Фортепіано (025 ОП Хорове диригування)

Тип: Нормативний

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
11.5Немає
21.5Залік

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
116КММ-11доцент Дубровний Т. М., доцент Лазаревська О. М.
116КММ-11доцент Дубровний Т. М., Младенова Т. В.

Опис курсу

Вивчення навчальної дисципліни «Фортепіано» передбачає опанування зразків українського та зарубіжного інструментального музичного мистецтва, володіння теоретичними та практичними основами аранжування музики, вміння здійснювати переклад музичних творів для різних колективів (ансамблю, хору).

Метою викладання дисципліни «Фортепіано» є підготовка кваліфікованих музикантів із високим рівнем виконавської майстерності, глибокими фаховими знаннями для самостійної діяльності в якості хорових диригентів.

Досягнення поставленої мети передбачає виконання таких завдань:

  • формування здатності виявляти музикальність, виконавські, інтерпретаційні, артистичні уміння, виконавську надійність хорового диригента в результаті професійного опанування гри на музичному інструменті;
  • оволодіти різними за стилем та формою фортепіанними  та хоровими творами (супровід), формування виконавських навичок акомпанементу з урахуванням специфіки різних видів та жанрів музичної творчості, що передбачає необхідний технічний рівень виконання, розкриття художнього змісту твору, створення власної інтерпретації (за участю соліста або  творчого колективу) із врахуванням набутого виконавського досвіду;
  • формування здатності відчувати і демонструвати емоційну чутливість, рефлексію, ціннісне ставлення до музичних творів, здійснювати активне сприймання, запам`ятовування, збереження, відтворення і художньо-педагогічне тлумачення змісту і смислу творів мистецтва в результаті оволодіння музичним інструментом;
  • формування здатності застосовувати знання, вміння, навички, виконавський досвід у професійній діяльності.

У результаті вивчення навчальної дисципліни студент повинен

знати:

  • достатній обсяг фортепіанної літератури різної за стилем та формою;
  • традиційні та альтернативні іноваційні технології виконавської та педагогічної діяльності;
  • про виконавські навички, що передбачають необхідний технічний рівень виконання, розкриття художнього змісту твору на основі глибокого і точного прочитання нотного тексту, створення власної інтерпретації із врахуванням набутого виконавського досвіду;
  • особливості володіння художнім потенціалом інструменту на рівні достатньому для вирішення творчо-виконавських завдань хорового диригента;
  • виявляти здатність до самоактуалізації, саморозвитку та самокорекції у процесі мистецької діяльності, вдосконалювати набуту під час навчання кваліфікацію.

вміти:

  • демонструвати достатньо високий рівень виконавської майстерності;
  • створювати особисту музичну інтерпретацію, читати з листа, транспонувати, застосовувати фортепіано для професійної діяльності хорового диригента; – володіти методами та навичками  репетиційної роботи та концертних виступів;
  • аналізувати музичні твори з виокремленням їх належності до певної доби, стилю, жанру, особливостей драматургії, форми та художнього змісту;
  • демонструвати володіння музично-аналітичними навичками в процесі створення виконавських та педагогічних інтерпретацій;
  • оперувати професійною термінологією музичного мистецтва, його понятійно-категоріальним апаратом;
  • демонструвати музично-теоретичні, культурно-історичні знання з музичного мистецтва;
  • використовувати прфесійні знання  та навички в процесі творчої діяльності.

Рекомендована література

Базова

  1. Воробкевич Т. Методика викладання гри на фортепіано: Підручник. Львів: ЛДМА, 2001.
  2. Кашкадамова Н. Виконавська інтерпретація у фортепіанному мистецтві ХХ сторіччя: Підручник. Львів, 2014. 344 с.
  3. Клин В. Українська фортепіанна музика. К., 1980.
  4. Савицький Р. Основні засади фортепіанної педагогіки : метод. посіб. Тернопіль : СМП «АСТОН», 2000. 68 с.
  5. Кияновська Л.О. Психологічний портрет композитора як джерело пізнання його індивідуального стилю // Українськамузика: Науковий часопис. Число 3 (13). – Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка. – Львів, 2014.
  6. Поліщук А. Особливості фортепіанної творчості Йоганнеса Брамса / Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Музика в діалозі з сучасністю: освітні, мистецтвознавчі, культурологічні студії». Київ: КНУКіМ, 2021. С. 254-257.
  7. Ревенко Н. Розвиваюче навчання у процесі інструментальної підготовки студентів-піаністів / Матеріали ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції «Cтан та перспективи розвитку культурологічної науки в Україні»: Збірник тез доповідей (І частина). Миколаїв: ВП «Миколаївська філія КНУКіМ», 2018. С. 141-144.
  8. Ревенко Н. Фортепіанні поліфонічні цикли європейських композиторів XX століття в інструментальній підготовці студентів-піаністів / Молодий вчений № 1 (65). Херсон, 2019. С. 386-389.
  9. Стилістика виконання старовинної музики на прикладі творів Й. С. Баха: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів / Н. С. Свириденко; Київ, ун.ім. Б. Грінченка. – К.: Київ.ун-т ім. Б. Грінченка. – 2017.
  10. Юник Д.Г. Самокорекція виконавської діяльності музикантів інструменталістів / Науковий часопис НПУ ім. М. Драгоманова // Теорія і практика мистецької освіти, вип.. 17 (22). – 2015.

Допоміжна

  1. Альбом юного піаніста [ноты] : музичні твори, інструментальні / Упоряд. С. О. Лещук, О. А. Колесник. Вінниця : Нова Книга, 2009. 107 с.
  2. Барвінський В. Фортепіанні п’єси для дітей. Тернопіль : Лілея, 1996. 24 с. 3
  3. Бобалік Я. Різнобарвна веселка нот: Метод. посіб. для фортепіано (почат. період навчання). Івано-Франківськ : [б. в.], 2001. 128 с.
  4. Брилін Е. Сонячне намисто. Українські народні пісні в обробці для фортепіано : репертуарний навч. посіб. Вінниця : Нова книга, 2015. 92 с.
  5. Скуратовський В. Альбом для дітей. Фортепіано. Педагогічний репертуар мистецької школи. Київ : Мелосвіт, 2018. 28 с.

Силабус: Фортепіано (025 ОП Хорове диригування)

Завантажити силабус