Навчальна практика в професійному хорі (025 ОП Хорове диригування)
Тип: Нормативний
Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
6 | 3 | Диференційований залік |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
6 | 90 | КММ-31 | доцент Камінська М. М. |
Опис курсу
Навчальна практика в професійному хорі передбачена для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 025 Музичне мистецтво освітньої програми «Хорове диригування».
Навчальна практика в професійному хорі є обов’язковою для здобуття рівня бакалавра зі спеціальності 025 Музичне мистецтво та має на меті ознайомити студентів з принципами роботи в професійному хорі. Вона поглиблює здобуті попередньо знання з дисциплін циклу професійної та практичної підготовки, необхідні для здійснення диригентської, вокально-хорової та педагогічної діяльності. Навчальна практика в професійному хорі є важливою частиною підготовки студентів до майбутньої професійної діяльності диригента і педагога.
Мета проведення навчальної практики в професійному хорі полягає в тому, щоб бакалаври мали змогу пізнавати та осмислювати завдання, які стоять перед керівником і артистами професійного хорового колективу.
Основною ціллю навчальної практики є набуття знань, вмінь і навичок професійно-практичної підготовки; ознайомлення з особливостями організації та формами роботи в професійному хорі.
Після завершення цього курсу студенти будуть
знати:
- практичні методи вивчення і засвоєння хорової партитури;
- теоретичні і практичні аспекти організаційної та творчої роботи з професійним хором;
вміти:
- застосовувати методи вокально-хорової роботи з урахуванням особливостей голосів;
- демонструвати артистизм і виконавську культуру в часі практичної роботи.
- оперувати термінологією вокально-хорового мистецтва;
В результаті успішного проходження навчальної практики в професійному хорі студент набуде загальні компетентності:
ЗК1. Здатність до спілкування державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК2. Знання та розуміння предметної області та розуміння професійної діяльності.
ЗК4. Вміння виявляти, ставити та вирішувати проблеми.
ЗК6. Навички міжособистісної взаємодії.
ЗК8. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК11. Здатність оперувати професійною термінологією.
ЗК12.Здатність збирати, аналізувати, синтезувати художню інформацію та застосовувати її в процесі практичної діяльності.
ЗК13. Здатність використовувати широкий спектр міждисциплінарних зв’язків.
ЗК15. Здатність генерувати нові ідеї (креативність).
та спеціальні фахові компетентності:
ФК1. Здатність демонструвати достатньо високий рівень виконавської майстерності.
ФК2. Здатність створювати та реалізовувати власні художні концепції у виконавській діяльності.
ФК6. Здатність використовувати професійні знання та навички в процесі творчої діяльності.
ФК8. Здатність здійснювати диригентську діяльність.
ФК11. Здатність оперувати професійною термінологією.
ФК12.Здатність збирати, аналізувати, синтезувати художню інформацію та застосовувати її в процесі практичної діяльності.
ФК14. Здатність демонструвати базові навички ділових комунікацій.
ФК18. Здатність свідомо поєднувати інновації з усталеними вітчизняними та світовими традиціями у виконавстві та музичній педагогіці.
ФК19. Здатність здійснювати хормейстерську діяльність в різних за виконавською приналежністю та формою роботи в хорових колективах.
Програмні результати навчання (ПРН):
ПРН1. Демонструвати артистизм, виконавську культуру та технічну майстерність володіння голосом на належному фаховому рівні під час виконавської (диригентської) діяльності.
ПРН5. Відтворювати драматургічну концепцію музичного твору, створювати його художню інтерпретацію.
ПРН8. Демонструвати володіння музично-аналітичними навичками в процесі створення виконавських та педагогічних інтерпретацій.
ПРН10. Володіти базовими знаннями, практичними навичками організаційної та творчої роботи з ансамблевим колективом.
ПРН18. Демонструвати на практиці роботу з хоровими колективами, різних за рівнем виконавських можливостей, репертуарного спрямування та специфікою професійного складу.
Рекомендована література
Базова література:
- Балух Ю. Львівська диригентська школа: творчі портрети учнів академіка М. Ф. Колесси. Львів: Сполом, 2011. 72 с.
- Бенч-Шокало О. Український хоровий спів: актуалізація звичаєвої традиції : навч. посіб. Київ: Ред. журн. «Укр. Світ», 2002. 440 с.
- Березовський М. Віднайдені хорові концерти. Концерти чотириголосні. Навчально-методичний посібник для закладів освіти галузі культури і мистецтв. Київ: Видавничий дім «Комора», ГО «Український фонд духовної музики», 2018. 160 с.
- Бермес І. Український хоровий спів як соціокультурне явище: монографія. Дрогобич: Посвіт, 2013. 432 с.
- Бондаренко А. В. Інтелектуально-творчий розвиток студентів у класі хорового диригування: навчально-методичний посібник. Кривий Ріг: КДПУ, 2019. 160 с.
- Бурбан М. Українські хори та диригенти. Дрогобич: Пóсвіт, 2007. 672 с.
- Головащенко М. Феномен Олександра Кошиця. Київ: Музична Україна, 2007. 588 с.
- Гуральна С. Духовні твори галицьких композиторів римо-католицької конфесії кінця ХІХ – першої половини ХХ століть: наукове нотне видання хорових творів / упоряд. С. С. Гуральна. Львів–Варшава: Галицька Видавнича Спілка, 2022. 148 с.
- Демцюх З. Виконавсько-хорові проблеми кантати Лесі Дичко «Червона калина»: навчально-методичний посібник. Львів: Сполом, 2013. 40 с.
- Денис Січинський. Вокально-хорові твори: навчально-методичний посібник/ автор-упоряд. Ганна Карась. Івано-Франківськ: Фоліант, 2015. 156 с.
- Духовна музика українських композиторів 20-х років ХХ ст. / упоряд. та спецред. М. Юрченка. Київ: Видавництво імені Олени Теліги: Український фонд духовної музики, 2004. 224 с.
- Єгоров О.М. Теорія і практика роботи з хором. Київ: Музична Україна, 2007. 132 с.
- Кириленко Я. Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки: навч. посіб. Київ: Київ. ун-т імені Б. Грінченка, 2020. 108 с.
- Колесса М. Основи техніки диригування. Вид. 2. Київ: Музична Україна, 1973. 200 с.
- Коломоєць О. М. Історія та теорія українського хорового мистецтва: навч. посіб. Дніпро: Ліра, 2023. 288 с.
- Коломоєць О. М. Хорознавство: навч. посібник. Київ: Либідь, 2001. 168 с.
- Кушніренко А. Співаночки мої любі: авт. зб. вокально-хорових творів / заг. ред. та муз. упорядкування А. М. Кушніренка. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2011. 180 с.
- Лащенко А. З історії київської хорової школи. Київ: Музична Україна, 2007. 200 с.
- Леонтович М. Хорові твори / ред.-упоряд. В. Кузик. Київ: Музична Україна, 2005. 376 с.
- Людкевич C. Дослідження, статті, рецензії, виступи: у 2 т. / упоряд., ред., вст. стаття і прим. З. Штундер. Львів: Дивосвіт. Т. 1: 1999, 496 с.; Т. 2: 2000, 816 с.
- Маестро Юрій Луців. Збірка статей. Львів: СПОЛОМ, 2001. 64 с.
- Мазепа Т. Соціокультурний феномен європейських музичних товариств ХІХ – початку ХХ століть на прикладі галицького музичного товариства: монографія. Львів: Растр-7, 2017. 474 с.
- Микола Леонтович. Хорові твори / ред.-упоряд. В. Кузик. Київ: Музична Україна, 2019. 464 с.
- Муха А. І. Композитори України та української діаспори. Київ: Музична Україна, 2004. 352 с.
- Нємцова Л. О. Хорове диригування: навчально-методичний посібник. Чернівці: Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича, 2021. 77 с.
- Партесні концерти ХVII–XVIII ст. Київ: Музична Україна, 2006. 320 с.
- Пісенний «Кобзар». Хорова Шевченкіана. Зібрання хорових творів у семи томах. Твори a cappella. Т. 1. Укладач П. І. Муравський. Київ: ВЦ «Просвіта», 2014. 240 с.
- Пісенний «Кобзар». Хорова Шевченкіана. Зібрання хорових творів у семи томах. Твори a cappella. Т. 2. Укладач П. І. Муравський. Київ: ВЦ «Просвіта», 2015. 240 с.
- Пісенний «Кобзар». Хорова Шевченкіана. Зібрання хорових творів у семи томах. Укладач П. І. Муравський. Ідея видання, біографічні довідки про композиторів, бібліографія й загальна редакція: О. А. Шокало. Музична редакція, примітки до народних пісень: Л. В. Буховська, І. Я. Павленко. Твори a cappella. Т. 3. Київ: ВЦ «Просвіта», 2016. 280 с.
- Прокулевич О. Основи хорового диригування: навчальний посібник. Умань: ФОП Жовтий О.О., 2016. 140 с.
- Сбітнєва О. Ф. Хорознавство: методичні рекомендації. Старобільськ: Луганський нац. ун-т ім. Т. Шевченка, 2017. 86 с.
- Серганюк Л. І. Методика аналізу хорових творів. Івано-Франківськ, 2015.
- Смирнова Т. А. Хорознавство (історія, теорія, методика): навчальний посібник. Вид. третє, доповнене. Харків: ХНПУ, «Федорко», 2018. 212 с.
- Станіслав Людкевич у спогадах сучасників / упоряд. З. Штундер. Жовква: Місіонер, 2010. 236 с.
- Стеценко К. Духовні твори / ред.-упоряд. Гобдич М. Київ: Фенікс, 2013. 404 с.
- Сторінки історії Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. Львів: Сполом, 2009. 352 с.
- Стрілецькі пісні: для чоловічого та мішаного хорів / Львівська національна філармонія; Львівська національна наукова бібліотека імені В. Стефаника; передмова і музична редакція Володимира Сивохопа, Володимира Пасічника; упорядкування біографічного матеріалу Володимира Пасічника. Львів: Простір-М, 2018. 120 с.
- Фах-диригування: практикум для студентів ф-ту муз. мистецтва спеціалізації хор. диригування / ред.-упоряд. Н. М. Кречко. Київ: Видавництво Ліра-К, 2017. 140 с.
- Харнонкурт Н. Музика як мова звуків: науково-популярне видання / перекл. з нім. Г. Куркова за ориг.: Nicolaus Harnoncourt “Musik als Klangrede. Wege zu einem neuen Musikverständnis”. Суми: Собор, 2002. 184 с.
- Хрестоматія з хорового диригування: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів: випуск І. 3-тє видання / уклад. Н. В. Стефіна. Суми: ФОП Цьома С.П. 2016. 270 с.
- Хрестоматія з хорового диригування: навчально-методичний посібник для студентів вищих навчальних закладів : випуск ІІ. Частина 2 / уклад. Н. В. Стефіна. Суми: СумДПУ імені А.С.Макаренка, 2014. 161 с.
- Шумська Л. Ю. Хорове диригування: навчальний посібник. 2-ге вид., доповн. та перероб. Ніжин: НДУ імені М. Гоголя, 2017. 105 с.
- Nicolaus Dylecki (ca. 1630–1690). Vesperae. Liturgia. Concerti quatuor vocum / ed. Irina Gerasimova. Warszawa: Wydawnictwo naukowe Sub Lupa, 2018. 258 s.
Додаткова література:
- Антків Ю. Колядки та щедрівки для однорідного та мішаного хорів. Львів, 2013. 140 с.
- Бенч О. Павло Муравський. Феномен одного життя. Київ: Дніпро, 2002. 664 с.
- Дмитро Котко та його хори: статті, рецензії, спогади, документи / ред.-упоряд. С. Стельмащук. Дрогобич: Відродження, 2010. 336 с.
- Камінська М. Специфіка освітнього процесу диригентсько-хорової підготовки студентів.Молодий вчений.Херсон, 2018. № 3 (55). С. 23–26.
- Карась Г. В. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття: монографія. Івано-Франківськ: Тіповіт, 2012. 1164 с.
- Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури XIX–XX ст.: монографія. Тернопіль: Астон, 2000. 339 с.
- Ключинська Н. Партитури партесних творів: про що мовчить нотація. Теорія і практика актуальних наукових досліджень. Матеріали II науково‑практичної конференції (м. Дніпро, 28–29 лютого 2020 р.). Херсон: Видавництво «Молодий вчений», 2020. Ч. 1. С. 9–13.
http://molodyvcheny.in.ua/files/conf/other/44feb2020/1.pdf - Ключинська Н. Риторична фігура ANTITHETON в партесному концерті Івана Домарацького «Благословлю Господа». Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. Випуск 20. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2019. С. 57–66.
http://publications.lnu.edu.ua/bulletins/index.php/artstudies/article/view/10639 - Кметюк Т. Дмитро Котко: феномен диригента: монографія. Івано-Франківськ: Фоліант, 2015. 204 с.
- Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів: НТШ, 2000. 286 с.
- Корній Л. Істрія української музики. Ч. 3: ХІХ ст. Київ; Нью-Йорк: Видавництво М. П. Коць, 2001. 480 с.
- Лига В. І проросте посіяне зерно. Євген Вахняк: людина, митець, педагог. Львів: Дивосвіт, 2001. 112 с.
- Мельничук О. Духовна спадщина Миколи Леонтовича (до 140-річчя від дня народження).Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство.Львів, 2017. Вип. 18.С. 51–59.
- Нанке А. Літургія. Перемишль, 2021. 122 с.
- На крилах «Мрії»: збірка хорових творів / упоряд. Б. Дерев’янко. Львів, 2005. 225 с.
- Патер А. Еталонність хорового звуку у виконавському трактуванні української духовної музики.International Journal of Innovative Technologies in Social Science. Warsaw, 2020. № 5 (26). June. S. 19–25.
- Патер А. Українська сакральна музика у світлі естетики «філософії серця». Міжнародний науковий форум «Музикознавчий універсум молодих» (27 лютого – 2 березня 2018 р.): тези. Львів: Видавець Т. Тетюк, 2018. С.101–102.
- Побратими [про життя і творчість В. В. Василевича та Є. Д. Вахняка] / автор ідеї та упоряд. І. Чупашко. Львів: Растр-7, 2016. 355 с.
- Різдвяні піснеспіви народів світу: Навчально-методичний посібник / ред.-упоряд. З. Демцюх. Львів: Растр-7, 2021. 50 с.
- Рожок В. Стефан Турчак / переднє слово: Б. Олійник. Київ: Либідь, 2013. 228 с.
- Самотос-Баєрлє Н. Микола Колесса. Сто років молодості. Львів: Аверс, 2014. 288 с.
- Смоляк О. Музичні традиції родини Антківих (с. Острів Тернопільського району Тернопільської області): монографія. Тернопіль: Вид-во ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2016. 124 с.
- Сов’як Р. Остап Нижанківський: нарис про життя і творчість. Дрогобич: Відродження, 1994. 88 с.
- Співає «Ліра»: збірник хорових творів / упоряд. Оксана Мельничук. Львів: ЛНУ ім. Івана Франка, 2017. 160 с.
- Співаночки мої: хорові обробки лемківських пісень / упоряд. І. Майчик. Київ: Музична Україна, 1967. 112 с.
- Співає Камерний хор КНАМ імені Р. М. Глієра / упоряд. З. Томсон. Київ: Музична Україна, 2021. 164 с.
- Ферендович М. Діалог поколінь: з історії виконання Високої меси Йоганна Себастьяна Баха у Львові.Українська музика:науковий часопис ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2019. Ч. 2 (32). С. 11–20.
- Ферендович М. Львівські диригенти – учні Артура Нікіша: до питання формування традицій диригентського мистецтва Галичини першої третини XX століття.Українська музика:науковий часопис ЛНМА ім. М. В. Лисенка. Львів, 2019. Ч. 1 (31). С. 14–22.
- Флейчук Х. Хорова шевченкіана кінця ХХ – початку ХХІ сторіч: проблеми дириґентської інтерпретації. (На прикладі хорових творів М. Скорика, В. Камінського): монографія. Львів: Сполом, 2010. 128 с.
- Чучман В. Диригентська школа Євгена Вахняка на тлі хорової культури України.Музичне мистецтво і культура.Одеса: Астропринт, 2018. Вип. С. 246–262.
- Хрестоматія хорового співу: навчально-методичний посібник / автор-упорядник М. Камінська. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2017. 142 с.
- Штундер З. Станіслав Людкевич. Життя і творчість: монографія у 2 т. Львів: ПП «Бінар-2000». Т. 1: 2005, 636 с.; Т. 2009, 360 с.
Інтернет-ресурси:
- Бенч О. Хорова методика Павла Муравського. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського.№ 4. С. 12–17.
URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chasopys_2014_4_4 - Всеукраїнське хорове товариство ЛЕОНТОВИЧА.
URL: https://choircommunity.com.ua/ - Львівська національна наукова бібліотека імені В. Стефаника.
URL: https://www.lsl.lviv.ua/ - Музична бібліотека.
URL: http://mubis.com.ua/ - Наукова бібліотека ЛНУ імені Івана Франка.
URL: https://www.lnulibrary.lviv.ua/ - Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського.
URL: http://www.nbuv.gov.ua/ - Національна Всеукраїнська Музична Спілка.
URL: https://muzunion.com/ - «Наша Парафія». Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів.
URL: https://parafia.org.ua/ - Ноти українських композиторів.
URL: http://ukrnotes.in.ua/ - Нотна бібліотека «Дударика».
URL: http://library.dudaryk.ua/ - ЧТИВО. Електронна бібліотека.
URL: https://chtyvo.org.ua/ - ORG.UA. Електронна бібліотека.
URL: http://diasporiana.org.ua/ - Fontes musicæ in Polonia.
URL: http://fontesmusicae.pl/ - IMSLP Petrucci Music Library.
URL: https://imslp.org/