Методика роботи з хором (025 ОП Хорове диригування)

Тип: Нормативний

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
23Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
216Ферендович М. В.КММ-11

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
216КММ-11Ферендович М. В.

Опис курсу

Вивчення курсу «Методика роботи з хором» спрямоване на оволодіння методами та навичками ансамблевого/хорового співу, репетиційної роботи та концертних виступів, формування інтелектуально-художнього розвитку та виконавсько-педагогічних якостей майбутніх фахівців з хорового диригування. Виконання вимог навчальної дисципліни передбачає підготовку до практичної роботи з хором і дає можливість розширити професійні можливості здобувачів вищої освіти.

Мета нормативної дисципліни «Методика роботи з хором» полягає в підготовці висококваліфікованих та конкурентоспроможних фахівців, які володіють знаннями, уміннями й навичками диригентсько-хорової діяльності у сфері музичного мистецтва і демонструють різні методики удосконалення виконавської діяльності.

Цілі курсу:

  • поглибити розуміння специфіки та проблематики диригентсько-хорового мистецтва;
  • володіти термінологією музичного мистецтва, його понятійно-категоріальним апаратом;
  • володіти методами та навичками ансамблевого / хорового співу, репетиційної роботи та концертних виступів;
  • розвинути професійні навички диригентсько-виконавської діяльності;
  • володіти базовими знаннями, практичними навичками організаційної та творчої роботи з ансамблевим колективом;
  • засвоїти та закріпити прийоми техніки диригування (мануальні схеми та інші засоби виразності), необхідні для художнього осмислення твору та практичної роботи з хором;
  • активувати самостійну роботу над хоровою партитурою (вивчення методом гри на фортепіано; вокально-інтонаційне, зорове та слухове засвоєння);
  • здійснювати всебічний аналіз хорових творів різних стилів та жанрів шляхом інтегрування знань з дисциплін історико-гуманітарного, музично-теоретичного і вокально-хорового спрямування;
  • аналізувати музичні твори з виокремленням їх належності до певної доби, стилю, жанру, особливостей драматургії, форми та художнього змісту;
  • демонструвати різні методики удосконалення виконавської діяльності;
  • демонструвати володіння музично-аналітичними навичками в процесі створення виконавських та педагогічних інтерпретацій;
  • підготувати до публічного виступу та досягнення сценічної витримки задля художньо переконливого виконання хорового твору;
  • демонструвати артистизм, виконавську культуру та технічну майстерність володіння голосом на належному фаховому рівні під час виконавської (диригентської) діяльності.

Ефективність засвоєння змісту курсу «Методика роботи з хором» забезпечує тісний взаємозв’язок із професійно-орієнтованими дисциплінами циклу професійної та практичної підготовки і гуманітарними дисциплінами циклу загальної підготовки.

У результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен

знати:

  • предметну область професійної діяльності;
  • специфіку диригентської діяльності;
  • теоретичні засади диригентської майстерності у тісному взаємозв’язку із розв’язанням художньо-виконавських завдань;
  • засоби і прийоми диригування, необхідні для практичної роботи з хоровим колективом;
  • музичну термінологію диригентсько-виконавського мистецтва;
  • регіональні й національні традиції та інновації диригентсько-хорової підготовки.

вміти:

  • оперувати професійною термінологією;
  • виявляти, ставити та вирішувати проблеми;
  • шукати, обробляти та аналізувати інформацію з різних джерел;
  • усвідомлювати взаємозв’язки та взаємозалежності між теорією та практикою музичного мистецтва;
  • збирати, аналізувати, синтезувати художню інформацію та застосовувати її в процесі практичної діяльності;
  • використовувати знання про основні закономірності й сучасні досягнення у теорії, історії та методології музичного мистецтва;
  • здійснювати усний та письмовий музично-теоретичний, вокально-хоровий, виконавський аналіз для створення інтерпретаційної версії хорового твору;
  • застосовувати методики теоретичного та практичного засвоєння хорової партитури (ілюструвати хорові партії, інтонувати акорди під час диригентської діяльності, відтворювати партитуру на інструменті, виконувати твір внутрішнім слухом з одночасним зоровим читанням);
  • застосовувати базові знання провідних музично-теоретичних систем та концепцій;
  • застосовувати традиційні і альтернативні інноваційні технології виконавської, диригентської, педагогічної діяльності;
  • свідомо поєднувати інновації з усталеними вітчизняними та світовими традиціями у виконавстві та музичній педагогіці;
  • здійснювати пошук різноманітних варіантів вирішення диригентських проблем та використовувати здобуті знання та уміння в процесі диригентсько-педагогічної діяльності;
  • зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.

Рекомендована література

Базова

  1. Бенч О. Павло Муравський. Феномен одного життя. Київ: Дніпро, 2002. 664 с.
  2. Бермес І. Український хоровий спів як соціокультурне явище: монографія. Дрогобич: Посвіт, 2013. 432 с.
  3. Білявський Е. Засвоєння сучасної музичної мови в хорі. Київ: Музична Україна, 1984. 40 с.
  4. Болгарський А. Г., Сагайдак Г. М. Хоровий клас і практика роботи з хором. Київ, 1987. 235 с.
  5. Бондаренко А. В. Інтелектуально-творчий розвиток студентів у класі хорового диригування: навчально-методичний посібник. Кривий Ріг: КДПУ, 2019. 160 с.
  6. Бурбан М. Українські хори та диригенти. Дрогобич: Пóсвіт, 2007. 672 с.
  7. Кириленко Я. Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки: навч. посіб. Київ: Київ. ун-т імені Б. Грінченка, 2020. 108 с.
  8. Колесса М. Основи техніки диригування. Вид. 2. Київ: Музична Україна, 1973. 200 с.
  9. Колесса Ф. Шкільний співаник. З педагогічної спадщини композитора. Київ: Музична Україна, 1991. 224 с.
  10. Коломоєць О. М. Хорознавство: навч. посібник. Київ: Либідь, 2001. 168 с.
  11. Кошиць О. Релігійні твори / за ред. З. Лиська. Нью-Йорк: Вид-во ім. З.Лиська, 1970. 736 с.
  12. Лащенко А. З історії київської хорової школи. Київ: Музична Україна, 2007. 200 с.
  13. Лисенко М. В. Зібрання творів в двадцяти томах. Українські народні пісні для хору. Т. 15. Київ: Мистецтво, 1956. 246 с.
  14. Лисько З. Музичний словник [Репринтне відтворення видання 1933 р.]. Київ: Музична Україна, 1994. 168 с.
  15. Мазепа Р. М. Розспівування хорового колективу: методична розробка. Львів: ЛДМА ім. М. В. Лисенка. 36 с.
  16. Мархлевський А. Ц. Практичні основи роботи в хоровому класі. Київ: Музична Україна, 1986. 96 с.
  17. Микола Леонтович. Хорові твори / ред.-упоряд. В. Кузик. Київ: Музична Україна, 2019. 464 с.
  18. Одеська хорова школа: методичні засади, творчі портрети, невипадкові діалоги : збірник методичних матеріалів, нарисів, статей / авт. кол. : К. К. Пігров, Л. М. Бутенко, І. П. Верді [та ін.] ; упоряд. та відп. ред. Є. М. Бондар; наук. конс. О. І. Самойленко. – Одеса : Астропринт, 2021. – 444 с.
  19. Падалко Л. Виховання ансамблю в хорі: посібник. Київ: Мистецтво, 1969. 172 с.
  20. Перунов О. Хрестоматія з читання хорових партитур. Київ: Мистецтво, 1963. 304 с.
  21. Пігров К. Керування хором. Вид. 2. Київ: Держ. вид-во образотвор. мистецтва і муз. літ., 1962. 202 с.
  22. Сбітнєва О. Ф. Хорознавство: методичні рекомендації. Старобільськ: Луганський нац. ун-т ім. Т. Шевченка, 2017. 86 с.
  23. Світайло С. В. Методика роботи з дитячим хоровим колективом: навчально-методичний посібник. Київ: Унів. коледж Київського ун-ту ім. Бориса Грінченка, 2016. 140 с.
  24. Серганюк Л. І. Методика аналізу хорових творів. Івано-Франківськ, 2015.
  25. Смирнова Т. А. Хорознавство (історія, теорія, методика): навчальний посібник. Вид. третє, доповнене. Харків: ХНПУ, «Федорко», 2018. 212 с.
  26. Український кант ХVII–XVIII століть / упоряд. Л. В. Івченко. Київ: Музична Україна, 1990. 200 с.
  27. Фах-диригування: практикум для студентів ф-ту муз. мистецтва спеціалізації хор. диригування / ред.-упоряд. Н. М. Кречко. Київ: Видавництво Ліра-К, 2017. 140 с.
  28. Юцевич Ю. Є. Теорія і методика розвитку співацького голосу: навчально-методичний посібник для викладачів і студентів мистецьких навч. закладів, учителів шкіл різного типу. К.: ІЗН, 1998. 160 с.

Допоміжна

  1. Антків Ю. Колядки та щедрівки для однорідного та мішаного хорів. Львів, 2013. 140 с.
  2. Вахняк Є. Олександр Сорока. Київ: Музична Україна, 1975. 64 с.
  3. Головащенко М. Феномен Олександра Кошиця. Київ: Музична Україна, 2007. 588 с.
  4. Демцюх З. Виконавсько-хорові проблеми кантати Лесі Дичко «Червона калина»: навч.-метод. пос. Львів: СПОЛОМ, 2013. 56 с.
  5. Дириґентський порадник / [В. Витвицький, М. Колесса, З. Лисько] під заг. ред. В. Витвицького. Львів: Український видавничий інститут, 1938. 240 с.
  6. Дмитро Котко та його хори: статті, рецензії, спогади, документи / ред.-упоряд. С. Стельмащук. Дрогобич: Відродження, 2010. 336 с.
  7. Ключинська Н. Партитури партесних творів: про що мовчить нотація. Теорія і практика актуальних наукових досліджень. Матеріали II науково‑практичної конференції (м. Дніпро, 28–29 лютого 2020 р.). Херсон: Видавництво «Молодий вчений», 2020. Ч. 1. С. 9–13.
    http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/other/44feb2020/1.pdf
  8. Ключинська Н. Риторична фігура ANTITHETON в партесному концерті Івана Домарацького «Благословлю Господа». Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. Випуск 20. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2019. С. 57–66.
    http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/artstudies/article/view/10639
  9. Кметюк Т. Дмитро Котко: феномен диригента: монографія. Івано-Франківськ: Фоліант, 2015. 204 с.
  10. Кошиць О. З піснею через світ / передм., упоряд., літ. обр., заг. ред. М. І. Головащенко. Київ: Рада, 1998. 326 с.
  11. Кошиць О. Спогади / упоряд. і передм. М. І. Головащенко; післям. М. Ф. Слабошпицький. Київ: Рада, 1995. 387 с.
  12. Лига В. І проросте посіяне зерно. Євген Вахняк: людина, митець, педагог. Львів: Дивосвіт, 2001. 112 с.
  13. Манько Н. Методичний збірник хорових творів для дитячого хору з репертуару хору «Радуниця» / автор обр. та упоряд. Н. Я. Манько. Львів: ТеРус, 2012. 64 с.
  14. Нанке А. Літургія. Перемишль, 2021. 122 с.
  15. Патер А. Еталонність хорового звуку у виконавському трактуванні української духовної музики.International Journal of Innovative Technologies in Social Science. Warsaw, 2020. № 5 (26). June. S. 19–25.
  16. Побратими [про життя і творчість В. В. Василевича та Є. Д. Вахняка] / автор ідеї та упоряд. І. Чупашко. Львів: Растр-7, 2016. 355 с.
  17. Різдвяні піснеспіви народів світу: Навчально-методичний посібник / ред.-упоряд. З. Демцюх. Львів: Растр-7, 2021. 50 с.
  18. Рожок В. Стефан Турчак / переднє слово: Б. Олійник. Київ: Либідь, 2013. 228 с.
  19. Самотос-Баєрлє Н. Микола Колесса. Сто років молодості. Львів: Аверс, 2014. 288 с.
  20. Смоляк О. Музичні традиції родини Антківих (с. Острів Тернопільського району Тернопільської області): монографія. Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2016. 124 с.
  21. Сов’як Р. Остап Нижанківський: нарис про життя і творчість. Дрогобич: Відродження, 1994. 88 с.
  22. Співає «Ліра»: збірник хорових творів / упоряд. Оксана Мельничук. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2017. 160 с.
  23. Співаночки мої: хорові обробки лемківських пісень / упоряд. І. Майчик. Київ: Музична Україна, 1967. 112 с.
  24. Співає Камерний хор КНАМ імені Р. М. Глієра / упоряд. З. Томсон. Київ: Музична Україна, 2021. 164 с.
  25. Ферендович М. Діалог поколінь: з історії виконання Високої меси Йоганна Себастьяна Баха у Львові.Українська музика:науковий часопис ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2019. Ч. 2 (32). С. 11–20.
  26. Ферендович М. Львівські диригенти – учні Артура Нікіша: до питання формування традицій диригентського мистецтва Галичини першої третини XX століття.Українська музика:науковий часопис ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2019. Ч. 1 (31). С. 14–22.
  27. Флейчук Х. Хорова шевченкіана кінця ХХ – початку ХХІ сторіч: проблеми дириґентської інтерпретації. (На прикладі хорових творів М. Скорика, В. Камінського): монографія. Львів: СПОЛОМ, 2010. 128 с.
  28. Чучман В. Диригентська школа Євгена Вахняка на тлі хорової культури України.Музичне мистецтво і культура.Одеса: Астропринт, 2018. Вип.  С. 246–262.
  29. Чучман В. Ліричні та жартівливі пісні в обробці для дитячо-юнацького хору. З репертуару вокальної групи «Чорнобривці» Львівського мистецького центру «Веселі черевички»: Навчально-методичний посібник. Львів: Растр-7, 2021. 124 с.
  30. Хрестоматія хорового співу: навчально-методичний посібник / автор-упорядник М. Камінська. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 142 с.

Інформаційні ресурси

  1. Бенч О. Хорова методика Павла Муравського. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. № 4. С. 12–17.
    URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chasopys_2014_4_4
  2. Всеукраїнське хорове товариство ЛЕОНТОВИЧА.
    URL: https://choircommunity.com.ua/
  3. Музична бібліотека.
    URL: http://mubis.com.ua/
  4. «Наша Парафія». Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів.
    URL: https://parafia.org.ua/
  5. Ноти українських композиторів.
    URL: http://ukrnotes.in.ua/
  6. Нотна бібліотека «Дударика».
    URL: http://library.dudaryk.ua/
  7. ЧТИВО. Електронна бібліотека.
    URL: https://chtyvo.org.ua/
  8. DIASPORIANA.ORG.UA. Електронна бібліотека.
    URL: http://diasporiana.org.ua/
  9. IMSLP Petrucci Music Library.
    URL: https://imslp.org/

Силабус: Методика роботи з хором (025 ОП Хорове диригування)

Завантажити силабус