Музична естетика (025 Музичне мистецтво)

Тип: Нормативний

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
103Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
1016доцент Салдан С. О.КММ-1м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1016КММ-1мдоцент Салдан С. О.

Опис курсу

Дисципліна «Музична естетика» є нормативною дисципліною зі спеціальності 025 Музичне мистецтво, для магістерської освітньої програми «Музикознавство».

Курс розроблено таким чином, щоб студент засвоїв концептуальні засади музичної естетики в контексті традицій та завдань сучасного музикознавства, головні ідеї провідних теоретиків, основні етапи розвитку музично-естетичної науки у рамках головних музично-історичних епох, ознайомився зі специфікою формування естетичного підґрунтя музичного мистецтва, факторами впливу на розвиток культури у суспільстві. Тому у курсі представлено як огляд основних музично-естетичних моделей музичної культури різних епох: від античних до сучасних, так і широкий спектр музичних творів, які потрібні для фахового з’ясування їхніх засобів впливу на розвиток культури у суспільстві.

Метою вивчення нормативної дисципліни «Музична естетика» є ознайомити студентів з специфікою розвитку музичного мистецтва в контексті його естетичних засад та здатності впливати на духовне життя суспільства (від формування  початкових історичних етапів до теперішнього часу).

Цілі вивчення дисципліни сприяти удосконаленню фахової підготовки майбутніх магістрів науковців, музикантів-педагогів, які добре знають формуючі засади музичної «науки про прекрасне».

Після завершення цього курсу здобувач повинен буде:

  1. Володіти навичками ансамблевого музикування в групах різних складів у концертно-виконавському та репетиційному процесах (ПРН 2).
  2. Професійно здійснювати аналіз музично-естетичних стилів та напрямків (ПРН 4).
  3. Вибудовувати концепцію та драматургію музичного твору у виконавській діяльності, створювати його індивідуальну художню інтерпретацію (ПРН 5).
  4. Володіти музично-аналітичними навичками жанрово-стильової та образно-емоційної атрибуції музичного твору при створенні виконавських, музикознавчих та педагогічних інтерпретацій (ПРН 6).
  5. Володіти термінологією музичного мистецтва, його понятійно-категоріальним апаратом (ПРН 7).

Цей освітній компонент забезпечують загальні та фахові компетентності, а саме: ЗК1, ФК2, ФК4, ФК5, ФК8.

Рекомендована література

Основна література:

Борсучевич Музика античного світу. К.: Факт, 2015. 310 с.

Боецій // Універсальний словник-енциклопедія.  4-те вид. К. : Тека, 2006. Історія шести понять: Мистецтво. Прекрасне. Форма. Творчість.

Відтворництво. Естетичні переживання / В. Татаркевич. К. : «Юніверс», 2001. 268 с.

Гуменюк Т. Філософсько – методологічні засади музичної естетики.  RTL: https://www.culturology.academy/wpcontent/uploads/KD2_Humeniuk.pdf Людкевич С. До деяких питань музичної естетики. RTL: https://ludkevytch.in.ua/do-deyakih-pitanmuzichnoyi-estetiki/

Макаренко  Г.  Музика  і  філософія:  Шопенгауер,  Вагнер,  Ніцше. К.: Факт, 2004. 152 с.

Музична естетика західноєвропейського середньовіччя.  К.: Музична Україна, 1976. 263 с.

Назаренко Н. Музична естетика : навч. посіб. для студ. спец. “Муз. мистецтво”; М-во освіти і науки, молоді та спорту України. Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка.  Луганськ : Вид-во ЛНУ ім. Тараса Шевченка, 2012.  208 с.

Теорія естетики: Пер. з нім. / Т. Адорно. К. : Основи, 2002. 518 c.

Українська естетика: традиції та сучасний стан: монографія / Лариса Левчук. К. : Маклаут, 2011. 339 с

Додаткова література:

Гусєва Г. Поняття музикальності у музичній естетиці ХІХ – початку ХХІ ст. RTL: https://kelmczasopisma.com/viewpdf/5919

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Л., 2000. 146 с.

Кияновська Л. Еволюція галицької музичної культури XIX — XX ст. Тернопіль, 2000. 148 с.

Костенко Л. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала.  Л.: Видавничий центр ЛНГУ ім. І. Франка, 2001. – 52 с.

Кримський С., ГІарахонський Б., Мейзерський В. Епістемологія культури .Введення до узагальненої теорії пізнання.  К., 1993. 231 с.

Печеранський І.П. Сутність і призначення мистецтва в естетичному вченні Г. Гегеля. Схід. № 5 (157). 2018. С. 27-38.

Салдан С. Музична евритмія Рудольфа Штайнера : до історії виникнення. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку.

Мистецтвознавство.  2018.  Вип. 28.  С. 120-125.

Салдан С. Музичне мистецтво в контексті філософсько-естетичних поглядів А. Шопенгауера. Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтвознавство. Вип.11.2012. С.8-12.

Салдан С. Онтологія музики у світогляді Р. Штайнера та її рефлексії у музичній естетиці Е. Гансліка. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. РДГУ.Вип 22. 2016. 130-134

Салдан С.  Сутнісні домінанти ідей прафеномену та метаморфози Й.-В. Гете у мистецькому просторі. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство.  2017.  Вип. 24. С. 182-187.

Сокальський П. Вибрані статті та рецензії. К., 1977. 172 с.

Суханцева В.К. Музика як світ людини. К.: Факт, 2000. 176 с.

Суханцева В.К. Категорія часу у музичній культурі. К. : Либідь, 1990. 184 с.

Тормахова О.М. Музична естетика доби Відродження: теорія та практика. Гуманітарний часопис. 2008. № 1. С. 124-129. RTL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gumc_2008_1_19

Юдкін-Ріпун І. Нариси німецької музичної культури другої половини XX століття.  К,, 1994. 321 с.

DeNora T. Music in Everyday Life. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. 196 р.

Інтернет-джерела:

http://8ref.com/7/referat_79588.html

http://nbuv.gov.ua/UJRN/gumc_2008_1_19

https://studfile.net/preview/5437159/page:39/

http://nbuv.gov.ua/UJRN/gumc_2008_1_19

https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/672411.pdf

Силабус:

Завантажити силабус