Цінності в системі культури

Тип: Нормативний

Кафедра: соціокультурного менеджменту

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
53Немає
62Іспит
65Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
532Сирота Л. Б.КМД-31
616Сирота Л. Б.КМД-31
610Сирота Л. Б.КМД-31з

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
516КМД-31Сирота Л. Б.
632КМД-31Сирота Л. Б.
610КМД-31зСирота Л. Б.

Опис курсу

Інформація про курс

Навчальна дисципліна «Цінності в системі культури» передбачає розкриття духовних цінностей як феномена, який відіграє ключову роль у функціонуванні та розвитку національної і світової культури. У курсі викладено матеріал відповідно до форм сучасного життя, типології цінностей. У даній структурі курсу віддається перевага розкриттю присутності духовних традицій у різних групах населення.

Курс викладається на денній і заочній формі навчання.

Відеоконфереція курсу на час дистанційного навчання

Мета і завдання курсу

Метою навчальної дисципліни є ознайомити студентів з теоретичними підходами у вивченні цінностей в системі культури, проаналізувати різні види цінностей, особливості їх функціонування у сучасному суспільстві, розкрити умови формування загальнолюдських цінностей.

Відповідно до мети визначено такі завдання:

  • на основі аналізу філософської, психолого-педагогічної та методичної літератури визначити стан та основні методологічні й теоретичні підходи до розв’язання проблеми формування загальнолюдських цінностей у суспільстві;
  • уточнити сутність і зміст основних понять;
  • розкрити особливості класифікації цінностей у системі культури;;
  • проаналізувати стан сформованості загальнолюдських цінностей на рівні окремої особистості і на рівні суспільства та визначити їх особливості;
  • виявити умови формування загальнолюдських цінностей.

Очікувані результати навчання

Відповідно до Освітньо-професійної програми 028 «Менеджмент соціокультурної діяльності» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти у результаті вивчення навчальної дисципліни «Цінності в системі культури» студент повинен набути компетентності:

ЗK1. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.

ЗК3. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.

ЗК7. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).

ЗК8. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.

ФК1. Здатність критично усвідомлювати взаємозв’язок між культурними, соціальними та економічними процесами.

ФК2. Здатність аналізувати економічні, екологічні, правові, політичні, соціологічні, технологічні аспекти формування ринку культури.

ФК3. Здатність визначати стратегічні пріоритети та аналізувати особливості місцевих, регіональних, національних та глобальних стратегій соціокультурного розвитку.

ФК12. Здатність розробляти та впроваджувати сучасні форми забезпечення соціокультурного партнерства.

Програмними результатами навчання на курсі є:

ПPH1. Визначати базові професійні поняття та використовувати термінологічний апарат менеджера соціокультурної діяльності.

ПРН2. Збирати та впорядковувати інформацію.

ПРН18. Проявляти самостійність суджень та самокритичність у процесі дискусії.

ПРИ 19. Володіти інструментами фінансово-економічного забезпечення соціокультурної діяльності.

ПРН20. Вміти аналізувати основні явища світової та української культури.

Ключові слова

Цінності, культура, духовна культура, культурні цінності, духовні цінності, система духовних та матеріальних цінностей, національні цінності, національна ідея, родинні та сімейні цінності, ціннісні орієнтації, ціннісний релятивізм, релігійні цінності, християнські цінності, економічні цінності, соціальні цінності, життя, ієрархія цінностей, здоров’я, честь, гідність, недоторканість, безпека, потреби у безпеці, аксіологія, праксеологія,  наука про цінності, учення про природу духовних, моральних, естетичних та інших цінностей, “найвища цінність”, етика, мораль, людина, цінність людини, людина як найвища цінність, індивід, особа, особистість, молодь, діти, суспільство, громадянське суспільство, соціум, етнос, нація, держава, інститут, інституція, існтитути суспільства, інститути культури, інституціоналізм, державні інститути, соціальні інститути, формальні та неформальні інститути, традиції, норми, етичні норми, канони, ідеали, імперативи, правила, право, закон, законодавство, добро, зло, справедливість, благо, культурні блага, суспільна блага, патріотизм, любов, дружба, шлюб, сім’я, уявлення, аскетизм, героїзм, праця, збагачення, навчання, виховання, освіта, мистецтво, релігія, наука.

Теми

Тема 1. Вступ до курсу.

Тема 2. Духовні цінності як компонент духовної культури суспільства.

Тема 3. Формування духовної культури особистості у сучасному світі.

Тема 4. Класифікація духовних цінностей

Тема 5. Філософія і її роль в духовному житті суспільства.

Тема 6. Наука і духовні цінності суспільства.

Тема 7. Сучасна наука і відповідальність учених.

Тема 8. Освіта і духовні цінності людини й суспільства.

Тема 9. Релігія і духовні цінності.

Тема 10. Мистецтво і духовні цінності.

Тема 11. Мораль і духовні цінності.

Тема 12. Соціальні цінності в житті суспільства.

Тема 13. Соціальні інститути і розвиток духовної культури особистості.

Тема 14. Масова культура і духовні цінності суспільства.

Тема 15. Духовні цінності українців. Патріотизм, сім’я.

Тема 16. Духовні цінності українців. Праця, віра, любов до природи.

 

Детальніше у силабусі курсу “Цінності в системі культури”

 

Рекомендована література

Основна:

  1. Бех І. Духовні цінності як надбання особистості. Рідна школа. 2012. № 1-2. С. 9-12.
    Бех І.Д. Виховання особистості : підручник. К. : Либідь, 2008. 848 с.
  2. Бех І.Д. Психологічні джерела виховної майстерності. К. : Академвидав, 2009. 248 с.
  3. Головащенко С. Біблієзнавство : вступний курс. К. : Либідь, 2001. 492 с.
  4. Історія світової культури : Культурні регіони : навчальний посібник / кер. авт. кол. Л. Т. Левчук.  К. : Либідь, 2000. 520 с.
  5. Кормич Л. І., Багацький В. В.Культурологія (історія і теорія світової культури ХХ ст.) : навчальний посібник. Х. : Одісей, 2004. 304 с.

Додаткова:

  1. Історія української культури : збірник матеріалів і документів / упоряд. Б. І. Білик, Ю. А. Горбань, Я. С. Калакура та ін. К. : Вища школа, 2000. 607 с.
  2. Киричук В. В. Змістова характеристика компонентів духовно-катарсичної активності особистості як детермінант самопроектування її фахового зростання. URL: http://umo.edu.ua/vipusk-11/kirichuk-vv-zmistova-kharakteristika-komponentiv-dukhovno-katar-sichnoji-aktivnosti-osobistosti-jak-determinant-samoproektuvannja-jiji-fakhovogho-zrostannja
  3. Ковальчук Н. Д. Символічний лад української літератури. К. : Знання України, 2002. 161 с.
  4. Людство і віра. Т. 1, 2 / упоряд. Г. В. Щокін. К., 2002.
  5. Мартинюк І. В. Національне виховання : Теорія і методологія : методичний посібник. К. : ІСДО, 1995. 160 с.
  6. Миропольська Н. Є., Бєлкіна Е. В, Онищенко О. І. Художня культура світу. Європейський культурний регіон. К. : Вища школа, 2001. 192 с.
  7. Мулярчук Є. Християнська моральність і сучасна політика. Людина і світ. 2000. № 10. С. 2-7.
  8. Горський В. С., Сватко Ю. І., Киричок О. Б. та ін. Образ Христа в українській культурі. К. : Академія, 2003. 200 с.
  9. Любіцева О. О., Павлов С. В., Мезенцев К. В. Географія релігій : навчальний посібник. К., 1999.504 с.
  10. Петрик В. М., Сьомін С. В., Ліхтенштейн Є. В., Грінько В. В., Остроухов В. В. Нетрадиційні релігійні та містичні культи України : навчальний посібник. К. : Росава, 2003. 335 с.
  11. Полікарпов В. С. Лекції з історії світової культури : навчальний посібник. К. : Знання, 2006. 359 с.
  12. Попович М. В. Нарис історії культури України. К. : АртЕк, 1999. 728 с.
  13. Романенко Ю. В. Проблеми соціально-психологічного впливу американізму на українську психокультуру : навчальний посіник К. : КНУ ім. Т. Шевченка, 2001. 127 с.
  14. Савельева М. Ю. Лекции по мифологии культуры. К. : Парапан, 2003. 272 с.
  15. Сергєєва В.Є. Катарсичні основи формування загальнолюдських цінностей в процесі вивчення іноземної мови. Педагогіка і психологія формування творчої особистості : проблеми і пошуки: збірник наукових праць. 2000 Вип. 17. 2000. С. 94-96.
  16. Сергєєва В.Є. Роль духовного катарсису у формуванні загальнолюд-ських цінностей. Педагогіка і психологія. 2002. № 4. С.13-19.
  17. Сергєєва В. Є. Загальнолюдські цінності в контексті сучасного виховання. Вісник Луганського державного педагогічного університету імені Тараса Шевченка. Серія : Педагогічні науки. 2003. № 8 (64). С. 240-247.
  18. Сергеева В. Е., Карпенко И. М. Общечеловеческие ценности в системе духовного катарсиса.Диалог культур в аспекте проблем обучения в высшей школе : материалы Международной научно-практическо конференции. Луганск, 2001. С.204-207.
  19. Сергєєва В. Є. Значення пізнавального катарсису у формуванні загальнолюдських цінностей школярів. Ціннісні пріоритети освіти у ХХІ ст. : матеріали Міжнародної науково-практичної. конференції, 11-13 листопада 2003 р., м. Луганськ. Ч. 4. Луганськ : Альма-матер, 2003. С. 278-283.
  20.  Сирота Л. Молодь і сучасне суспільство : особливості ціннісних пріоритетів. Інформаційні технології в культурі, мистецтві, освіті, науці, економіці та бізнесі : матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції.Київ :  КНУКіМ, 2020.  С. 224-229. URL: http://knukim.edu.ua/wp-content/uploads/2020/07/iktm.pdf
  21. Сирота Л. Молодь і сучасне суспільство : формування патріотичних цінностей. Ольвійський форум – 2020 : стратегії країн Причорноморського регіону в геополітичному просторі : XІV Міжнародна наукова конференція. Тези  II Міжнародної науково-практичної конференції «Залучення патріотично активної молоді до розвитку громадянського суспільства як чинник соціальної безпеки України» (4 червня 2020 р., м. Миколаїв). Миколаїв : ЧНУ ім. П. Могили, 2020. С. 143-146. URL: https://chmnu.edu.ua/wp-content/uploads/2020_II_Mizhnarodna_naukovo-praktichna_konferentsiya_Zaluchennya_patriotichno_aktivnoyi_molodi_do_rozvitku_gromadanyaskogo_suspilstva_yak_chinnik_sotsialnyi_bezpeki.pdf
  22. Сковорода Г. Пізнай в собі людину. Львів : Світ, 1995. 528 с.
  23. Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра : вибрані твори у 5 т.  Т. 1. К., 1976.
  24. Богуцький Ю. П., Андрущенко В. П., Безвершук Ж. О., Новохатько Л. М. Українська культура в європейському контексті / за ред. Ю. П. Богуцького. К. : Знання, 2007. 679 с.
  25. Феномен української культури : методологічні засади осмислення / ред. В. Шинкарук, Є. Бистрицький. К. : Фенікс, 1996. 478 с.Храплива-Щур Л., Турко Я. Українські народні звичаї в теперішньому побуті. К., 1993. 76 с.
  26. Шевнюк О. Л. Культурологія : навчальний посібник.  К. : Знання, 2007. 353 с.
  27. Шейко В. М. Історія української культури : монографія. Х., 2001. 400 с.
  28. Шилов Ю. О. Джерела витоків української етнокультури ХІХ тис. до н. е. — ІІ тис. н. е.  К. : Аратта, 2002. 271 с.
  29. Ятченко В. Ф. Історія духовної культури українського етносу : навчальний посібник. Ч. 1. Давня українська культура. К. : Міленіум, 2004. 168 с.

Інтернет-джерела:

  1. Верховна Рада України. URL: http://www.rada.gov.ua
  2. Президент України. URL: https://www.president.gov.ua
  3. Кабінет Міністрів України. URL: http://www.kmu.gov.ua
  4. Міністерство культури та інформаційної політики України. URL: https://mkip.gov.ua
  5. Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв (м. Київ). URL: https://nakkkim.edu.ua
  6. Київський національний університет культури і мистецтв. URL: http://knukim.edu.ua
  7. Харківська державна академія культури. URL: https://ic.ac.kharkov.ua
  8. Львівська національна академія мистецтв. URL: https://lnam.edu.ua/uk/home.html
  9. Кафедра соціальних комунікацій та інформаційної діяльності Національного університету «Львівська політехніка». URL: http://skid-lp.info
  10. Національна академія наук України. URL: https://www.nas.gov.ua/UA/Pages/default.aspx
  11. Інститут соціології НАН України. URL: https://i-soc.com.ua
  12. Національна академія мистецтв України. URL: https://academia.gov.ua
  13. Державний комітет статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua
  14. Національна бібліотека України імені В.І.Вернадського. URL: http://www.nbuv.gov.ua
  15. Львівська національна наукова бібліотека України імені В.Стефаника. URL: http://www.lsl.lviv.ua
  16. Наукова бібліотека ЛНУ імені Івана Франка. URL: https://lnulibrary.lviv.ua
  17. Електронний репозитарій Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв (м. Київ). URL: http://elib.nakkkim.edu.ua
  18. Український інститут. URL: https://ui.org.ua
  19. Український інститут книги. URL: https://book-institute.org.ua/uk
  20. Український інститут національної пам’яті. URL: https://uinp.gov.ua
  21. Український культурний фонд. URL: https://ucf.in.ua
  22. Український державний інститут культурної спадщини. URL: https://www.spadshina.org.ua
  23. Національна рада України з питань телебачення і радіомовлення. URL: https://www.nrada.gov.ua
  24. Український центр культурних досліджень. URL: http://uccs.org.ua
  25. Асоціація культурних індустрій. URL: http://culture.in.ua
  26. Український портал менеджменту. URL: http://management.com.ua
  27. Автентична Україна. URL: https://authenticukraine.com.ua
  28. Сайт новин ВВС news Україна. URL: https://www.bbc.com/ukrainian
  29. Сайт новин та аналітики Західного регіону. URL: https://zaxid.net
  30. Сайт новин та аналітики «Лівий берег». Культура. URL: https://lb.ua/culture
  31. Центр дослідження соціальних комунікацій Національної бібліотеки України імені В.І.Вернадського. URL: http://nbuviap.gov.ua

Силабус: "Цінності в системі культури"

Завантажити силабус