Аналіз музичних форм (025 ОП Хорове диригування)

Тип: Нормативний

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
32Немає
42Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
316Младенова Т. В.КММ-21
416Младенова Т. В.КММ-21

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
316КММ-21Кушніренко О. А.
416КММ-21Кушніренко О. А.

Опис курсу

Дисципліна «Аналіз музичних форм» є завершальною нормативною дисципліною, яка викладається в межах ОПП «Хорове диригування»  першого (бакалаврського) рівня вищої освіти для здобувачів зі спеціальності 025 Музичне мистецтво.

Курс аналізу музичних форм узагальнює знання студентів з музично-теоретичних та історичних дисциплін, знайомить їх з образами національної музики, засобами музичної виразності у творах вітчизняних та зарубіжних композиторів, стилістичних рис їх творчості. Передбачає вивчення таких проблем: суть методу аналізу музичного твору, елементи музичної мови і виразності в процесі формотворення, зв’язок форми і змісту в музиці, тощо. Курс аналізу музичних форм спрямований на те, щоб дати студентам навички у визначенні тематизму і засобів його розвитку, основу для класифікації творів за формою та жанром, показати виразові можливості форми. Програма курсу передбачає вивчення теоретичного матеріалу, проведення практичних занять, консультацій, самостійного опрацювання музичних творів.

Мета курсу:

  • узагальнити знання студентів з музично-теоретичних та історичних дисциплін;
  • дати теоретичні  засади для класифікації творів за формою та жанром та основи методики аналізу музичних творів;
  • розширити та поглибити уяву про зміст творів;
  • показати засоби музичної виразності у творах вітчизняних та зарубіжних композиторів.

Завдання курсу:

  • забезпечити знання про найважливіші типи музичних форм;
  • дати студентам основи для класифікації творів за формою та жанром;
  • дати  систематичні знання, основи методики аналізу музичних  творів класичного періоду;
  • основні схеми музичних форм даного періоду, навчити  практично  застосовувати  ці знання при аналізі музичних творів;
  • навички у визначенні тематизму і засобів його розвитку; підвищити у студентів рівень ерудиції та професіоналізму.

У результаті вивчення даного курсу студент буде:

знати:

  • основні схеми та ознаки складових частин музичних форм класичного періоду;
  • елементи музичної мови і виразності, їх роль у музичному формотворенні;
  • види тематичного викладу і розвитку, їх місцеположення у формі музичного твору.

вміти: творчо, в слуховому осмисленні застосовувати набуті знання на практиці, при визначенні форми та слуховому аналізі музичного твору.

Рекомендована література

Основна  література:

  1. Александрова Н.Г. Інтонування як типологічний чинник музичної композиції: на матеріалі української камерно-інструментальної творчості: навч.-метод, посіб. Одеса : Астропринт, 2015. 168 с.
  2. Горюхіна Н. Еволюція періоду. К., 1975. 95 с.
  3. Завгородня Г. Деякі аспекти методології аналізу музичних творів. Міжнародний вісник: Культурологія. Філологія. Музикознавство, 2015, вип.2: с. 114-119.
  4. Каплієнко-Ілюк Ю. В. Аналіз музичних творів: навч. посібник. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2012. 144 с.
  5. Коханик І. Методологічні та теоретичні проблеми стильового аналізу сучасної музики. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського: 2003: с. 181-189.
  6. Тіц М. Про тематичну і композиційну структуру музичних творів. К.,1962.
  7. Степурко В. Аналіз музичних творів : навчальний посібник. Київ : НАКККіМ, 2020. 140 с.
  8. Шип С. В. Музична форма від звуку до стилю. Навчальний посібник. – К., «Заповіт», 1998 p. – 367 с.
  9. Шурдак М. Аналіз музичних творів. Теоретичний матеріал для практичної та самостійної роботи. Частина 1 : методичні рекомендації для здобувачів вищої освіти спеціальності 025 «Музичне мистецтво». Луцьк : ВНУ імені Лесі Українки, 2022. 23 с.
  10. Якубяк Я. Аналіз музичних форм. К., Музична Україна, 1998.
  11. Якубяк Я. Аналіз музичних творів: музичні форми. Ч. І. Тернопіль: СМП «Астон», 1999. 208 с.

Додаткова література:

  1. Гордійчук Я.М. Становлення українського музичного театру і критики. – К., Музична Україна., 1990.
  2. Горюхіна НА. «Еволюція періоду». – К., 1975.
  3. Коханик І. Музичний твір: взаємодія стабільного і мобільного в аспекті стилю. Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І.Чайковського.Музичний твір: проблема розуміння. Музичний твір: проблема розуміння: Зб. ст. Вип. 20. Київ, 2002. С. 44-51
  4. Лисько З. Музичний словник. К., 1994.
  5. Побережна Г. І., Т. В. Щириця. Загальна теорія музики : підруч. Київ, 2004. 303 с.
  6. Тіц М. Про тематичну і композиційну структуру музичних творів. К.,1962.
  7. Хоминський Й. Історія гармонії та контрапункту. К., (т.1) 1975, К., (т.2), 1979.
  8. Черкащина М. Опера ХХ століття. Нариси.-К.,1981.
  9. Юцевич Ю. Є. Музика : словник-довідник. Тернопіль : навчальна книга – Богдан, 2003. С.166.
  10. Юцевич Ю. Словник – довідник. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 352 с., 77 нотних прикладів та малюнків.
  11. Юцевич Ю. Словник музичних термінів. К., 1977.

Електронні ресурси:

http://www.musicfancy.net/uk/music-theory-ua/musical-analisis-ua

https://ivanov.mfknukim.mk.ua/Nauchnaya-rabota/analiz-muzichnih-tvoriv.html

http://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_

https://lib.pedpresa.ua/13539-muzychne-mystetstvo-navchalna-programa-dlya-zagalnoosvitnih-navchalnyh-zakladiv-3-klas-2016-rik.html

Силабус:

Завантажити силабус