Музична палеографія (025 Музичне мистецтво)
Тип: Нормативний
Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
9 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
9 | 16 | професор Сиротинська Н. І. | КММ-1м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
9 | 16 | КММ-1м | професор Сиротинська Н. І. |
Опис курсу
Дисципліна «Музична палеографія» є нормативною дисципліною зі спеціальності 025 Музичне мистецтво для освітньої програми «Музикознавство».
Дисципліна передбачає вивчення історії візантійської нотації. Лекційний курс зосереджується на контексті міждисциплінарних зв’язків: основ музичного джерелознавства, музично-педагогічного краєзнавства, мистецтвознавства, історії музики. Матеріали курсу дозволяють відстежувати і осмислювати змінність образно-жанрових і формотворчих проекцій музичного мислення людства.
Метою викладання навчальної дисципліни «Музична палеографія» є ознайомлення та вироблення практичних навиків прочитання давніх нотацій: візантійської, слов’яноруської, київської квадратної ноти, а також західної латинської нотації.
Основні завдання навчального курсу: розкриття невідомих чи маловідомих періодів історії музичного мистецтва на прикладі розвитку нотаційних систем від невменного до лінійного запису. Це сформує цілісне сприйняття і розуміння перебігу історичних мистецьких процесів у широкому музикознавчому та культорологічному контексті.
У результаті вивчення даного курсу магістрант повинен:
- Визначати стильові і жанрові ознаки музичних творів давньої музики та самостійно знаходити переконливі шляхи втілення музичного образу у виконавстві (ПРН3).
- Професійно здійснювати аналіз музично-естетичних стилів та напрямків (ПРН 4).
- Володіти музично-аналітичними навичками жанрово-стильової та образно-емоційної атрибуції музичного твору при створенні виконавських, музикознавчих та педагогічних інтерпретацій (ПРН 6).
- Володіти термінологією музичного мистецтва, його понятійно-категоріальним апаратом (ПРН 7).
- Здійснювати викладання теорії, історії музики з урахуванням потреб здобувача освіти, цілей навчання, вікових та індивідуальних особливостей здобувача (ПРН 8).
- Здійснювати ефективне управління мистецькими проектами, зокрема, їх планування та ресурсне забезпечення (ПРН 9).
Цей ОК забезпечують загальні та фахові компетентності, а саме: ЗК1, ЗК2, ЗК3, ЗК4, ЗК5, ЗК6, ЗК8, ЗК9, ФК1, ФК2, ФК3, ФК4, ФК5, ФК8.
Рекомендована література
Основна література:
- Догматики вісьмох гласів з рукопису XVI століття / Антологія української церковної монодії 1, Львів: УКУ, 2002, 20 с.
- Ірмоси канонів на Введення Богородиці в храм і Воскресіння / упоряд., комент., вступ Юрій Ясіновський, ред. Крістіян Ганнік, Марія Качмар [=Антологія візантійсько-слов’янської та української сакральної монодії, вип. 12]. Львів: Вид-во УКУ 2016. 20 с.
- Качмар М. Азбука кулизмяного ірмологіону // Українська Музика 2018/1, c. 115-119.
- Качмар М. І. Розуміння музичної форми у семіологічному контексті нотаційних систем // Музичне мистецтво : зб. ст. Донецьк : Юго-Восток, 2012. Вип. 12. С. 38–43.
- Качмар М. І. Cучасний науково-аналітичний інструментарій у дослідженнях піснеспівів сакральної монодії // Калофонія. — Львів : Видавництво УКУ, 2014. Ч. C. 133–145.
- Кісь Я. Палеографія. Львів 1975.
- Корній Л. П. Проблеми джерелознавства української музичної культури (безлінійні нотовані рукописи сакральної монодії XI – XVI ст.) / Лідія Корній // Студії мистецтвознавчі. Театр. Музика. Кіно. – Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2005. Чис. 6 (10). С. 40–45.
- Корній Л. Еволюція музичної виразності православного співу української традиції у зв’язку зі змінами нотного письма / Лідія Корній // Музична україністика — сучасний вимір. Київ : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, 2010. С. 252–255.
- Кріль М. Основи палеографії. Київ, 1995.
- Микола Дилецький. Граматика музикальна. Фотокопія і транскрипція рукопису 1723 року. Підготувала до видання О.С. Цалай-Якименко. Київ 1970, XCIV+110 с.
- Міщенко І. Великі групи знаків та їх місце у калофонічній стихирі Преображення «Προτυπῶν τὴν Ἀνάστασιν» з рук. Βλατάδον 46, f. 333v–334r // Українська музика (2015/4).
- Панашенко В. Палеографія українського скоропису другої половини ХVІІ ст. Київ,
- Сиротинська Н. Перло многоцінне: музично-поетичний світ богородичної гимнографії. Монографія. Львів: Видавець Тетюк Т.В. 2014, 334 с.
- Страсні антифони з Любачівського ірмологіону 1674 року / упоряд. Наталя Сиротинська [=Антологія візантійсько-слов’янської та української сакральної монодії, 13]. Львів: Видавництво Українського католицького університету 2021. 108 с.
- Ірмоси канонів на П’ятидесятницю / упоряд. Наталя Сиротинська [=Антологія візантійськослов’янської та української сакральної монодії, 15]. Львів 32 с.
- Цалай–Якименко О. “Літерні поміти” російських співацьких рукописів XVII ст. – різновид київської релятивної нотації // Записки НТШ, т. 232. Львів 1996, с. 41-58.
- Цалай–Якименко О. Духовні співи давньої України. Антологія. Київ 2000, 220 с.
- Цалай–Якименко О. Київська школа музики XVII ст. Монографія. Київ-Львів-Полтава 2002, 500 с.
- Цалай–Якименко О. С. Київська нотація як релятивна система (за рукописами XVI-XVII ст.) // Українське музикознавство, № 9. Київ, 1974, с. 197–224.
- Ясіновський Ю. Ірмоси Київської Церкви: Критичне видання за Супрасльським нотолінійним ірмологіоном 1598–1601 років / ред. Крістіян Ганнік [=Київське християнство XI; =Історія української музики: Джерела 25]. Львів: Видавництво УКУ, 2018. Xl+376, 432 с.
- Ясиновский Ю. Сучасний погляд на київську нотацію // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського, 41, книга 2. Київ 2006, с. 94-106.
- Ясиновський Ю. Палеографія київської ноти // Musica humana, 2. Львів 2005, с. 81-100.
- Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмологіони 16-18 століть. Каталог. Львів 1996.
Додаткова література:
- Alexandru The Palaeоgraphy оf Byzantine Music: a brief intrоductiоn with sоme preliminary remarks оn musical palimpsests / ed. M. Alexandru, A. Escоbar // El palimpsestо grecоlatinо cоmо fenómenо librariо y textual. 2006. №. 2. 655. P. 113–130.
- Cardine E. Semiоlоgia gregоriańska / Eugèn Cardine; przekł. M. Kaziński, M. Siciarek. Kraków : Wydawnictwо benedyktynów Tyniec, 2008. 188 s.
- Cоnоmоs D. E. The treatise оf Manuel Chrysaphes, the lampadariоs: Оn the theоry оf the art оf chanting and оn certain errоneоus views that sоme hоld abоut it (Mоunt Athоs, Ivirоn Mоnastery MS 1120, July 1458) / Dimitri Cоnоmоs. – Wien : Verlag der Оesterreichischen Akademie der Wissenschaften, 1985. 119 p. (Mоnumenta musicae byzantinae. Cоrpus scriptоrum de re musica, Vоl. 2).
- Engberg S.G. Greek Ekphоnetic nоtatiоn: The Classical and the Pre-classial Systems / Gudrun Engberg // Cоnference оf Byzantine music nоtatiоn (Nоvember 1992, Hernen, Netherlands) / Palaeоbyzantine Nоtatiоns I: A Recоnsideratiоn оf the Sоurce Material. – Hernen : A. A. Bredius Fоundatiоn, 1995. P. 33–55.
- Flоrоs Universale Neumenkunde : Die byzantinischen, slavischen und gregоrianischen Tоnfiguren und Fоrmeln : Dоkumentatiоn / Cоnstantin Flоrоs. Kassel ;Wilhelmshöhe : Bärenreiter-Antiquariat, 1970. Bd. 3. 376 S.
- Kachmar M. Musical Structure of Byzantine Monodic Church Chants: from Sign to Principle // Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Leipzig 2015, S. 96–107. Heft 16.
- Tilliard H.J.W. Handbook of the Middle Byzantine Mosical Notation. Cppenhague 1932.
- Williams C. F. A. The Stоry оf Nоtatiоn / Charles Francis Abdy Williams. – Lоndоn : Scоtt Publ. Cо., 1903. 264 p.
Інтернет- ресурси:
https://polona.pl/item/irmologion,MjQ2OTYwMjA/4/#info:metadata
http://www.unmercenary.com/chant/glchant.html