Проблеми психології мистецтва в сучасному музикознавстві

Тип: На вибір студента

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
53Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
56доцент Лазаревська О. М.

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
54

Опис курсу

Дисципліна «Проблеми психології мистецтва в сучасному музикознавстві» є вибірковою дисципліною першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, яка викладається у 5 семестрі в обсязі 3 кредитів (ECTS).

Навчальний курс «Проблеми психології мистецтва в сучасному музикознавстві» покликаний  надати знання з психології мистецтва як дисципліни, пов’язаної з вивченням психології художньо-творчого процесу, психології музичного мислення та розкриття проблемних засад та напрямів розвитку сучасного музикознавства. Предметні результати передбачають визначення психологічних засад мистецтва як вищої форми творчої діяльності людини. Виявляються художні форми, жанрово-стильові канони як феномен глибинних процесів людської свідомості.

Мета навчальної дисципліни “Проблеми психології мистецтва в сучасному музикознавстві” полягає у формуванні в студентів загальних уявлень щодо методологічних, науково-методичних та прикладних проблем в галузі  сучасного музикознавства і психології мистецтва, ознайомлені з підходами в аналізі тенденцій розвитку музикознавчої думки сучасного музикознавства як комплексної взаємодії з психологією мистецтва.

Основні завдання навчального курсу:

  • формування уявлення про психологію мистецтва як активну творчу діяльність людини з перетворення навколишнього світу;
  • розширення світоглядного і професійного горизонту студентів через ознайомлення із закономірностями художньо-творчої діяльності, проявами художньої творчості у різних видах мистецтва, особливостями розвитку особистості у різних сферах музичної творчості;
  • засвоєння системних методів музикознавчого аналізу проективних зв’язків музикознавства і психології мистецтва;
  • визначення психологічних засад мистецтва як вищої форми творчої діяльності;
  • набуття навичок виявлення психологічних ракурсів мистецтва та ролі мистецьких форм у розвитку психологічної культури, психологічної особистісної свідомості.

У результаті вивчення даного курсу студент повинен:

знати:

  • особливості психологічних процесів у різних видах мистецтва;
  • основні праці з питань теорії, історії музики, методології досліджень українських та зарубіжних дослідників;
  • основні положення психології мистецтва.

вміти:

  • розв’язувати теоретичні та практичні задачі і проблеми у галузі музикознавства та психології мистецтва, що передбачає проведення дослідження та застосовування у своїй творчій діяльності;
  • виявляти здатність до генерування нових ідей;
  • орієнтуватися у напрямках та концепціях психології мистецтва та сучасного музикознавства, осмислювати тенденції сучасних культурно-мистецьких процесів;
  • вміти здійснювати спілкування в діалоговому режимі з професійною та науковою спільнотою, громадськістю щодо питань музикознавства;
  • визначати сучасні тенденції розвитку музикознавства, психології мистецтва, явищ художньої творчості та психологічних чинників творчої діяльності;
  • використовувати набуті знання, що необхідні для системного дослідження поставленої проблеми.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Аршава І. Ф. (2009). Психологія мистецтва: проблеми та перспективи. Вісник Дніпропетровського університету: серія «Педагогіка і психологія». №9, вип. 15.
  2. Дроздова М. А. Психологія мистецтва: навч. посібник. Ніжин: Аспект-Поліграф, 2006. 104 с.
  3. Зборовська Н. В. (2003). Психоаналіз і літературознавство: посібник. К.: Академвидав, 393 с.
  4. Лазаревська О. М. (2021). Психологічні фактори впливу арт-терапії на процес розвитку дітей. Вісник ХНПУ ім. Г. С.Сковороди. Серія «Психологія», 63, с. 133-145.
  5. Піхманець Р. В. Психологія художньої творчості. К.: Наукова думка, 1991. 164 с.
  6. Романець В. А. Психологія творчості: навч. посібник, 3-тє вид. К.: Либідь, 2004. 288 с.
  7. Самойленко А. І. (2020). Психологія мистецтва: сучасні музикознавчі проекції. Видавничий дім «Гельветика», 235 с.
  8. Самітов В. (2010). Художнє мислення музиканта-виконавця. К.: ВОД, 276 с.
  9. Суханцева В. К. (1990). Категорія часу в музичній культурі. К.: Либідь., 184 с.
  10. Сюта Б. (2013). Жанри музичної мови: науково-методичний збірник. К.: НМАУ ім. П. І. Чайковського. Вип. 38, с. 138-159.
  11. Карпенко Н. А. Психологія творчості: навч. посібник. Львів: ДУВС, 2016. 156 с.
  12. Клименко В. В. Навч. посібник. К.: Центр навч. літератури, 2006. 480 с.
  13. Моляко В. О. Психологічна теорія творчості // Обдарована дитина. 2004. №6. с.2-9.

Додаткова література:

  1. Гандзієвська Г. Б. Психологія творчості: навч.-метод. посібн. Острог. 2016. 156 с.
  2. Левчук Л. Т. Психоаналіз і художня творчість. К.: Вища школа. 1990. 158 с.
  3. Левчук Л. Т. Західно-європейська естетика ХХ ст. Київ: Либідь, 1997. 224 с.
  4. Туриніна О. Л. Психологія творчості: навч. посібн. К.: МАУП, 2007. 160 с.
  5. Черножук Ю. Г. Психологія творчості: навч. посібн. Одеса, 2012. 187 с.

Інтернет- ресурси:

  1. http://www.muzterapia.com
  2. http://www.bgam.edu.by
  3. https://osvita.ua/vnz/reports/psychology/28673
  4. http://www.appsychology.org.ua/data/jrn/v12/i22/31.pdf
  5. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/10/63.pdf

Силабус:

Завантажити силабус