Музика в театрі

Тип: Нормативний

Кафедра: театрознавства та акторської майстерності

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
53Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
516Новосад-Лесюк Х. Н.КМТ-31

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
516КМТ-31Новосад-Лесюк Х. Н.

Опис курсу

Курс розроблено таким чином, щоб студенти ознайомилися зі специфікою роботи композитора над музикою до вистави, навчилися аналізувати музичну складову драматичної вистави. Впродовж курсу вивчаються місце та роль музики у виставі в різні культурно-історичні періоди та епохи, основні музично-театральні жанри, особливості роботи композитора над музичним оформленням драматичної вистави, творчість театральних композиторів.

Мета курсу – дати майбутнім театрознавцям необхідні знання для грамотного аналізу музичної складової драматичної вистави та розуміння історичного розвитку музично-театральних жанрів.

У результаті вивчення даного курсу студент повинен

знати:

специфіку основних жанрів музичного театру (опера, оперета, балет) та синкретичних театральних жанрів, що виникли в ХХ ст.:: мюзикл, рок-опера тощо), особливості спектру роботи завідувача музичної частини драматичного театру, процес написання музики до драматичної вистави, роль та місце музики у драматичній виставі виставі протягом різних культурно-історичних періодів та епох, функції музики у драматичній виставі.

вміти: 

аналізувати музичну складову драматичної вистави, вирізняти жанри музично-драматичних вистав та їх особливості, володіти основними музикознавчими термінами, необхідними для аналізу музики у виставі.

Рекомендована література

  1. Білас О. Функції музики в театральних виставах (на прикладі музики Віктора Камінського до вистав Львівського національного академічного українського драматичного театру ім. Марії Заньковецької). Музикознавчі студії: на пошану Митця. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Львів, 2013. Вип. 29. С.38-52.
  2. Білас О. Функції музики та музичні концепти в новітніх театральних системах першої половини ХХ ст. Наукові збірки Львівської національної музичної академії імені М.В. Лисенка Музикознавчий Універсум. Львів, 2016. Вип. 38-39. С.43-59. Режим доступу:  http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzlnma_2016_38-39_6
  3. Гарбузюк М. Музика у виставі «Гамлет» Львівського театру ім. М. Заньковецької (1957 р.): співпраця режисера й композитора / Майя Гарбузюк // Львів: Вісник львівського у-ту: серія мистецтвознавство, 2002. – С. 49-57. Режим доступу: https://shakespeare.znu.edu.ua/uk/garbuzjuk-m-muzika-u-vistavi-gamlet-lvivskogo-teatru-im-m-zankoveckoi-1957-r-spivpracja-rezhisera-j-kompozitora/ (взято з сайту Українського шекспірівського порталу).
  4. Губа О. Значення шумів у театральній постановці. Вісник КНУКіМ. Серія : Мистецтвознавство. 2013. Вип. 28. С. 53-60.
  5. Мамчур І. Музика у драматичній виставі. Український театр. №5. 1988. С. 3-5.
  6. Мамчур І. Функція музики у виставі. Український театр. №4. 1983. С. 4-5.
  7. Мацепура О. Архітектоніка музичного компоненту драматичної вистави. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2013. Вип. 105. C. 143-153. Режим доступу: http://knmau.com.ua/wp-content/uploads/2016/03/naukovyy-visnyk-vypusk-105-22.pdf 
  8. Мейтус Ю. Музика в творчості митця. Мар’ян Крушельницький. Спогади. Статті. К.: 1969. С. 75-78.
  9. Новосад Х. Проблеми творчої та організаційно-практичної діяльності композитора драматичного театру в осмисленні Олександра Радченка. Мистецтвознавчі записки: Зб. наук. праць. Вип. 34. Київ : Міленіум, 2018. С. 222-230. Режим доступу: http://journals.uran.ua/mz/article/view/191151
  10. Новосад-Лесюк Х.Н. Музика до дитячих вистав Львівського театру юного глядача ім. М. Горького повоєнного десятиліття // Науковий вісник Київського національного університету театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка Карого: Збірник наукових праць. Київ, 2021 р. Вип. 27/28. С. 80-87. Режим доступу: http://visnyk.knutkt.com.ua/vipusk14.html
  11. Новосад-Лесюк Х.Н. Музика як складова образу вистави в доробку Львівського драматичного театру імені М. Заньковецької (кінець 1940-их 1950-ті рр.) // Lwowsko-Rzeszowskie zeszyty naukowe. № 6. Lwow–Rzeszow, 2020. S. 134-143.
  12. Новосад-Лесюк Х.Н. Композитори в драматичних театрах Львова середини ХХстоліття: біографічний аспект. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: мистецтвознавство. Випуск 40. Тернопіль, 2019. С. 198-204. Режим доступу: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/13177/1/Novosad-Lesiuk.pdf
  13. Новосад-Лесюк Х. Н. Становлення жанру мюзиклу на львівській сцені (1986-1990). International scientific journal “Grail of Science”. Wien-Vinnytsa, 2021. №11. С. 605-609. (Index Copernicus)
  14. Новосад-Лесюк Х. Співпраця композитора О. Радченка з режисерами Театру ім. М. Заньковецької над музичним вирішенням вистав (1930–1968). Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип. 67, том 1. Дрогобич, 2023. С. 181-187.
  15. Паві П. Словник театру. Переклад з франц. М. Якуб’яка. Львів, ВЦ ЛНУ ім. І.Франка, 2006. С. 424.
  16. Станіславська К. Мистецько-видовищні форми сучасної культури: монографія. Нац. акад. кер. кадрів культури і мистецтв. Вид. 2-ге, перероб. і доп. Київ: НАКККіМ, 2016. 353 с.
  17. Фількевич Г. Музика і драматичний театр. Київ: КНУКіМ, 2013. 159 с.
  18. Фількевич Г. Музика як компонент образного синтезу вистав українського драматичного театру другої половини ХХ століття. Нариси з історії театрального мистецтва України ХХ ст. Київ: Інтертехнологія, 2006. С. 587-606. Режим доступу: http://mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/_works-istor_teatr_text.pdf
  19. Яросевич Л. Леся Українка і музика. Київ. 1978.

Силабус:

Завантажити силабус