Філософія тіла в культурі
Тип: На вибір студента
Кафедра: соціокультурного менеджменту
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
10 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
10 | 16 | доцент Белінська Л. С. |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
10 | 16 | доцент Белінська Л. С. |
Опис курсу
Інформація про курс
Програма вивчення навчальної дисципліни «Філософія тіла в культурі» складена для освітньо-професійної програми «Менеджмент соціокультурної діяльності». Предметом даного курсу є виклад загальних культурологічних знань з філософії тілесності, враховуючи регіональні, релігійні особливості та підходи .
Програма навчальної дисципліни складається з 3-х змістових модулів, самостійної роботи – ІНДЗ та підсумкового заліку.
Курс викладається на денній формі навчання.
Мета та завдання курсу
Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні високого рівня підготовки студентів та їх знань про значення тіла в культурі, а саме ставлення культури тілесності у різні історичні епохи, у різних регіональних та локальних культурах, а також формування умінь і навичок сприйняття культури тіла у мистецьких перформенсах та видовищних заходів.
Основні завдання навчального курсу «Філософія тіла в культурі»:
- формування умінь розрізняти тілесність різних епох та народів;
- виховання етичної культури на основі об’ємних знань з історії народів світу, їхньої релігійної обрядовості;
- формування знань з особливостей національного ставлення до культури тіла;
- формування у студентів любові до української національної культури, зокрема звичаєвої обрядовості українців у різних етнокультурних регіонах України;
- вивчення та збереження культурної спадщини українського народу, пов’язаної з культурою тілесності;
- формування толерантного ставлення до різних особливостей ставлення до тіла у світових релігіях.
- систематизація знань зі світової історії щодо погляду на гендер;
- створення комплексу теоретичних фахових знань та практичних вмінь щодо вирішення різноманітних творчих завдань в організації презентацій з культури тілесності;
- формування у студентів позитивних рис і якостей особистості та фахівця: когнітивної активності, пізнавальної самостійності, потреба у самоосвіті, здатності адаптуватися до змін, ініціативи, творчості.
У результаті вивчення даного курсу магістрант повинен
знати:
- особливості розвитку ставлення до тіла у різних світових культурах та епохах;
- характерні особливості ставлення до культури тіла в Україні;
- специфіку та народні особливості української християнської обрядовості;
- особливості обрядових дійств як таїнства ініціації;
- наукову та професійну термінологію предмету;
вміти:
- орієнтуватись в характерних особливостях сприйняття культури тіла у різних народів;
- розрізняти причини релігійної обрядовості, пов’язаної з культурою тіла;
- визначити приналежність зображення національного обряду до певного регіону світу;
- аналізувати народно-обрядові дійства, пов’язані з культурою тілесності;
- застосовувати отримані знання у своїй подальшій професійній та практичній роботі;
- вміти передавати знання про культуру тілесності та самостійно розробляти педагогічні методики викладання фахових
дисциплін відповідно спеціалізації (практичну і теоретичну їх складові) практики, психології, педагогіки, соціології, менеджменту.
Ключові слова
Філософія, тіло, культура тілесності, обрядовість, традиційна культура.
Теми
Тема 1. Вступ. Предмет і завдання курсу «Філософія тіла в культурі».
Тема 2. Ставлення до тіла в Античну добу та епоху Середньовіччя.
Тема 3. Ставлення до тіла в епоху Відродження та Нового часу. Вивільнення тілесності у ХІХ ст.
Тема 4. Особливості релігійної обрядовості та культура тіла: регіональні особливості.
Тема 5. Релігійні особливості у мусульман та іудеїв і культура тілесності.
Тема 6. Релігійні особливості у християн та культура тілесності.
Тема 7. Вплив модних віянь та медіа на культуру тіла у ХХІ ст.
Тема 8. Гламур та вимоги до стандартів жіночої статури у ХХІ ст.
Детальніше у Силабусі курсу «Філософія тіла в культурі»
Рекомендована література
Основна:
- Возняк С. Філософія Стародавнього світу. Ів-Франківськ, Плай, 2004.139 с. Ч.2.
- Бичко А.К., Бичко І.В., Табачковський В.Г. Історія філософії: Підручник. – К., 2001. – С . 41-49.
- Волинка Г.І. та ін. Вступ до філософії: історико-філософська пропедевтика. – К., 1999.-С . 112-160
- Возняк С. Філософія Стародавнього світу. Ів-Франківськ, Плай, 2004.139 с. Ч.2.
- Історія філософії: Підручник / За редакцією В.І.Ярошовця. – К., 2002.-С . 113-125.
- Кондзьолка В.В. Нарис історії античної філософії. – Львів, 1993.
- Татаркевич В. Історія філософії. – Т.І. – Львів, 1997. – С. 150-211.
- Тіт Лукрецій Кар. Про природу речей. -К ., 1986.
- Філософський енциклопедичний словник. – К , 2002. 669.
- Ігнатенко І. Жіноче тіло у традиційній культурі українців. Харків, 2013.
- Ігнатенко І. Чоловіче тіло у традиційній культурі українців. Харків, 2016.
Додаткова:
- Bonnefla P. Visage se dit // Revue des Sciences Humaines, Paire Visage. – 1997. – X.243. – P.9-27.
- Fiske John. Television Culture, – London, New York: Methuen & Co. Ltd, 1987. – P.353
- Ganault Joël. Le bord des larmes // Revue des Sciences Humaines, Faire Visage. – 1997. – № 243. – P.61-79.
- McLuclian Marshall. Understanding Media: The Extension of Man. – USA: First McGraw Hill Paperback Edition, 1965 – P.283.
- Morin Edgar. Les stars. – Paris, 1972. – 213 p.
- Raynaud Jean-Michel. Voltaire, figurez-vous// Revue des Sciences Humaines, Faire Visage. – 1997. – № 243. – P.81-91.
- Бокало І. Дівоча коса як маркер цнотливості . Сучасне літературознавство. № 16 (2019): с. 21-27.
- Девятко Н. Розуміння тіла з точки зору міфологічного і постмодерного світогляду. Сучасне літературознавство. № 16 (2019): с. 74-80.
- Дельоз Ж„ Гваттарі Φ. Анти-Едип. – К.: КАРМЕ – СІНТО, 1996. – С.95.
- Кучма І. Л. Канон тіла в західноєвропейській культурі / І. Л. Кучма // Маґістеріум. Вип. 5. Культурологія / [упоряд. О. І. Погорілий] ; Національний університет “КиєвоМогилянська академія “. – Київ : Стилос, 2000. – С. 41-49.
- Пригода Т. Дискурс тіла в культурі Сходу: окцидентальні рефлексії. Філософська антропологія та філософія культури. 18, 2014 с. 65-68.
- Резниченко Ю. Мова тіла в українській жіночій повісті 2010-х р.: наративний вимір . Сучасне літературознавство. № 16 (2019): с. 147-151.
- Савич О. Антична тілесність у романі П. Кіньяра «Записки на табличках Апроненії Авіції». Сучасне літературознавство. № 16 (2019): с. 158-163.
- Челліні Беневенуто. Життєпис Бенвенуто, сина маестро Джованні Челліні, флорентинця, написаний ним самим у Флоренції /3 іт. пер. А.Перепадя. – К.: Мистецтво, 1990. – С.28.
Інтернет-джерела:
- Харківська державна академія культури. URL: https://ic.ac.kharkov.ua
- Львівська національна академія мистецтв. URL: https://lnam.edu.ua/uk/home.html
- Косівський інститут прикладного та декоративного мистецтва Львівської національної академії мистецтв (м. Косів, Івано-Франківська область). URL: http://kipdm.com
- Закарпатська академія мистецтв (м. Ужгород). URL: http://www.artedu.uz.ua
- Національна академія наук України. URL: https://www.nas.gov.ua/UA/Pages/default.aspx
- Національна академія мистецтв України. URL: https://academia.gov.ua
- Національна бібліотека України імені В.І.Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua
- Львівська національна наукова бібліотека України імені В.Стефаника. URL: http://www.lsl.lviv.ua
- Наукова бібліотека ЛНУ імені Івана Франка. URL: https://lnulibrary.lviv.ua
- Український культурний фонд. URL: https://ucf.in.ua
- Український державний інститут культурної спадщини. URL: https://www.spadshina.org.ua
- Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення. URL: https://www.nrada.gov.ua
- Державне агентство України з питань кіно. URL: https://usfa.gov.ua
- Автентична Україна. URL: https://authenticukraine.com.ua
- Світова українство. URL: https://www.uainworld.com
- Український центр культурних досліджень. URL: http://uccs.org.ua
- Асоціація культурних індустрій. URL: http://culture.in.ua
- Український портал менеджменту. URL: http://management.com.ua
- Мистецький арсенал. URL: https://artarsenal.in.ua