Хорознавство (014 Середня освіта (Музичне мистецтво))

Тип: На вибір студента

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
64Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
616Ферендович М. В.КМО-31, КМО-32

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
616КМО-31Ферендович М. В.
КМО-32Ферендович М. В.

Опис курсу

Вивчення курсу «Хорознавство» як складової частини професійної підготовки вчителя музики загальноосвітньої школи будується на принципах цілісного підходу до аналізу вокально-хорової діяльності, яка базується і тісно пов’язана з роботою хорового класу, дисциплінами вокально-хорового циклу, знаннями, отриманими в інших навчальних курсах (хоровий клас, диригування, сольфеджіо, історія зарубіжної музики, хорове аранжування) та педагогічною практикою в школі (уроки музики та позакласна робота). Цьому сприяє і час вивчення курсу (шостий семестр), коли у студентів є вже достатньо знань з цих предметів.

Завдання курсу:

  • засвоєння студентами знань теоретичних основ хорового мистецтва;
  • засвоєння знань про структуру, тип, вид хорового колективу, його вокальну організацію, жанри хорового виконавства;
  • оволодіння навичками комплексного теоретичного, художньо-виконавського аналізу хорових творів;
  • ознайомлення зі структурою, функціями голосового апарату, гігієною співацького голосу, особливостями дитячих голосів та специфікою вокального виховання дітей; ознайомлення з основними принципами вокально-хорової діяльності, засобами художньовиконавської творчості у колективі, вокально-хоровими технологіями, специфікою їх використовування на уроках музики та в системі позашкільної музичної освіти.

Метою вивчення дисципліни «Хорознавство» є підготовка майбутніх вчителів музики до професійної роботи з дитячими, юнацькими хоровими колективами різного виду, кількісного складу на уроках музики середньої загальноосвітньої школи та в системі позашкільної музичної освіти.

Після завершення цього курсу студент буде вміти визначити епоху написання твору, торкатися питань, пов’язаних з авторами музики і тексту; визначити жанрову належність твору; аналізувати будову музичної форми; визначати музичні і стилістичні особливості твору, тональний план, гармонію, метроритм, темп; аналізувати особливості фактури твору, співвідношення тем, епізодів, частин партії соліста, акомпонементу; визначати типи і види хору, комплектувати хорові партії; продемонструвати різні види атаки звуку, високу співочу позицію, різні види звуковедення; підібрати і провести хорову розспівку у відповідності до вокально-технічних можливостей хору; визначати вплив теситури, динаміки темпу й ритму на хоровий стрій; визначити інтонаційні труднощі і шляхи їх подолання; визначити вплив на дикцію темпу, штрихів, ритму, теситури, нюансів; аналізувати закінчення слів між музичними реченнями, епізодами, частинами; робити розширений аналіз хорового твору для будь-якого складу виконавців.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Андрос Н. Українська хорова література. Київ, 1991. 125 с.
  2. Бенч-Шокало О. Український хоровий спів: актуалізація звичаєвої традиції. Київ: «Український світ», 2002. 440 с.
  3. Болгарський А. Г., Сагайдак Г. М. Хоровий клас і практика роботи з хором. Київ, 1987. 235 с.
  4. Герасимова–Персидська Н. Хоровий концерт на Україні в XVII – XVIII ст. Київ: Музична Україна, 1978. 182 с.
  5. Доронюк В. Д., Зваричук Ж. Й. Шкільне хорознавство: навчальний посібник для викладачів і студентів музичних факультетів вищих навчальних закладів. Івано-Франківськ: ПНУ, 2008. 336 c.
  6. Загайкевич М. Михайло Вербицький: сторінки життя і творчість. Львів: Місіонер, 1991. 146 с.
  7. Іванов В. Співацька освіта в Україні у XVIII ст. Київ: Музична Україна, 1997. 289 с.
  8. Історія української музики: в 6 т. / редкол.: М. М. Гордійчук (голова) [та ін.]. Київ: Наукова думка, 1989–1992.
  9. Кияновська Л. Галицька музично культура ХХ – ХХІ століття. Чернівці: Книги – ХХІ ст., 2007. 420 с.
  10. Колесса М. Основи техніки диригування. Київ, 1973. 198 с.
  11. Королюк Н. Корифеї української хорової культури ХХ століття. Київ: Музична Україна, 1994. 204с.
  12. Краснощоков В. Вопросы хороведения. Москва, 1969. 220 с.
  13. Кудрик Б. Огляд історії української церковної музики. Львів: Інститут українознавства ст. І. Крип’якевича НАН України, 1995. 128 с.
  14. Лащенко А. П. З історії київської хорової школи. Київ: Музична Україна, 2007. 197 с.
  15. Луговенко В., Ніколаєва Н. Українська хорова література. Київ: Музична Україна, 1985. 64 с.
  16. Маценко П. Нариси до історії української церковної музики. Київ, 1994. 143 с.
  17. Мазепа Л., Мазепа Т. Шлях до музичної академії у Львові: у 2 т. Львів: Сполом, 2003. Т. 1.: Від доби міських музикантів до Консерваторії [поч. XV ст. – до 1939 р]. 287 с.; Т 2.: Від Консерваторії до Академії (1939 – 2003). 200 с.
  18. Мархлевський А. Практичні основи роботи в хоровому класі. Київ: «Музична Україна», 1986. 96 с.
  19. Пігров К. Керування хором. Вид. 2. К., 1962. 202 с.
  20. Плющик Є. В., Омельчук В. В., Федорченко В. К. Лекції з курсу “Хорознавство”. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. 191 с.
  21. Серганюк Л. І. Методика аналізу хорових творів: навчально-методичний посібник для викладачів і студентів вищих навчальних закладів. Івано-Франківськ: Прикарп. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2015. 191 с.
  22. Смирнова Т. А. Хорознавство (історія, теорія, методика): Навчальний посібник. Видання третє, доповнене. Харків: ХНПУ, 2018. 212 с.
  23. Черепанин М. Музична культура Галичини (друга половина XIX – перша половина XX ст.): Монографія. Київ: Вежа, 1997. 328 с.
  24. Чесноков П.Г. Хор и управление им. Москва, 1961. 240 с.

Додаткова література:

  1. Антонович М. Миsіkа sасrа: збірник статей з історії української церковної музики. Львів: Інститут українознавства ст. І. Крип’якевича НАН України, 1997. 261 с.
  2. Афонченко М. Українська хорова духовна музика. Рівне, 1998. 184 с.
  3. Демцюх З. Виконавсько-хорові проблеми кантати Лесі Дичко, «Червона калина»: навчально-методичний посібник. Львів: Сполом, 2013. 56 с.
  4. Ковалик П. А. Хорове виконавство як феномен творчої взаємодії (з досвіду київської хорової школи): автореф. дис. на здобуття наук. Ступеня канд. мистецтвознав.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2002. 19 с.
  5. Корній Л. Історія української музики. Київ–Харків–Нью-Йорк: Видавництво М. П. Коць, 1996. Ч. 1-3.
  6. Ферендович М. Українські співочі товариства Львова та їх керівники (1900–1939 рр.). Молодь і ринок: науково-педагогічний журнал Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2011. № 2 (73). лютий. С. 145–154.
  7. Ферендович М. Проблеми репертуару українських співочих товариств Львова періоду 1900–1939 років. Родина Колессів – спадкоємність науково-мистецьких традицій (з нагоди 140-річчя від дня народження академіка Філарета Колесси): збірник наукових праць та матеріалів. Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2013. С. 665–672. (Серія «Українська філологія: школи, постаті, проблеми». Вип. 13).

Навчальна програма

Завантажити навчальну програму

Силабус:

Завантажити силабус