Хореографічний театр ХХ – ХХІ ст. (ОП 024 магістри)

Тип: Нормативний

Кафедра: режисури та хореографії

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
94Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
916професор Берест  Р. Я.КМХ-51м, КМХ-51мз

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
916КМХ-51мпрофесор Берест  Р. Я.
КМХ-51мзпрофесор Берест  Р. Я.

Опис курсу

Опис курсу

 

Предметом вивчення навчальної дисципліни «Хореографічний театр ХХ – ХХІ століть» є ґенеза світового хореографічного театру й теоретичні та методичні питання вивчення розвитку новочасних проявів танцювального мистецтва сьогодення. Навчальна дисципліна «Хореографічний театр ХХ – ХХІ століть» передбачає вивчення теоретичних і практичних основ історичних етапів формування, ключових мистецьких напрямків розвитку та представників світового хореографічного театру у ХХ – ХХІ століттях на тлі дослідження концептуальних напрямків розгортання світової танцювальної ґенези. До її змістового наповнення входить опрацювання зразків найвідоміших танцювальних шкіл України, Європи й Америки у контексті розгляду причин формування, динаміки розвитку та мистецьких наслідків діяльності хореографічних сценічних закладів у площині різновекторних напрямків розвитку танцювального мистецтва.

Метою навчальної дисципліни «Хореографічний театр ХХ – ХХІ ст.» є набуття студентами естетичного досвіду та практики сприймання генези світових та вітчизняних хореографічних сценічних закладів та їх постановок на основі інтенсивного розвитку емоційно-почуттєвої сфери. Як наслідок, дисципліна формує розростання творчого поліхудожнього мислення, спричиняє розкриття здатності цілісного бачення життєвих та мистецьких явищ і їх творчого осмислення засобами хореографії як синтезу мистецтв з вільним орієнтуванням у загальній мистецькій палітрі. Поряд з цим, дисципліна активізує виховання  активного особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, розвиток комплексу художніх здібностей як основи творчого розвою особистості. Здобута фактографія збагатить інтелектуальне підґрунтя студентів, розширять їх світогляд і творчий потенціал. У взаємодії зі знаннями з суміжних дисциплін вивчення історії хореографічного театру сприятиме формуванню цілісного уявлення про танцювальну культуру, глибшому розумінню характеру взаємодії різних видів хореографічного мистецтва та закономірностей його розвитку.

Завданнями вивчення дисципліни «Хореографічний театр ХХ – ХХІ ст.» є:

– дослідження концептуальних напрямків розгортання світової генези хореографічного театру у ХХ – на початку ХХІ ст.

– набуття студентами естетичного досвіду як практики сприймання творів танцювального мистецтва на основі інтенсивного розвитку емоційно-почуттєвої сфери;

– розвиток творчого поліхудожнього мислення, розкриття здатності цілісного бачення життєвих та мистецьких явищ та їх творчого осмислення засобами хореографії як синтезу мистецтв з вільним орієнтуванням у загальній мистецькій палітрі;

– виховання  активного особистісно-ціннісного ставлення до мистецтва, розвиток комплексу художніх здібностей як основи творчого розвою особистості.

 

Згідно з вимогами освітньо-професійної програми студенти повинні знати:

–       предмет, мету і завдання курсу «Хореографічний театр ХХ – ХХІ ст.»;

–       історію формування і розвитку світового хореографічного театру у минулому та сьогочасному століттях;

–       біографічну та творчу фактографію видатних танцівників хореографічних театрів світу;

–       ключові етапи трансформацій світового танцювального театру;

–       мистецькі напрямки розвитку хореографії у межах найвідоміших танцювальних сценічних закладів;

–       особливості становлення та розвитку українського танцювального театру;

–       магістральні вектори європейської сценічної хореографії;

–       мистецькі ознаки американського танцювального мистецтва;

–       особливості російського хореографічного розвитку;

–       визначних хореографів світового та вітчизняного танцювального театру;

–       перспективні напрямки розвитку хореографічного театру у ХХІ ст.;

 

вміти:

–       описувати та інтерпретувати напрямки розвитку танцювального мистецтва у ХХ – ХХІ століттях;

–       аналізувати причини зародження та етапи розвитку найвідоміших світових танцювальних шкіл;

–       виокремлювати ключові мистецькі напрямки, характерні танцювальним світовим школам;

–       синтезувати творчі паралелі притаманні різним сценічним танцювальним закладам світу;

–       інтерпретувати мистецьке тло танцювальної культури;

–       залучати пам’ятки танцювальної культури та зразки діяльності мистецьких закладів як джерела для власних творчих пошуків;

–       вирізняти надбання вітчизняного танцювального мистецтва.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Благова Т.О. Особливості професійної підготовки майбутніх учителів-хореографів у системі педагогічної освіти / Т.О. Благова // Збірник наукових праць. – Полтава, 2009. – С. 145-153.
  2. Бойко О.С. Хореографічний образ як естетичний вияв національного характеру / О.С. Бойко // Вісник КНУКіМ: зб. наук. праць. Серія «Мистецтвознавство». – К., 2005. – Вип.12. – С. 18-26.

3.Береза Р. Сергій Лифарь. Біографія. – Львів : Апріорі. 2021. – 152 с.

  1. Бойчук Б. Навіщо про це говорю: Вибрані статті. Театр, Балет, Література / Б. Бойчук. – Львів : ЛА «Піраміда», 2017. – 430 с.
  2. Борсук Н. Танці в сучасних ритмах: нариси. / Навчально-методичний посібник // Н. Бурсук, А. Тараканова. – Вінниця : Нова книга, 2014 – 52 с.
  3. Верховинець В.М. Теорія українського народного танцю / В.М. Верховинець. – К.: Мистецтво, 1991. – 480 с.
  4. Герц І., Мова Л., Кебас О., Бойко О., Журавльова А. Сучасний танець: шляхи творчого вдосконалення: навчальний посібник. Київ : Видавничий центр КНУКіМ, 2021. – 241 с.

8.Годовський В. М., Горбачук Р. Л. Модерн танець (хронологічна таблиця історії розвитку): Навчально-методичний посібник з дисципліни “Методика викладання модерн танцю для студентів І курсу спеціалізації “Хореографії”. – Рівне: РДГУ, 2005. – 20 с.

  1. Гуменяк А.І. Український народний танець / А.І. Гуменяк. – К.: Наукова Думка, 1969. – 608 с.
  2. Колногузенко Б. М. Види мистецтв та хореографії. – Харків : ХНАК, 2014. – 319 с.
  3. Колногузенко Б. М. Сучасний танець та методика його викладання : конспект лекцій для студентів хореографічних відділень / Б. М. Колногузенко, І. І. Макарова. – Харків : Слово, 2015. – 137 с.
  4. Кривохижа А. М. Роздуми про мистецтво танцю. Записки балетмейстера. – Кіровоград : Центрально-Українське видавництво, 2012. – 172 с. іл.
  5. .Максименко А.І. Становлення народно-сценічного танцю в системі хореографічної і педагогічної освіти / А.І. Максименко // Педагогічні науки: зб. наук. праць. – Суми: СумДПУ, 2010. – С. 67 – 74.
  6. Ніколаї Г.Ю. Тенденції розвитку мистецької освіти в контексті ювропейської інтеграції: інтеркультурний вимір / Г.Ю. Ніколаї // Мистецька освіта в контексті європейської інтеграції: інтеркультурний вимір. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2013. – С. 135 – 138.
  7. Неофіта М. Хореографічне мистецтво України / М. Неофіта. – Дрогобич : Коло, 2020. – 108 с.
  8. Павлюк Т. С. Українське балетмейстерське мистецтво (ІІ пол. ХХ ст.) / Т.С. Павлюк. – Київ : Видав. Центр КНУКім, 2017. – 214 с.
  9. Паламарчук О. Музичні вистави Львівських театрів (1779 – 2001). – Львів: Львівський національний університет імені Івана Франка, 2007. – 448 с.
  10. Підлипська А.М. Концепуально-смилове поле балетної критики в радянській Україні 1920-1930-х років. – Київ : Ліра-К, 2021. – 382 с.
  11. Підлипська А.М. Тенденції розвитку наукових досліджень у галузі хореографічної культури в Україні / А.М. Підлипська. – К.: Літера, 2011. – 33 с.
  12. Плахотнюк О. А. Стилі та напрямки сучасного хореографічного мистецтва – Львів. ЦТДЮГ, 2009. – 80 с.
  13. Українське хореографічне мистецтво в контексті світової художньої культури (сучасний поліжанровий дискурс) : колективна монографія / за заг. ред. О. А. Плахотнюка. – Львів : СПОЛОМ, 2020. – 316 с.
  14. Plahotnyuk A. Pedagogical methods of dance art therapy practice jazz dance / A. Plahotnyuk // Vzdelávanie a spoločnost / Medzinârodnÿ nekonferencnÿ zborrnk. – Prešov : Prešovská univerzita v Prešove, 2016. – S. 487–494.
  15. Plakhotnyuk O. Cosmopolitan processes in the theater of classical ballet / O. Plakhotnyuk // Knowledge. Education. Law. Management Nauka. Oświata. Pravo. Zarządzanie. – Lublin : Fundacja Instytut Spraw Administracji Publicznej w Lublinie, 2021 – № 5 (33) –vol. 3 – Р. 38–43.).
  16. Плахотнюк О. Белетмейстери державного українського театру музичної комедії у Львова (1946–1953 років) // Вісник Львівського університету. Серія Мистецтвознавство.  – Вип. 20. – Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2016. С. 203–211. http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/ artstudies/article/view/10625
  17. Плахотнюк О. Джаз танець на академічній балетній сцені: генезис та персоналії // Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету ім. І. Франка. – Дрогобич, 2014. – Вип. 8. – С. 164–169.
  18. Плахотнюк О. Квінтесенція соціальних танців // Танцювальні студії. – 2018. – Вип. 1. – С. 28–36. http://nbuv.gov.ua/UJRN/ds_2018_1_5
  19. Плахотнюк О. Культурно-мистецький вплив джаз-танцю на формування модних тенденцій ХХ століття // Вісник Львівської національної академії мистецтв. – Вип. № 27.– Львів : ЛНАМ, 2015. – С. 252–261.
  20. Плахотнюк О. Проблематика розуміння природи афро-джаз-танцю // Молодий вчений : науковий журнал. – Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2018. – Вип. № 7 (59). – С. 40–44.
  21. Плахотнюк О. Сценічні та побутові форми джаз-танцю // Вісник ЛНУ ім. Т. Шевченка: зб. наук. Праць. – Луганськ : ЛНУ ім. Т. Шевченка – Серія педагогічні науки, вип. № 10 (269), частина ІІ). – 2013. – С. 130–139. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vluf_2013_10(2)__23
  22. Плахотнюк О. Фольк-джаз-танець у контексті розвитку сучасного хореографічного мистецтва України // Вісник Львівського університету : зб. наук. праць. – Серія мистецтвознавство. Вип. № 12 – Львів : ЛНУ ім. І.Франка, 2013. – C. 242–247.
  23. Plahotnyuk A. Contemporary jazz-dance та його практики в системі хореографічної освіти України // Lwowsko-Rzeszowskie Zeszyty Naukowe (Львівсько-Ряшівські наукові зошити) : зб. наук. праць. – Rzeszów – Львів : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. – W. № 1, – – 2013.–S. 261–268.
  24. Плахотнюк О. Стилі і напрямки сучасного хореографічного мистецтва // Вісник Міжнародного Слов’янського університету : зб. наук. праць. – Харків : 2007. – С. 32–36. – (Сер. мистецтвознавство; вип. № 1, Т. Х.).

33.Плахотнюк О.А. Поліхудожні та міжмистецькі зв’язки танцювальної культури у прояві її інтермадіальності / О.А. Плахотнюк, Д.А. Топорков // Актуальні питання гуманітарних наук : Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка – Дрогобич : Гельваника, 2021. – Вип. 43. – Т. 2. – С. 81–87. http://www.aphn-journal.in.ua/43-2-2021

  1. Plakhotniuk O. Influence of the current processes of education formation on the choreographic art thesaurus formation // Теоретичні та методичні засади розвитку мистецької освіти в контексті європейської інтеграції : зб. матеріалів IV Міжнародної науково-практичної конференції, Суми, 11–12 грудня 2017 р. – Суми : ФОП Цьома С. П., 2017. – С.66–67.
  2. Погребняк М. М. Нові напрями театрального танцю ХХ – поч.. ХХІ століття : історико-культурні передумови, крос-культурні зв’язки, стильова типологія : монографія. – Київ : ПП «Астрая». 2020. – 327 с.
  3. Погребняк М. М. Танець «модерн» ХХ ст. : витоки, стильова типологія, панорама історичної ходи, еволюція : монографія / М. М. Погребняк. – Полтава : ПНПУ імені В. Г. Короленка. 2015. – 312 с.
  4. Похиленко В. Танець між Небом і Землею / В. Похиленко. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2012. – 352 с.
  5. Саюнко Т.В. Творчість у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів хореографії / Т.В. Саюнко. – П.:Полтава, 2011. – 63 с.
  6. Станішевський Ю. Балетний театр України: 225 років історії. – Київ: Музична Україна, 2003. – 440 с.
  7. Чепалов О. Хореологія. Статті та лекції / О. Чепалов. – Київ : Видавництво Ліра-К, 2020. – 228 с.
  8. Чепалов О. І. Хореографічний театр. Західної Європи ХХ ст.: монографія – Харків : ХДАК, 2011 – 344 с.
  9. Шабаліна О.М. Модерний танець жінок-балетмейстерів заходу ХХ століття: культурологічний аспект. Автореферат дисертації на здобуття ступеня кандидата мистецтвознавства. – Харків, 2010. – 20 с.
  10. Шабаліна О.М. Пластичність. Мова. Тіло : монографія. – Київ : ФОП Поліщук О. В., 2017. – 194 с.
  11. Шалапа С. Володимир Білошкурський. Життєвий і творчий шлях. – Київ : Видавець Олег Філюк, 2019. – 246 с.
  12. Шариков Д. І. “Contemporary dance” у балетмейстерському мистецтві: Навчальний посібник. – Київ: КиМУ, 2010. – 173 с.
  13. Шариков Д. І. Неокласицизм у хореографічній культурі: ґенеза і концепція балетного театру. – Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2017. – 304 с.

Додаткова література:

  1. Голдрич О.С. Муза мого життя. Автобіографічний нарис / Упорядник Олег Кузик. – Львів: Сполом, 2008. – 280 с.
  2. Дем’яненко Н. Формування національної культури молоді в педагогічній спадщині В. М. Верховинця. – Полтава : ТОВ «АСМІ», 2012. – 268 с.
  3. Зайцев Є.В. Основи народно-сценічного танцю. Навчальний посібник для вищих навчальних закладів культури і мистецтв І-ІV рівнів акредитації / Є.В. Зайцев, Ю.В. Колесниченко. – Вінниця: НОВА КНИГА, 2007. – 416 с.
  4. Кухта С. Маестро гуцульського танцю Ярослав Чуперчук. – Львів: Край, 2011. – 128 с.
  5. Лифар С. Роки жнив. – Київ : Сидоренко В. Б., 2020. – 240 с.
  6. Лифар Серж. Спогади Ікара. – Київ: Унів. вид-во ПУЛЬСАРИ, 2007. – 192 с.
  7. Павло Вірський: науково-популярне видання / упорядики: Ю.В. Вернигор, Є. І. Досенко. – Вінниця: Нова Книга, 2012. – 320 с. ; іл.
  8. Похиленко В. Школа гуманізму, любові та краси / В. Похиленко. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014. – 240 с.
  9. Слободян Наталія. До 90 річчя. Мистецьке видання. / літер. ред. Надія Труш. – Львів : ПП «Колвес», 2013. – 23 с.
  10. Станішевський Ю. Національний академічний театр опери та балету України імені Тараса Шевченка: Історія і сучасність. – Київ: Музична Україна, 2002. – 736 с.
  11. Станішевський Ю.О. Національна опера України 2001‑2011. – Київ : Муз. Україна. 2012. – 304 с.
  12. Сучасне хореографічне мистецтво: підґрунтя, тенденції, перспективи розвитку : навчально-методичний посібник / упор. О. Плахотнюк. – Львів : СПОЛОМ, 2016. – 240 с.
  13. Сучасне хореографічне мистецтво: підґрунтя, тенденції, перспективи розвитку. ІІ частина : навчально-методичний посібник / упоряд. О. А. Плахотнюк. – Львів : СПОЛОМ, 2018. – 222 с.
  14. Сучасне хореографічне мистецтво: тенденції та перспективи розвитку : навчально-методичний посібник / упоряд. О. А. Плахотнюк. – Львів : ЛНУ ім. Івана Франка кафедра режисури та хореографії, 2020. – Ч. ІІІ – 134 с.
  15. Філімонова О. Актуальні проблеми підготовки майбутніх хореографів / О. Філімонова. – Луганськ, 2008. – 19 с.
  16. Юрій Станішевський у спогадах сучасників / авт.-упоряд. Т. Швачка. – Київ : Музична Україна, 2016. – 224 с.
  17. Яців Р. Оленка Гердан-Заклинська. Життя і творчість : біографічний нарис. – Львів : Інститут народознавства НАН України ; Львівська національна академія мистецтв, 2013. – 60 с. : іл.
  18. Яців Р. Оленка Ґердан-Заклинська (1916–1999): життя у мистецтві: Матеріали до історії українського мистецтва ХХ століття. – Львів : Растр–7, 2015. –152 с.

Іноземна література:

  1. Dix Anges. Dominique Bagуuet. Pig Charles. – France: Arcanal, 1988. – 120 min.
  2. 66Dixon Gottschild Br. Black Dance at 651. Contemporary black dance // 2002. − Dance teacher № 2.
  3. Dictionnaire du ballet moderne. – Paris: Fernand Hazan, 1957. – 360 p.
  4. Devade M. Ecrits theуriques Archives d`art contеmporain. 3. – Paris: Lettres Modеrnes, 1990. – 480 p.
  5. Klasen Virilio. Etedes d`impact impact inspectiуns Erkundeng der Endzeit. – Paris: Expressiуns contemporain, 1999. – 400 p.
  6. Le Moal Philippe. Dictionnaire de la dance. – Paris: Larousse, 1999. – 864 p.
  7. Magyar es Fr., Tancmevĕszet. K., Transes: danse contemporain en France et en Hongrie. – Budapest: Theatre contemporain de la danse, 1992. – 117 p.
  8. Marsеlle Mitchеl, Ginоt Isabеlle. La Dance au ХХe siecle. – Paris: Bordas, 1995. – 264 p.
  9. Chojnowski G/ Alain Bernard Polski Rozdział. – Warszawa : Iskry, 2010. – 176 s.
  10. Moore L. Niźyński Bog tańca. – Warszawa : Wydawnictwo Marginesy, 2014. – 360 s.
  11. Parnell F. Moje życie w sztuce tańca. – Łódź : GRAKO, 2003. – 382 s. 71. Witkiewicz J.S. Vladimir Malakhov. Rozmowa z tancerzem stulecia. – Łódź : ISKRY, 2008. – 178 s.
  12. Alwin Nikolais, Murray – Dance technique: A Philosophy and Method of Modern Dance. – New York, London: Routiedqe, 2005. – 259 c.
  13. Au S. Ballet and Modern Dance. Third edition. Revised and extended. – London : Thames & Hudson world of art, 2012. – 232 p.
  14. Bak J. Taniec nowoczesny. – Bielsko-Biała : Dragon, 2016. – 32 sж
  15. Banes S. Terpsychora w tenisówkah. Taniec post-modern. – Krakow : Instytut muzyki i tańca, 2017. – 280 s.
  16. Bausch Pina. Tanztheater. – K. Kieser Verlag. Dr. Klaus, Munchen, 2008. – 300 c.
  17. Czechlewska Z. Historia tańca. – Warszawa : SBM, 2018. – 128 s.
  18. Kluz-Chałanda W. Historia marzeń i pasji/ monografia Zespołu Ekrol w 40-lecsa istnienia. – Łańcut, 2016. – 292 s.
  19. Nowy taniec / red. Witold Mrozek. – Warszawa : Wydawnictwo krynyri politycznej, 2012. – 178 s.
  20. Pastuszak K-J. Ankoku Butōhijikaty tatsumiego teatr Ciała-w-kryzysie. – Kraków : Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, 2014. – 682 s.
  21. Przyjdźcie, pokaż Wam, co robimy O improwizacji tańca. – Łódź : Muzeum Stuki, 2013. – 354 s.
  22. Rembowska A. Piny Bauch. Sny i rzeczywistość. – Warszawa : Wydawnactwo Trio, 2009. – 248 s. : il.
  23. Strategie choreograficzne nowe perspektywy / red. T. Ciesielskiego, M. Bartosiaka. – Łódź-Warszawa : Wydawnictwo Uniwersytetu Łódźliego, 2017. 182 s.
  24. Turska Irena. Spokanie ze sztura tanca. – Kraków : Polske Wydawnictwo Myzyczne SA, 2000. – 152 s.
  25. Ballet the Definitive Illustrate Story / Consultant Viviana Durante. – London : DK, 2018. – 359 p.
  26. Mamontowicz-Łojer B. Tancerze Króla Stanisława Augusta 1774–1789. Pozątki Polskieģo Baletu. – Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM, 2005. –168 s.
  27. Stachniak E. Bogini tańca. – Kraków : Znak, 2017. – 528 s.
  28. Tokarczyk J. Balen. Kryształowy Łabędź Carskiego Petersburga. – Łódź : Ksieźy Młyn Dom Wydawniczy Michał Koliński, 2013 – 132 s.

Електронний ресурс

  1. Бердянський державний педагогічний університет *Електронний ресурс+. – Режим доступу: http://www.bdpu.org/
  2. Кіровоградський державний педагогічний університет ім. Володимира Винниченка *Електронний ресурс+. – Режим доступу: http://www.kspu.kr.ua/
  3. Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Б.Хмельницького *Електронний ресурс+. – Режим доступу: http://www.mdpu.org.ua/
  4. Ніжинський державний педагогічний університет *Електронний ресурс+. – Режим доступу: http://www.ndu.edu.ua/
  5. Південноукраїнський національний педагогічний університет ім. К.Д. Ушинського *Електронний ресурс+. – Режим доступу: http://www.pdpu.edu.ua/
  6. Полтавський національний педагогічний університет ім. В.Г. Короленка *Електронний ресурс+. – Режим доступу: http://pnpu.edu.ua/ua/
  7. Сумський державний педагогічний університет ім. А.С. Макаренка *Електронний ресурс+. – Режим доступу: http://www.sspu.sumy.ua/
  8. Сучасний танець в Україні. – Режим доступу: www.ukrdance.com.ua
  9. Уманський державний педагогічний університет ім. Павла Тичини *Електронний ресурс+. – Режим доступу: http://udpu.org.ua/

102.Харківський національний педагогічний університет ім. Г. Сковороди *Електронний ресурс+. – Режим доступу: http://hnpu.edu.ua/

103. Шеремета В. Становлення вищої хореографічної освіти в Україні у повоєнний період *Електронний ресурс+ // Режим доступу: http://archive.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Npd/2012_2/2seremet.pdf

Матеріали

Засоби діагностики Хореографічний театр ХХ-ХХІ ст

Силабус: Хореографічний театр ХХ-ХХІ ст.

Завантажити силабус