Музика в театрі
Тип: Нормативний
Кафедра: театрознавства та акторської майстерності
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 3 | Залік |
Лекції
Семестр | К-сть годин | Лектор | Група(и) |
5 | 16 | Новосад-Лесюк Х. Н. | КМТ-31 |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
5 | 16 | КМТ-31 | Новосад-Лесюк Х. Н. |
Опис курсу
Курс розроблено таким чином, щоб студенти ознайомилися зі специфікою роботи композитора над музикою до вистави, навчилися аналізувати музичну складову драматичної вистави. Впродовж курсу вивчаються місце та роль музики у виставі в різні культурно-історичні періоди та епохи, основні музично-театральні жанри, особливості роботи композитора над музичним оформленням драматичної вистави, творчість театральних композиторів.
Мета курсу – дати майбутнім театрознавцям необхідні знання для грамотного аналізу музичної складової драматичної вистави та розуміння історичного розвитку музично-театральних жанрів.
У результаті вивчення даного курсу студент повинен
знати:
специфіку основних жанрів музичного театру (опера, оперета, балет) та синкретичних театральних жанрів, що виникли в ХХ ст.:: мюзикл, рок-опера тощо), особливості спектру роботи завідувача музичної частини драматичного театру, процес написання музики до драматичної вистави, роль та місце музики у драматичній виставі виставі протягом різних культурно-історичних періодів та епох, функції музики у драматичній виставі.
вміти:
аналізувати музичну складову драматичної вистави, вирізняти жанри музично-драматичних вистав та їх особливості, володіти основними музикознавчими термінами, необхідними для аналізу музики у виставі.
Рекомендована література
- Білас О. Функції музики в театральних виставах (на прикладі музики Віктора Камінського до вистав Львівського національного академічного українського драматичного театру ім. Марії Заньковецької). Музикознавчі студії: на пошану Митця. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Львів, 2013. Вип. 29. С.38-52.
- Білас О. Функції музики та музичні концепти в новітніх театральних системах першої половини ХХ ст. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка Музикознавчий Універсум. Львів, 2016. Вип. 38-39. С.43-59. Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzlnma_2016_38-39_6
- Гарбузюк М. Музика у виставі «Гамлет» Львівського театру ім. М. Заньковецької (1957 р.): співпраця режисера й композитора / Майя Гарбузюк // Львів: Вісник львівського у-ту: серія мистецтвознавство, 2002. – С. 49-57. Режим доступу: https://shakespeare.znu.edu.ua/uk/garbuzjuk-m-muzika-u-vistavi-gamlet-lvivskogo-teatru-im-m-zankoveckoi-1957-r-spivpracja-rezhisera-j-kompozitora/ (взято з сайту Українського шекспірівського порталу).
- Губа О. Значення шумів у театральній постановці. Вісник КНУКіМ. Серія : Мистецтвознавство. 2013. Вип. 28. С. 53-60.
- Мамчур І. Музика у драматичній виставі. Український театр. №5. 1988. С. 3-5.
- Мамчур І. Функція музики у виставі. Український театр. №4. 1983. С. 4-5.
- Мацепура О. Архітектоніка музичного компоненту драматичної вистави. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2013. Вип. 105. C. 143-153. Режим доступу: http://knmau.com.ua/wp-content/uploads/2016/03/naukovyy-visnyk-vypusk-105-22.pdf
- Мейтус Ю. Музика в творчості митця. Мар’ян Крушельницький. Спогади. Статті. К.: 1969. С. 75-78.
- Новосад Х. Проблеми творчої та організаційно-практичної діяльності композитора драматичного театру в осмисленні Олександра Радченка. Мистецтвознавчі записки: Зб. наук. праць. Вип. 34. Київ : Міленіум, 2018. С. 222-230. Режим доступу: http://journals.uran.ua/mz/article/view/191151
- Новосад-Лесюк Х.Н. Музика до дитячих вистав Львівського театру юного глядача ім. М. Горького повоєнного десятиліття // Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка Карого: Збірник наукових праць. Київ, 2021 р. Вип. 27/28. С. 80-87. Режим доступу: http://visnyk.knutkt.com.ua/vipusk14.html
- Новосад-Лесюк Х.Н. Музика як складова образу вистави в доробку Львівського драматичного театру імені М. Заньковецької (кінець 1940-их 1950-ті рр.) // Lwowsko-Rzeszowskie zeszyty naukowe. № 6. Lwow–Rzeszow, 2020. S. 134-143.
- Новосад-Лесюк Х.Н. Композитори в драматичних театрах Львова середини ХХстоліття: біографічний аспект. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: мистецтвознавство. Випуск 40. Тернопіль, 2019. С. 198-204. Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/13177/1/Novosad-Lesiuk.pdf
- Новосад-Лесюк Х. Н. Становлення жанру мюзиклу на львівській сцені (1986-1990). International scientific journal “Grail of Science”. Wien-Vinnytsa, 2021. №11. С. 605-609. (Index Copernicus)
- Новосад-Лесюк Х. Співпраця композитора О. Радченка з режисерами Театру ім. М. Заньковецької над музичним вирішенням вистав (1930–1968). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 67, том 1. Дрогобич, 2023. С. 181-187.
- Паві П. Словник театру. Переклад з франц. М. Якуб’яка. Львів, ВЦ ЛНУ ім. І.Франка, 2006. С. 424.
- Станіславська К. Мистецько-видовищні форми сучасної культури: монографія. Нац. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Вид. 2-ге, перероб. і доп. Київ: НАКККіМ, 2016. 353 с.
- Фількевич Г. Музика і драматичний театр. Київ: КНУКіМ, 2013. 159 с.
- Фількевич Г. Музика як компонент образного синтезу вистав українського драматичного театру другої половини ХХ століття. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ ст. Київ: Інтертехнологія, 2006. С. 587-606. Режим доступу: http://mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/_works-istor_teatr_text.pdf
- Яросевич Л. Леся Українка і музика. Київ. 1978.