Менеджмент екскурсійної діяльності

Тип: Нормативний

Кафедра: соціокультурного менеджменту

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
103Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
1016доцент Данилиха Н. Р.КМД-1м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1016КМД-1мдоцент Данилиха Н. Р.

Опис курсу

Інформація про курс

Метою викладання навчальної дисципліни «Менеджмент екскурсійної діяльності» є формування у студентів фундаментальних знань, вмінь та навичок стосовно основ організації екскурсійної діяльності та специфіки надання екскурсійних послуг. Під час вивчення дисципліни студенти зможуть дізнатися про особливості професійної діяльності у сфері організації та надання екскурсійних послуг, а й отримати базові практичні заняття на екскурсії. Важливим для подальшої фахової підготовки студентів буде розуміння взаємозв’язку та взаємозумовленості процесів у сфері соціокультурної діяльності, що має на меті сформувати у студентів уміння та практичні навички виконання завдань, пов’язаних із процесами організації екскурсійної діяльності та надання екскурсійних послуг, а також із специфікою обслуговування в умовах конкурентної боротьби на сучасному ринку екскурсійних послуг.

Мета та завдання курсу

Мета: набуття майбутніми фахівцями загально-професійних та спеціальних знань з теорії, методики, організації та управління  екскурсійною справою, які є складовою соціокультурної діяльності і одними із дієвих засобів пізнання рідної країни, що сприятиме відродженню історичної пам’яті нації та духовності, вихованню національної гордості та любові до батьківщини, формуванню гармонійно розвиненої особистості, прищепленню загальнолюдських цінностей у студентів.

Завданнями курсу є:

  • виявлення особливості розвитку екскурсійної справи в контексті еволюції соціокультурної діяльності;
  • визначення особливості створення інноваційного екскурсійного продукту та специфіку методики проведення оглядових та тематичних екскурсій;
  • засвоєння практичних навичок професійної майстерності екскурсовода, зокрема, опанування методичними прийомами показу та розповіді, а також ораторським мистецтвом і комунікаційною майстерністю, в тому числі з іноземними туристами;
  • розкриття механізмів управління екскурсійною діяльністю в ринкових умовах, а також організаційно-інституційних засад розвитку екскурсійної справи в Україні;
  • вивчення сутності сучасних інструментів маркетингу і менеджменту екскурсійної діяльності, моделі управління екскурсійною діяльністю на національному рівні.

Очікувані результати навчання

Відповідно до Освітньо-професійної програми «Менеджмент соціокультурної діяльності» другого (магістерського) рівня вищої освіти у результаті вивчення навчальної дисципліни «Менеджмент екскурсійної діяльності» студент повинен набути компетентності:

ЗК05. Здатність спілкуватися з представниками інших професійних груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності).

ЗК07. Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт.

ФК05. Здатність організовувати та реалізовувати науково-дослідні, науково-виробничі, соціокультурні проєкти.

ФК09. Здатність працювати з високим ступенем автономії, оцінювати потенційні результати, обмеження та ризики, брати відповідальність за планування і реалізацію соціокультурного проєкту.

ФК11. Здатність розробляти ефективні системи маркетингу соціокультурних продуктів та послуг (просування проєктів, програм, акцій, івентів тощо).

ФК13. Здатність усвідомлювати рівні можливості та гендерні проблеми, передбачувати та враховувати їх при побудові команди та реалізації соціокультурних проєктів.

Програмними результатами навчання на курсі є:

ПРН01. Відшуковувати, аналізувати та оцінювати інформацію, необхідну для постановки і вирішення як професійних завдань так і особистісного розвитку.

ПРН04. Здійснювати власну наукову та професійну діяльність з дотриманням вимог чинного законодавства.

ПРН06. Аналізувати та оцінювати ризики, приймати ефективні рішення з питань соціокультурної діяльності.

ПРН08. Використовувати «модель 4к» для розв’язання задач і прийняття рішень, ведення переговорів і наукових дискусій у сфері менеджменту соціокультурної діяльності.

ПРН11. Організовувати конструктивний діалог між зацікавленими стейкхолдерами соціокультурних трансформацій задля досягнення спільно визначеної мети (місії).

ПРН13. Вміти аналітично мислити при вирішення професійних питань та проблему соціокультурній сфері.

ПРН15. Ефективно застосовувати отримані знання на практиці на основі обізнаності у специфіці сучасних соціокультурних процесів.

Ключові слова

Екскурсія, екскурсійна діяльність, музейна екскурсія, менеджмент, екскурсійний продукт, музей

Теми

Тема 1. Теоретико-методологічні засади екскурсійного обслуговування.

Тема 2. Технологія проектування та формування послуги «Екскурсія».

Тема 3. Методичне забезпечення екскурсійноі діяльності.

Тема 4. Методичне забезпечення окремих традиційних видів екскурсій.

Тема 5. Педагогічні та психологічні засади екскурсійноі діяльності.

Тема 6. Елементи психології в екскурсійній діяльності.

Тема 7. Особистість та професійна майстерність.

Тема 8. Складові професійної майстерності екскурсовода.

Тема 9. Управління екскурсійною діяльністю в ринкових умовах.

Тема 10. Маркетинг у сфері екскурсійного обслуговування.

Тема 11 . Управління асортиментом екскурсійного продукту.

Тема 12. Шляхи активізації підприємницької діяльності в сфері екскурсійних послуг.

Детальніше у Силабусі курсу «Менеджмент екскурсійної діяльності»

Рекомендована література

Основна:

  1. Данилиха Н. Музейні комунікації: історичні моделі. Стратегічні перспективи розвитку соціально-комунікативної діяльності: теорія, практика, інновації: Збірник матеріалів міжвузівської науково–практичної конференції. –Київ: Вид-во КУКіМ, 2017
  2. Бабарицька В., Короткова А., Малиновська О. Екскурсознавство і музеєзнавство. – К., 2007. – 464 с.
    Каролоп О.О. Організація екскурсійної діяльності. – К.: Вид. центр КНЕУ, 2002. – 45 с.
  3. В.В.Абрамов, М.М.Поколодна. Проблеми удосконалення системи підготовки і менеджменту персоналу екскурсійної сфери туристської галузі України – // Коммунальное хозяйство городов. Научно-технический сборник. Вып. 75. Сер.:Экономические науки. – К.: «Техніка», 2007. – С. 203-211. – http://tourlib.net/statti_ukr/abramov.htm
  4. Лисюк Т.В., Терещук О.С., Дмитрук О.О. Екскурсійне обслуговування у структурі туристичного продукту –http://bses.in.ua/journals/2018/28_1_2018/37.pdf
  5. Гончарова О. М. Деякі особливості екскурсійної лекції в художніх музеях [Електронний ресурс] / О. М. Гончарова // Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, Рівнен. держ. гуманіт. ун-т ; упоряд. і наук. ред. В. Г Виткалов. – Рівне, 2013. – Вип. 19(2). – С. 263-267. – Режим доступу:
    http://nbuv.gov.ua/UJRN/Uk_msshr_2013_19(2)__58

Додаткова:

  1. Кифяк О. В. Маркетингові рішення у сфері туристично-екскурсійного обслуговування: інноваційний підхід [Електронний ресурс] / О. В. Кифяк, М. М. Руденко // Науковий вісник [Буковинського державного фінансово-економічного університету]. Економічні науки / Буков. держ. фін.-екон. ун-т. – Чернівці, 2014. – Вип. 27. – С. 161-168. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvbdfa_2014_27_26
  2. Науменко Г. П. Екскурсологія / Г. П. Науменко, В. А. Зінченко // Туризмологія: концептуальні засади теорії туризму : монографія / кер. проекту: В. С. Пазенок, В. К. Федорченко ; [авт.: В. К. Федорченко та ін.]. – Київ, 2013. – С. 253-262.
  3. Пацалюк І. І. Екскурсії як засіб формування та розширення знань про мистецтво [Електронний ресурс] / І. І. Пацалюк // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. – Тернопіль, 2010. – № 1. – С. 178–183. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/NZTNPUm_2010_1_34.pdf .
  4. Петренко Н. В. Розвиток екскурсійної справи в Україні як форми навчання й виховання в другій половині ХІХ – на початку ХХ століття [Електронний ресурс] / Н. В. Петренко // Економічна стратегія і перспективи розвитку сфери торгівлі та послуг : зб. наук. пр. / Харк. держ. ун-т харчування та торгівлі. – Харків, 2011. – Вип. 1. – С. 706-713. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/esprstp_2011_1_10
  5. Подобєд О. Віртуальні навчальні екскурсії історичними просторами України та зарубіжних країн / О. Подобєд // Історія в сучас. шк. – 2012. – № 6. – С. 27-29.
  6. Попов С. Виртуальная экскурсия как направление развития современного музейного дела [Электронный ресурс] / С. Попов // Ніжинська старовина. – 2012. – Вип. 14. – С. 11-16. – Режим доступа: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nizhs_2012_14_4
  7. Рутинський М. Й. Музеї та екскурсійно-туристичний рух. Основні показники та тенденції відвідуваності музеїв держави // Музеєзнавство : навч. посіб. / М. Й. Рутинський, О. В. Стецюк. – Київ, 2008. – С. 325–339.
  8. Бєлікова М. В. Музейний менеджмент в Україні та світі: проблеми та перспективи [Електронний ресурс] / М. В. Бєлікова, С. В. Гресь-Євреінова // Економіка. Управління. Інновації. – 2013. – № 2. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/eui_2013_2_8
  9. Миронова Т. Теоретичні особливості організації музейної справи у ХХІ столітті [Електронний ресурс] / Т. Миронова // Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки : зб. наук. пр. / Нац. акад. мистецтв України, Ін-т проблем сучасного мистецтва. – Київ, 2012. – Вип. 4. – С. 318-320. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apmpmn_2012_4_77
  10. Попова Л. М. До деяких проблем музейного менеджменту, маркетингу, зв’язків з громадськістю (PR) в МНАПУ / Л. М. Попова // Музеї України. – 2008. – № 3/4. – С. 6–9.
  11. Рутинський М. Й. Проблеми та перспективи розвитку музейної мережі України // Музеєзнавство : навч. посіб. / М. Й. Рутинський, О. В. Стецюк. – Київ, 2008. – С. 325–365.

Інтернет-джерела:

  1. Національна бібліотека України імені В.І.Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua
  2. Львівська національна наукова бібліотека України імені В.Стефаника. URL: http://www.lsl.lviv.ua
  3. Наукова бібліотека ЛНУ імені Івана Франка. URL: https://lnulibrary.lviv.ua
  4. Верховна Рада України. URL: http://www.rada.gov.ua
  5. Президент України. URL: https://www.president.gov.ua
  6. Кабінет Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua
  7. Міністерство культури та інформаційної політики України. URL: https://mkip.gov.ua
  8. Державний комітет статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
  9. Національна академія наук України. URL: https://www.nas.gov.ua/UA/Pages/default.aspx
  10. ДУ «Інститут економіки і прогнозування НАН України». URL: http://www.ief.org.ua
  11. ДУ «Інститут регіональних досліджень імені М.І.Долішнього НАН України». URL: http://www.ird.gov.ua
  12. Національна академія мистецтв України. URL: https://academia.gov.ua
  13. Асоціація культурних індустрій. URL: http://culture.in.ua
  14. Український центр культурних досліджень. URL: http://uccs.org.ua
  15. Український портал менеджменту. URL: http://management.com.ua

Силабус: "Менеджмент екскурсійної діяльності"

Завантажити силабус