Музична естетика (025 Музичне мистецтво)
Тип: Нормативний
Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
10 | 3 | Іспит |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
10 | 16 | доцент Салдан С. О. | КММ-1м |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
10 | 16 | КММ-1м | доцент Салдан С. О. |
Опис курсу
Дисципліна «Музична естетика» є нормативною дисципліною зі спеціальності 025 Музичне мистецтво, для магістерської освітньої програми «Музикознавство».
Курс розроблено таким чином, щоб студент засвоїв концептуальні засади музичної естетики в контексті традицій та завдань сучасного музикознавства, головні ідеї провідних теоретиків, основні етапи розвитку музично-естетичної науки у рамках головних музично-історичних епох, ознайомився зі специфікою формування естетичного підґрунтя музичного мистецтва, факторами впливу на розвиток культури у суспільстві. Тому у курсі представлено як огляд основних музично-естетичних моделей музичної культури різних епох: від античних до сучасних, так і широкий спектр музичних творів, які потрібні для фахового з’ясування їхніх засобів впливу на розвиток культури у суспільстві.
Метою вивчення нормативної дисципліни «Музична естетика» є ознайомити студентів з специфікою розвитку музичного мистецтва в контексті його естетичних засад та здатності впливати на духовне життя суспільства (від формування початкових історичних етапів до теперішнього часу).
Цілі вивчення дисципліни сприяти удосконаленню фахової підготовки майбутніх магістрів науковців, музикантів-педагогів, які добре знають формуючі засади музичної «науки про прекрасне».
Після завершення цього курсу здобувач повинен буде:
- Володіти навичками ансамблевого музикування в групах різних складів у концертно-виконавському та репетиційному процесах (ПРН 2).
- Професійно здійснювати аналіз музично-естетичних стилів та напрямків (ПРН 4).
- Вибудовувати концепцію та драматургію музичного твору у виконавській діяльності, створювати його індивідуальну художню інтерпретацію (ПРН 5).
- Володіти музично-аналітичними навичками жанрово-стильової та образно-емоційної атрибуції музичного твору при створенні виконавських, музикознавчих та педагогічних інтерпретацій (ПРН 6).
- Володіти термінологією музичного мистецтва, його понятійно-категоріальним апаратом (ПРН 7).
Цей освітній компонент забезпечують загальні та фахові компетентності, а саме: ЗК1, ФК2, ФК4, ФК5, ФК8.
Рекомендована література
Основна література:
Борсучевич Музика античного світу. К.: Факт, 2015. 310 с.
Боецій // Універсальний словник-енциклопедія. 4-те вид. К. : Тека, 2006. Історія шести понять: Мистецтво. Прекрасне. Форма. Творчість.
Відтворництво. Естетичні переживання / В. Татаркевич. К. : «Юніверс», 2001. 268 с.
Гуменюк Т. Філософсько – методологічні засади музичної естетики. RTL: https://www.culturology.academy/wpcontent/uploads/KD2_Humeniuk.pdf Людкевич С. До деяких питань музичної естетики. RTL: https://ludkevytch.in.ua/do-deyakih-pitanmuzichnoyi-estetiki/
Макаренко Г. Музика і філософія: Шопенгауер, Вагнер, Ніцше. К.: Факт, 2004. 152 с.
Музична естетика західноєвропейського середньовіччя. К.: Музична Україна, 1976. 263 с.
Назаренко Н. Музична естетика : навч. посіб. для студ. спец. “Муз. мистецтво”; М-во освіти і науки, молоді та спорту України. Луган. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Луганськ : Вид-во ЛНУ ім. Тараса Шевченка, 2012. 208 с.
Теорія естетики: Пер. з нім. / Т. Адорно. К. : Основи, 2002. 518 c.
Українська естетика: традиції та сучасний стан: монографія / Лариса Левчук. К. : Маклаут, 2011. 339 с
Додаткова література:
Гусєва Г. Поняття музикальності у музичній естетиці ХІХ – початку ХХІ ст. RTL: https://kelmczasopisma.com/viewpdf/5919
Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Л., 2000. 146 с.
Кияновська Л. Еволюція галицької музичної культури XIX — XX ст. Тернопіль, 2000. 148 с.
Костенко Л. Гуманітарна аура нації, або Дефект головного дзеркала. Л.: Видавничий центр ЛНГУ ім. І. Франка, 2001. – 52 с.
Кримський С., ГІарахонський Б., Мейзерський В. Епістемологія культури .Введення до узагальненої теорії пізнання. К., 1993. 231 с.
Печеранський І.П. Сутність і призначення мистецтва в естетичному вченні Г. Гегеля. Схід. № 5 (157). 2018. С. 27-38.
Салдан С. Музична евритмія Рудольфа Штайнера : до історії виникнення. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку.
Мистецтвознавство. 2018. Вип. 28. С. 120-125.
Салдан С. Музичне мистецтво в контексті філософсько-естетичних поглядів А. Шопенгауера. Вісник Львівського університету. Серія: Мистецтвознавство. Вип.11.2012. С.8-12.
Салдан С. Онтологія музики у світогляді Р. Штайнера та її рефлексії у музичній естетиці Е. Гансліка. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. РДГУ.Вип 22. 2016. 130-134
Салдан С. Сутнісні домінанти ідей прафеномену та метаморфози Й.-В. Гете у мистецькому просторі. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство. 2017. Вип. 24. С. 182-187.
Сокальський П. Вибрані статті та рецензії. К., 1977. 172 с.
Суханцева В.К. Музика як світ людини. К.: Факт, 2000. 176 с.
Суханцева В.К. Категорія часу у музичній культурі. К. : Либідь, 1990. 184 с.
Тормахова О.М. Музична естетика доби Відродження: теорія та практика. Гуманітарний часопис. 2008. № 1. С. 124-129. RTL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/gumc_2008_1_19
Юдкін-Ріпун І. Нариси німецької музичної культури другої половини XX століття. К,, 1994. 321 с.
DeNora T. Music in Everyday Life. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. 196 р.
Інтернет-джерела:
http://8ref.com/7/referat_79588.html
http://nbuv.gov.ua/UJRN/gumc_2008_1_19
https://studfile.net/preview/5437159/page:39/
http://nbuv.gov.ua/UJRN/gumc_2008_1_19
https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/672411.pdf