Сучасне музикознавство та його вплив на суспільство

Тип: На вибір студента

Кафедра: музичного мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
103Немає

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
1016доцент Салдан С. О.

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1016доцент Салдан С. О.

Опис курсу

Мета вивчення навчальної дисципліни полягає у забезпеченні високого рівня підготовки студентів шляхом узагальнення знань про музикознавство в контексті тяглості традицій та сучасних тенденцій його розвитку, що відображається в  розмаїтій композиторській діяльності, а також у музично-теоретичних працях сучасних дослідників.

Основні завдання дисципліни є:

  • оволодіння методологією та методами музикознавчого аналізу;
  • аналітичне осмислення вибраних музикознавчих праць, а також музичних творів;
  • ознайомлення з новими напрямками розвитку музичного мистецтва в контексті буття його в суспільстві (виконавське музикознавство, органологія тощо);
  • засвоєння методів проведення етнофольклористичних досліджень та їх використання в сучасній музичній практиці.
  • Розуміння особливостей формування сучасної музичної бібліографії та бази даних дослідження, вміння послуговуватися інтернет-каталогами та базами даних.

Студент має знати:

  • основні музикознавчі категорії та терміни;
  • особливості музично-естетичних поглядів видатних особистостей різних історичних епох;
  • критерії аналізу та оцінки явищ музичної культури;
  • їх можливий вплив на психо-емоційний стан людини;
  • основні праці з питань теорії, історії музики, методології досліджень українських та зарубіжних дослідників;
  • взаємозв’язки та взаємозалежності між теорією та практикою музичного мистецтва;
  • історію розвитку стилів та жанрів в контексті розвитку різних епох;
  • сучасні інформаційні наукові ресурси джерельної бази даних;
  • наукову та професійну термінологію предмету.

Студент має вміти:

  • розкривати сутність музичного явища;
  • виявляти причинно-наслідкові явища в музичній  культурі  та  їх  історичну обумовленість;
  • виявляти взаємозв’язки музики з іншими видами  художньої  творчості в контексті їх впливу на фізичний та емоційний стан;
  • орієнтуватися в теоретичних проблемах розвитку музичного мистецтва;
  • розуміти роль музичних явищ у різних етапах європейської історії;
  • теоретично обґрунтовувати основні положення сучасного музикознавства;
  • визначати мету і завдання музикознавчого дослідження щодо тієї чи іншої проблеми з питань теорії, історії музики, виконавської практики, музичної психології, музичної педагогіки, соціології, менеджменту;
  • використовувати набуті знання у своїй подальшій професійній та практичній роботі.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Білозуб Л. Національний аспект українського музичного мистецтва . Наукові записки. Серія: мистецтвознавство. 2014. № 1. 116 – 122. Драганчук В. М. Музична психологія і терапія : навч. посіб. для студ. спец. “Музичне мистецтво” [Електронний ресурс] / Вікторія Драганчук ; передм. Л. Кияновської ; Східноєвр. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. – 230 с.
  2. Зінькевич Є. Mundus musicae.. Київ: Задруга, 2007. 616 с. Зінькевич Є. Спів світу про самого себе (В.Сильвестров) // Mundus musica. Київ: Задруга, 2007. С. 377-399. Загнітко К. Музикознавчі діалоги. RTL: https://ukrmus.files.wordpress.com/2019/01/2018-2-n28-15.pdf
  3. Історія шести понять: Мистецтво. Прекрасне. Форма. Творчість. Відтворництво. Естетичні переживання / В. Татаркевич. К. : «Юніверс», 2010. 268 с. Гуменюк Т. Філософсько – методологічні засади музичної естетики. RTL: https://www.culturology.academy/wpcontent/uploads/KD2_Humeniuk.pdf
  4. Драганчук В. М. Музична психологія і терапія : навч. посіб. для студ. спец. “Музичне мистецтво” [Електронний ресурс] / Вікторія Драганчук ; передм. Л. Кияновської ; Східноєвр. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2016. – 230 с.
  5. Людкевич С. До деяких питань музичної естетики. RTL: https://ludkevytch.in.ua/do-deyakih-pitanmuzichnoyi-estetiki/
  6. Макаренко Г. Музика і філософія: Шопенгауер, Вагнер, Ніцше. К.: Факт, 2004. 152 с. Олексюк О.М., Тушева В.В. Методологія наукових досліджень у галузі мистецтвознавства та музичної педагогіки : навч. посіб. / О.М. Олексюк, В.В. Тушева. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2020. 176 с.
  7. Салдан С. Сутнісні домінанти ідей прафеномену та метаморфози Й.-В. Гете у мистецькому просторі. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. 2017. Вип. 24. С. 182-187. Самойленко О. Науково-методичні пріоритети сучасного музикознавства: переступаючи межі/ rtl.: http://baltijapublishing.lv/omp/index.php/bp/catalog/download/305/8460/17657-1?inline=1
  8. Слющинський Б. Музична культура як предмет соціологічного аналізу. RTL.: http://soctech-journal.kpu.zp.ua/archive/2016/72/9.pdf
  9. Соціологія культури: Навчальний посібник / За ред. О. Семашка, В. Пічі. – К.: Каравела; Львів: Новий Світ-2000., 2002. 333 с. Суханцева В.К. Музика як світ людини. К.: Факт, 2000. 176 с.
  10. Суханцева В.К. Категорія часу у музичній культурі. К. : Либидь, 1990. 184 с. Українська естетика: традиції та сучасний стан: монографія / Лариса Левчук. К. : Маклаут, 2011. 339 с.

Інтернет-джерела.

  1. http://library.vspu.net/bitstream/handle/123456789/1441
  2. https://classicalmusic.by/whoiswho/composers/
  3. https://www.yavp.pl/uk/kultura/naivydatnishi-polski-kompozytory-khto vony-i-chym-vidomi-15066.html
  4. https://420on.cz/dictionaries/persona/rubric/60
  5. https://tv.suspilne.media/news/channel/5233
  6. https://www.ukrinform.ua/rubric-diaspora/2723759-dni-ukrainskoi-kulturi- vidbulisa-u-cornogorii.html
  7. https://nstar-spb.ru/musical/print/article/peterburgskaya-shkola-v-miremakedonskiy-kompozitor-gotse kolarovski/

Силабус:

Завантажити силабус