Психологія художньої творчості (025 Музичне мистецтво)
Тип: На вибір студента
Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
10 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
10 | 16 | доцент Лазаревська О. М. | КММ-1м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
10 | 16 | КММ-1м | доцент Лазаревська О. М. |
Опис курсу
Програма вивчення навчальної дисципліни «Психологія художньої творчості» є вибірковою дисципліною для освітньо-професійної програми «Музикознавство» зі спеціальності 025 Музичне мистецтво.
Предметом даного курсу є виклад загальних психологічних закономірностей творчості, зокрема художньої творчості, що додаються до будь-якого виду мистецтва та психологічне підґрунтя творчої діяльності.
Мета навчальної дисципліни полягає у формуванні в магістрантів загальних уявлень щодо методологічних, науково-методичних та прикладних проблем в галузі психології художньої творчості, ознайомленні з підходами до вивчення психологічних аспектів художньо-творчої діяльності та засобів її розвитку, сприянні активному запровадженню теоретичних та експериментальних знань у власну художньо-творчу діяльність.
Основні завдання курсу «Психологія художньої творчості»:
– формування уявлення про художню творчість, як активну діяльність людини з перетворення оточуючого світу;
– засвоєння ключових понять з основ творчого процесу, специфіки художньо-творчої діяльності;
– розширення світоглядного і професійного горизонту магістрантів через ознайомлення з етапами та закономірностями творчої й, зокрема, художньо-творчої діяльності, прояви художньої творчості у різних 2 видах мистецтва, особливостями розвитку особистості у різних сферах творчості;
– формування навичок самоаналізу власної художньої творчості, організації та керування власною творчою діяльністю відповідно до особистісного потенціалу та визначеної мети;
– набуття навичок пояснення та використання у самостійній практиці особливостей прояву творчості та розвитку творчих здібностей інших суб’єктів.
У результаті вивчення даного курсу магістрант повинен:
знати:
– предмет дослідження психології художньої творчості;
– особливості психологічних процесів у різних видах мистецтва;
– загальні закономірності галузі психології художньої творчості, які конкретизуються стосовно до діяльності музиканта;
– теоретико-методологічний зміст та творчо-пошукові навички у галузі психології художньої творчості.
вміти:
– розв’язувати складні теоретичні та практичні задачі і проблеми у галузі музичного мистецтва або у процесі навчання, що передбачає проведення дослідження або здійснення інновацій та характеризується невизначеністю умов та вимог здійснювати пошук та опрацювання відповідної наукової літератури та застосовувати у своїй практичній діяльності музиканта;
– виявляти здатність до генерування нових ідей;
– вміти самостійно відтворювати в художніх музичних образах власну здатність до творчого сприйняття світу;
– вміти знаходити адекватні засоби презентації результату своєї творчої діяльності;
– вміти орієнтуватися у напрямках та концепціях сучасного художнього життя, осмислювати тенденції сучасних культурно-мистецьких процесів;
– вміти здійснювати спілкування в діалоговому режимі з широкою професійною та науковою спільнотою, громадськістю щодо питань художньої творчості;
– вміти передавати знання про мистецтво та практичний досвід різноманітними шляхами та засобами, самостійно розробляти педагогічні методики викладання фахових дисциплін відповідно спеціалізації (практичну і теоретичну їх складові).
Рекомендована література
Основна література:
Дроздова М. А. Психологія мистецтва: навч. посібник. Ніжин: Аспект-Поліграф, 2006. 104 с.
Карпенко Н. А. Психологія творчості: навч. посібник. Львів: Льв. ДУВС, 2016. 156 с.
Клименко В. В. Психологія творчості: навч. посібник. К.: Центр навч. літератури, 2006. 480 с.
Моляко В. О. Психологічна теорія творчості. Обдароввана дитина. 2004. №6. С. 2-9.
Міщиха Л. П. Психологія творчості: навч. посібник. Івано-Франківськ: Гостинець, 2007. 447 с.
Піхманець Р. В. Психологія художньої творчості. К.: Наукова думка, 1991. 164 с.
Романець В. А. Психологія творчості: навч. посібник, 3-тє вид. К.: Либідь, 2004. 288 с.
Додаткова література:
Гандзієвська Г. Б. Психологія творчості: навч.-метод. посібн. Острог, 2016. 156 с.
Дерев’янко С. П. Психологія дитячої творчості. К.: Міленіум, 2020. 76 с.
Левчук Л. Т. Психоаналіз і художня творчість. К.: Вища школа, 1990. 158 с.
Левчук Л. Т. Західно-європейська естетика ХХ ст. Київ: Либідь, 1997. 224 с.
Ткачук О. В. Психологія художніх здатностей. Одеса, 2012. 373 с.
Туриніна О. Л. Психологія творчості: навч. посібн. К.: МАУП, 2007. 160 с.
Черножук Ю. Г. Психологія творчості: навч. посібн. Одеса, 2012. 187 с.
Інтернет- ресурси:
http:// www.muzterapia. com
http://www.bgam.edu.by
https://osvita.ua/vnz/reports/psychology/28673
http://www.appsychology.orgua/data/jrn/v12/i22/31.pdf
http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/10/63.pdf