуманітарних наук». – Дрогобич. – Видавничий дім «Гельветика». – 2021. Випуск № 35. – Т. 3. – С. 4 – 10. http://www.aphn-journal.in.ua/35-3-2021
- Лань О. Психологічні та педагогічні особливості створення танцювальної вистави у виконанні дітей (досвід Народної школи-студії сучасного танцю «Акверіас») / О. Лань // Кінезіологія танцю та техніко-естетичних видів спорту : навчально-методичний посібник / упоряд. О. Плахотнюк. – Львів : СПОЛОМ. 2018. – Ч. ІІ. – с.243. Лань О. Психологічні та педагогічні особливості створення танцювальної вистави у виконанні дітей.PDF.
- Загайкевич М. П. Драматургія балету. Київ: Наукова думка, 1978. 257 с.
- Колесниченко Ю. В. Инструменты хореографа. Терминология хореографии. Киев: Освіта України, 2012. 660 с.
- Колногузенко Б. М. Хорографічна композиція: методичний посібник з курсу «Мистецтво балетмейстера» / Харк. держ. акад. культури. – Х.: ХДАК, 2018. – 218 с.
- Лань О. Актуальність втілення прийомів сучасного перформансу в практиці режисури одноактного балету /Сучасне хореографічне мистецтво : підґрунтя, тенденції, перспективи, тенденції розвитку : навчально-методичний посібник : / упоряд. О. Плахотнюк // О. Плахотнюк, Л. Андрущук, Т. Благова та інші.– Львів: СПОЛОМ, 2016, – 240 с.
- Лань О. «Художнє кредо балетмейстера як наслідок його світогляду в контексті створення хореографічного образу»./ О. Б. Лань // Міжнародний збірник наукових праць, оприлюднений на сайті бібліотеки Прешовського університету (Словаччина)
http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Bernatova8
- Маркевич Л. Мистецтво балетмейстера : навч.-метод. посіб. / Л. Маркевич. – Рівне : О. Зень, 2019. – 164 с.
- Мосєсова К. Модерн-балет Оксани Лань «Акверіас»: концептуальний підхід у сучасній хореографії України / К.І. Мосєсова – Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка кафедра режисури і хореографії, 2020, – 93с.
- Плахотнюк О.А., Лань О.Б. та інші. Українське хореографічне мистецтво в контексті світової художньої культури (сучасний поліжанровий дискурс). Колективна монографія./ за заг. ред. О. Плахотнюка. – Львів : СПОЛОМ. 2020. – 316 с.
- Сучасний танець. Основи теорії і практики: навч. посібник / О. О. Бігус, О. О. Маншилін, Д. О. Кондратюк, Л. В. Мова, А. В. Журавльова, І. І. Герц, Н. П. Донченко, Н. П. Батєєва. Київ: Видавництво Ліра-К, 2016. 264 с.
- Шабаліна О.М. Пластичність. Мова. Тіло: монографія / М-во культури України, Харків. держ. акад. культури. Київ: ФО-П Поліщук О.В. 2017.194 с.
Додаткова :
- Бойко О. С. Художній образ в українському народно-сценічному танці: монографія. Київ: Видавництво Ліра-К, 2015.
- Василенко К. Ю. Композиция украинского народно-сценического танца. Киев: Мистецтво, 1983.
- Голдрич О. Хореографія: Посібник з основ хореографічного мистецтва та композиції танцю. Вид. друге, доповнене. Львів: СПОЛОМ, 2006. 172
- Годовський В. М., Гордеев В. А. Танці для дітей: репертуарний збірник та методичні поради для студентів вищих навчальних закладів та керівників хореографічних колективів. Рівне: РДГУ, 2002. Вип. 2. 71 с.
- Годовський В. М., Гордеев В. А. Танці для дітей: репертуарний збірник та методичні поради для студентів вищих навчальних закладів та керівників хореографічних колективів. Рівне: РДГУ, 2006. Вип. 3. 72 с.
- Кінезіологія танцю : колективна монографія / за заг. ред. О. А. Плахотнюка. – Львів : СПОЛОМ, 2020. – 220 с. : рис. – Бібліогр. в кінці ст
- Кривохижа А. М. Гармонія танцю: Навчально-методичний посібник з викладання курсу. Кіровоград, 2006. 88 с.
- Лань О. Образ Шевченка-лірика в одноактному балеті «Музи генія» / О. Лань // Вісник Львівського університету. Збірник наукових праць. – Серія мистецтвознавство. – 2014. – № 15. – С. 177. “Вісник Львівського університету. Серія Мистецтвознавство” Випуск 15.
- Лань О. Практика режисури одноактного балету з використанням прийомів сучасного перформансу / О. Лань // Виховний та мистецький вплив сучасного хореографічного мистецтва на розвиток творчих здібностей молоді: тенденції та перспективи розвитку/ Методичний посібник// Упоряд. О. Плахотнюк – Львів : ЦТДЮГ, 2014. – С. 50–62. Лань О. Практика режисури одноактного балету з використанням прийомів сучасного перформансу.pdf.
- Лань О. Стилістичні особливості хореографічної лексики балету-інсталяції «Дон Жуан з Коломиї» / O. Лань // Сучасне хореографічне мистецтво: підґрунтя, тенденції, перспективи розвитку: навчально-методичний посібник / упоряд. О. Плахотнюк – Львів : СПОЛОМ. 2018. – Ч. ІІ. – с. 101- 110. Лань О. Стилістичні особливості хореографічної лексики балету-інсталяції «Дон Жуан з Коломиї».pdf.
- Лабінська Д. «Музичне» в театрі Леся Курбаса // Лесь Курбас. Філософія театру / упорядник М. Лабінський ; ред. М. Москаленко. Київ, 2001.
- Мартиненко О.В. Хороводи : [навч.-метод. посіб. з дисципліни «Мистецтво балетмейстера» для студентів напряму підготовки 6.020202 Хореографія*] / Олена Володимирівна Мартиненко. – Бердянськ : Видавець Ткачук О.В., 2013. – 116 с.
- Мосєсова К. «Галицька сюїта: львівські квітникарки» Оксани Лань як початок розвитку хореографії в стилі джаз-фольк в Україні / К. Мосєсова // Хореографічна культура – мистецькі виміри: збірник статей / [упоряд. О. Плахотнюк]. – Львів : ЛНУ імені Івана Франка, кафедра режисури та хореографії, 2019. – Вип. 7. – 198 с. – С.164–170.
- Мосєсова К. Постать Оксани Лань у просторі сучасної хореографії України кінця XX – початку XXI століття / К. І. Мосєсова // Молодий вчений. – 2019. – №10. – C. 83–86.
- Мосєсова К. Творча реалізація мистецьких задумів режисера -балетмейстера Оксани Лань часів розбудови української незалежності / К. Мосєсова, О. Лань // Молодий вчений. – 2019. – №11. – C. 271–275.
- Плахотнюк , О. (2007). Стилі і напрямки сучасного хореографічного мистецтва: зб. наук. праць. Харків С.32–36 .(Серія мистецтвознавство ;вип. № 1, Т. Х.). Плахотнюк О. Стилі і напрямки сучасного хореографічного мистецтва.pdf.
- Плахотнюк , О. (2013). Фольк-джаз-танець у контексті розвитку сучасного хореографічного мистецтва України. Вісник Львівського університету : зб. наук. праць. Серія мистецтвознавство; вип. № 12 Львів : ЛНУ ім. І. Франка, С. 242–247. Фольк-джаз-танець у контексті розвитку сучасного хореографічного мистецтва України
- Проскуряков В. І. Архітектура українського театру. Простір і дія: монографія. Львів: Видавництво Національного університету «Львівська Політехніка», Видавництво «Срібне слово», 2004. 584 с.
- Рахвіашвілі А. Мистецтво балетмейстера / А. Рахівіашвілі, О. Білаш. – Київ : КНУКіМ, 2017. – 152 с.
- Самохвалова А. В., Маркевич Л.А. Мистецтво балетмейстера: Навчально-методичний посібник (за вимогами кредитно-трансферної системи) для студентів І курсу галузі знань 0202 «Мистецтво», напрямку підготовки: 6.020202 «Хореографія». – Рівне: видавець О. Зень, 2012. – 100 с.
- Сердюк Т. І. Художньо-естетична школа майбутніх учителів хореографії : формування досвіду : монографія / Т. І.Сендюк. – Вид. 2-е доп. – Донецьк : ЛАНДОН-ХХІ, 2014. – 273 с.
- Сосина В. Ю. Хореография в гимнастике: учебное пособие для студентов вузов. Київ: Олимп. лит-ра, 2009. 135 с.: ил. Библиогр.: с. 134–135
- Сосина В. Ю., Нетоля В. А. Акробатика для всех: учеб.-метод. пособие. Київ: НУФВСУ, изд-во «Олимп. лит.», 2014. 200 с.: ил.
- Фількевич Г. Музика в драматичному театрі. Київ, 1998.
- Френкель М. Сучасна сценографія. Київ: Мистецтво, 1980.
- Цвєткова Л. Ю. Методика викладання класичного танцю: підручник. 4-е вид. Київ: Альтерпрес, 2011. 324 с.: іл.
- Чепалов О.І. Хореологія : ст. та лекції / О. І. Чепалов – Київ : Видавництво Ліра-К, 2020. – 228 с.
- Шалапа С. В. Методика роботи з хореографічним колективом: підручник. Київ: НАКККіМ, 2015. Ч. 1. 252 с.
- Шалапа С. В. Методика роботи з хореографічним колективом: підручник. Київ: НАКККіМ, 2015. Ч. 2. 220 с.
- Шалапа С. В., Демещенко В. В. Теорія і методика викладання спортивного танцю: метод. посіб. [укр., англ. м.]. Київ: СІК Груп, 2017. 332 с.
- Шевченко В. Т. Мистецтво балетмейстера в народно-сценічній хореографії / В. Т. Шевченко. – К. : ДАКККіМ, 2006. – 184 с.
- Шевчук А. С. Дитяча хореографія : навч.-метод. посібник / А. С. Шевчук. – 3-те вид. зі змін. та доповн. – Тернопіль : Мандрівець, 2016. – 288 с.
- Heimut G. Jazz dance. Geschichte. Theorie. Praxis. Henschelverlag. Berlin, 1982. 254 c.
- Lan Oksana. Social Dances XXI century in Modem Psychological Aspect Transformations in Contemporary Society: Humanitarian Aspects. Monograph.
Opole: The Academy of Management and Administration in Opole, 2017; pp.288, illus., tabs., bibls.
Інформаційні ресурси
- Драматургія балетного спектаклю. URL: https://www. horeograf.at.ua> … dramaturgii_i … khoreograficheskom …
- Драматургія побудови хореографічної вистави. URL: https://www. dance-composition.ru> forum / 9-5-1
- Композиція танцю. Реферати українською мовою. URL: https://www.br.com.ua/referats/Culture/16823.htm. – заголовок з екрану.
- Постановка танцю за записом (частина 1). URL: https://www. svit-tanok.com.ua/…/214-postanovka-tancyu-za-zapisom-ch… – заголовок з екрану.