Антропологія танцю (ОНП 024 Доктор філософії)

Тип: Нормативний

Кафедра: режисури та хореографії

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
123Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
1216професор Берест  Р. Я.

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1216професор Берест  Р. Я.

Опис курсу

Дисципліна «Антропологія танцю» є нормативною навчальною дисципліною з спеціальності 024 Хореографія для освітньої програми 024 Хореографія бакалавр, яка викладається у 5 семестрі в обсязі 3 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS).
Навчальна дисципліна призначена для аспірантів спеціальності 024 «Хореографія» для набуття теоретичних знань з основ хореографічного мистецтва в широкому культурологічному контексті.
Навчальний курс розроблено з метою осмислення здобувачами вищої освіти основних засадничих принципів розвитку хореології на сучасному етапі, набуття вміння використовувати теоретичні основи й методологічні прийоми при роботі над мистецтвознавчими та хореологічними дослідженнями; критично оцінювати й опрацьовувати наукові праці з метою їх використання у науковій роботі; формування уміння аналізувати та узагальнювати результати наукових досліджень в написанні наукових праць (стаття, реферат, публікація джерела, дисертація, монографія тощо); раціонально застосувати сучасні методи мистецтвознавчих та хореографічно-педагогічних досліджень на практиці та використовувати здобуті результати в науковій роботі.
Вивчаючи курс здобувач/ка мав/ла отримає змогу глибоко засвоїти низку питань сучасної пошуково-дослідницької проблематики хореографічного мистецтва в рамках наукової теми кафедри режисури та хореографії ЛНУ ім. Івана Франка.
Курс «Антропологія танцю» займає важливе місце у системі підготовки здобувачів третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, які здійснюють дослідження у галузі культури і мистецтва. Побудований він у формі наукових дискусій, де модератором виступає лектор.
З слухачами курсу передбачено обговорення актуальних проблем українського та світового хореографічного мистецтва.
Упродовж часу викладу курсу слухачі матимуть змогу отримати консультації щодо скеровування напрямків свого дослідження, налагодження комунікації з колегами, осягнути засади проведення наукового дослідження за спеціальністю 024 Хореографія.

Рекомендована література

Базова:

  1. Стандарт вищої освіти зі спеціальності 024 Хореографія галузі знань 02 Культура і мистецтво для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти / Розробники І. І. Герц, В. Ю. Сосіна, О. А. Плахотнюк, О. В. Лиманська, Т. С. Павлюк // Наказ Міністерства освіти і науки України від 05.09.2022 р. №786. – 14 с. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/09/06/024.Khoreohrafiya.Dok.filosofiyi-786-05.09.2022.pdf

2.Баттерворт Д. Танец. Теория и практика. – Харьков: Гуманитарный Центр, 2016. – 244 с.

3.Бернадська Д. П. Феномен синтезу мистецтв в сучасній українській сценічній хореографії: автореф. дис… канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.01 / Бернадська Д. П. К. : Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, 2005. 20 с.

4.Бойко О. С. Художній образ в українському народно-сценічному танці: автореф. дис. канд. мистецтвознавства: 26.00.01 / О. С. Бойко. К. : Київ. нац. ун-т культури і мистец, 2008. 19 с.

5.Василенко К. Ю. Лексика українського народно-сценічного танцю: автореф. дис… д-ра мистецтвознавства: спец. 17.00.01 / Василенко К. Ю. К. : Київ. держ. ун-т культури і мистецтв, 1998. 52 с.

6.Василенко К. Ю. Український народний танець / К. Ю. Василенко. М. : Искусство, 1981. 160 с.

  1. Верховинець В. М. Теорія українського народного танцю. – 5-те вид., доп. К.: Музична Україна, 1990. 150 с.
  2. Герасимчук Р. П. Народні танці українців Карпат / Герасимчук Р. П. Гуцульські танці : монографія. Львів : Інститут народознавства НАНУ, 2008. 608 с.
  3. Гуменюк А. І. Як записувати народні танці /Райдуга: Метод. посібник. К.: Мистецтво, 1982. 101с., іл.., нот.
  4. Дени Г., Дассвиль Л. Все танцы [перевод с фр. (сокр.) Богданова Г., Ивченко В.] Изд. второе. К.: Музична Україна, 1987. 336 с.

11.Елементи рухів українського народного танцю / Упор. П. О. Григор’єва та І. М. Антипової. – К.: Державне вид-во образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1961. 75 с.

  1. Литвиненко В. А. Зразки народної хореографії: підручник / Литвиненко В. А. К. : Альтерпрес, 2008. 468 с.
  2. Колногузенко Б. М. Сучасний танець та методика його викладання : конспект лекцій для студентів хореограф. від-нь мистец. / Б. М. Колногузенко, І. І. Макарова. Харків : Слово, 2015. 137 с.
  3. Плахотнюк О. Стилі і напрямки сучасного хореографічного мистецтва / О. Плахотнюк // Вісник Міжнародного Слов’янського університету : зб. наук. праць. – Харків : 2007. – С. 32–36. – (Серія мистецтвознавство; вип. № 1, Т. Х.). Плахотнюк О. Стилі і напрямки сучасного хореографічного мистецтва.pdf.
  4. Плахотнюк О. А. Стилі та напрямки сучасного хореографічного мистецтва – Львів. ЦТДЮГ, 2009. – 80 с.
  5. Сучасне хореографічне мистецтво: підґрунтя, тенденції, перспективи розвитку : навчально-методичний посібник / упор. О. Плахотнюк. – Львів : СПОЛОМ, 2016. – 240 с.

17.Сучасне хореографічне мистецтво: підґрунтя, тенденції, перспективи розвитку. ІІ частина : навчально-методичний посібник / упоряд. О. А. Плахотнюк. – Львів : СПОЛОМ, 2018. – 222 с.

18.Сучасне хореографічне мистецтво: тенденції та перспективи розвитку.: навчально-методичний посібник / упоряд. О. А. Плахотнюк. – Львів : ЛНУ ім. Івана Франка кафедра режисури та хореографії, 2020. – Ч. ІІІ – 134 с.

Додаткова:

  1. Волчукова В. М. Проблеми розвитку і роль ритуального танцю в ранньохристиянській культурі : автореф. дис… канд. мистецтвознавства: спец. 17.00.01 / Волчукова В. М. Х. : Харк. держ. акад. культури, 2002. 19 с
  2. Журавльова А. В. Соціальний танець як засіб міжкультурного спілкування /А. В. Журавльова // Хореографічна та театральна культура України: педагогічні та мистецькі виміри : зб. матер. Всеукр. наук.-практ. конф., Київ, 18–19 квіт. 2013 р. К., 2013. Ч. І. С. 190–194.
  3. Колногузенко Б. М. Види мистецтв та хореографії / Б. М. Колногузенко. – Харків : ХНАК, 2014. – 319 с.
  4. Колногузенко Б. М. Гастроли – путь к познанию (Мой Париж) / Б. М. Колногузенко. – Харьков : Харбковский обласной центр народного творчества, 2007. – 100 с.
  5. Легка С. А. Українська народна хореографічна культура XX століття: автореф. дис… канд. інст. наук: спец. 17.00.01 / Легка С. А. – К. : Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, 2003. 20 с.
  6. Лещинська С. Вербальний компонент танцю в українській та польській культурних традиціях. Література. Фольклор. Проблеми поетики. Збірник 47–48. Київ: ВПЦ „Київський університет”, 2020.– С. 60-72.
  7. Лещинська С. Інклюзії народних танечних пісень у поетичній творчості Тараса Шевченка // «Київський університет», 2016. – Вип. 19. [За матер. Міжнар. круглого столу «Всесвіт Тараса Шевченка» до 201-ї річниці від дня нар. Тараса Шевченка (11–13 березня 2015 року)]. – C. 226-233.
  8. Лещинська С. 13. Павло Чубинський про місце танцю в українській обрядовій драматургії // Літературознавчі студії. К. : ВПЦ «Київський університет», 2006. Вип. 17. [присв. пам’яті видатного фольклориста, етнографа, краєзнавця, громадського діяча Павла Чубинського]. С. 66–73.
  9. Лещинська С. Питання функціональності та виконавства українських і польських танцювальних пісень. // Pomiędzy. Polonistyczno-Ukrainoznawcze Studia Naukowe : Ред. тому І. Ґушпіт i А. Матусяк. – Вроцлав, 2015. – Т. І. – С. 165-177.
  10. Маншилін О. О. Хореологія Рудольфа Лабана / О. О. Маншилін //Науковий вісн. Київ. нац. ун-ту театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого : зб. наук. пр. – К., 2013. – Вип. 12. – С. 170–178.
  11. Підлипська А. М. Народна хореографічна культура кримських татар XIX − першої половини XX століття (до 1941 р.) у Криму: автореф. дис… канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.01 / Підлипська А. М. К. : Київ. нац. ун-т культури і мистецтв., 2005. 20 с.
  12. Плахотнюк О. Проблематика розуміння природи афро-джаз-танцю / О. Плахотнюк // Молодий вчений : науковий журнал. – Херсон : Видавничий дім «Гельветика», 2018. – Вип. № 7 (59). – С. 40–44.
  13. Плахотнюк О. Сторінки творчої біографії Едуарда Бутинця [Електронний ресурс] / О. Плахотнюк // Танцювальні студії. – 2018. – Вип. 2. – С. 27 – 34.: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ds_2018_2_5
  14. Плахотнюк О. Сценічні та побутові форми джаз-танцю / О. Плахотнюк // Вісник ЛНУ ім. Т. Шевченка: зб. наук. Праць. – Луганськ : ЛНУ ім. Т. Шевченка – Серія педагогічні науки, вип. № 10 (269), частина ІІ). – 2013 – С. 130–139. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vluf_2013_10(2)__23
  15. Плахотнюк О. Творчість Тараса Григоровича Шевченка на балетній сцені / О. Плахотнюк // Вісник Львівського університету : зб. наук. праць: серія мистецтвознавство – вип. № 15 – Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2014. – C. 171–176. http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/artstudies/article/view/3171

34.Плахотнюк О. Театральний заклад на вулиці Оссолінських (м. Львів) / О. Плахотнюк // Молодий вчений : науковий журнал. – Херсон, 2017. – № 1 (41), ч. І – С.143–147.

  1. Плахотнюк О. Фольк-джаз-танець у контексті розвитку сучасного хореографічного мистецтва України / Плахотнюк О. // Вісник Львівського університету : зб. наук. праць. – Серія мистецтвознавство; вип. № 12 – Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2013. – C. 242–247.
  2. Плахотнюк О. Хореографічне мистецтво України у роздумах Олега Семеновича Голдрича / О. Плахотнюк // Вісник Львівського університету : зб. наук. праць: Серія мистецтвознавство – вип. № 14. – Львів : ЛНУ ім. І. Франка, 2014. – C. 52–57.
  3. Plahotnyuk A. Contemporary jazz-dance та його практики в системі хореографічної освіти України / A. Plahotnyuk // Lwowsko-Rzeszowskie Zeszyty Naukowe (Львівсько-Ряшівські наукові зошити) : зб. наук. праць. – Rzeszów – Львів : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. – W. № 1, – – 2013.–S. 261–268. Plahotnyuk A. Contemporary jazz-dance та його практики в системі хореографічної освіти України PDF
  4. Плахотнюк О. Хореографічні конкурси – функціонування у віддзеркаленні сучасної танцювальної культури України / О. Плахотнюк // Музичне мистецтво ХХІ століття – історія, теорія, практика : науковий журнал. Інституту музичного мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. – Дрогобич – Кельце – Каунас – Алмата : Посвіт, 2017. – Вип. 2 – С. 122–128.
  5. Плахотнюк О.А. Поліхудожні та міжмистецькі зв’язки танцювальної культури у прояві її інтермадіальності / О.А. Плахотнюк, Д.А. Топорков // Актуальні питання гуманітарних наук : Міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка – Дрогобич : Гельваника, 2021. – Вип. 43. – Т. 2. – С. 81–87. http://www.aphn-journal.in.ua/43-2-2021 DOI https://doi.org/10.24919/2308-4863/43-2-13
  6. Чепалов О. І. Хореологічні засади дослідження танцю (за методикою Лабанівського центру) /О. І. Чепалов // Культура України : Зб. наук. праць ХДАК. Харків, 2005. Вип. 15. (Мистецтвознавство. Філософія). С. 161-169.
  7. Шариков Д. І. Мистецтвознавча наука хореологія як феномен художньої культури. Типологія хореографії : монографія / Шариков Д. І. – К. : КиМУ, 2013. − Частина III. – 90 с. : іл.
  8. Шариков Д. І. “Contemporary dance” у балетмейстерському мистецтві: Навчальний посібник. – Київ: КиМУ, 2010. – 173 с.

44.Шариков Д. І. Неокласицизм у хореографічній культурі: ґенеза і концепція балетного театру / Д. І. Шариков. – Вінниця : ТОВ «Нілан-ЛТД», 2017. 304 с.

  1. Шевчук А. С. Використання українських музично-хореографічних традицій як засобу гармонійного впливу на розвиток дитини: /Теорія і практика дошкільної освіти в Україні: колект монограф. / за заг. ред.. Г. В. Бєлєнької та М. А. Машовець] /А. С. Шевчук. – К.: Київськ. ун-т ім. Бориса Грінченка, 201. – 232 с. – С. 131-15.
  2. Шевчук А. С. Українські музично-хореографічні традиції як засіб музично-рухового розвитку старших дошкільників: монографія /А. С. Шевчук. Фастів, Поліфаст, 2005. 332 с.

Інтернет-ресурс:

  1. Богород А. Про збереження і відродження українського танцювального фольклору / А. Богород // Народознавство. 1994. № 15. URL : http://storinka-m.kiev.ua/article.php?id=537.
  2. Гутник І. М. До проблеми стилізації народного танцю. URL : https://elibrary.ru/item.asp?id=22133256 .
  3. Історія хореографічного мистецтва // Навч.-метод.посіб. каф. хореогр.мистецтва фак.. культури ЛДАКіМ. – Луганськ, 2010. URL: http: // www.allbest.ru/ .
  4. Козинко Л. Теорія фольклорного танцю в контексті культурної антропології. С. 80-87. URL: www.kurbas.org.ua/projects/almanah6/8.pdf/ .
  5. Піскалова І. Особливості обробки танцювального фольклору (на прикладі сучасних постановок) URL : http://nte.etnolog.org.ua/zmist/2015/N5/64.pdf.

7. Bronislav Malinovski/ A scientific teory of Culture and others essays. Chapell Hill. The University of North Carolina Press, 1960. 236 s. URL : https://monoskop.org › images › f › Malinowski

Силабус: Антропологія танцю

Завантажити силабус