Хорознавство (025 ОП Хорове диригування)

Тип: Нормативний

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
52Немає
62Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
516Патер   . Р.КММ-31
616Мельничук О. Й.КММ-31

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
516КММ-31Патер   . Р.
616КММ-31Мельничук О. Й.

Опис курсу

Дисципліна «Хорознавство» є нормативною дисципліною зі спеціальності 025 Музичне мистецтво освітньої програми «Хорове диригування», що проводиться в V і VI семестрах, 120 год. в обсязі 4 кредитів (за Європейською Кредитно-Трансферною Системою ECTS). Вивчення дисципліни має на меті набуття студентами теоретичного і практичного досвіду роботи з хором. Вона поглиблює здобуті попередньо знання з дисциплін диригентсько-хорового, психолого-педагогічного, методичного циклів, формує фахові компетентності, необхідні для здійснення диригентської, вокально-хорової та педагогічної діяльності. Курс Хорознавство є важливою частиною підготовки студентів до майбутньої професійної діяльності музиканта-виконавця і педагога.

Метою курсу «Хорознавство» є ознайомити студентів з головними етапами становлення і розвитку хорового мистецтва, історичними особливостями розвитку українського хорового співу, а також дати тверді і різнобічні знання теоретичних основ хорознавства та методики роботи з хоровими колективами.

Ціллю вивчення дисципліни є підготовка майбутнього керівника хору до професійної роботи з дитячими, аматорськими і професійними хоровими колективами; закріплення здобутих знань, вмінь і навичок професійно-практичної підготовки.

Вивчення курсу «Хорознавство» як складової частини професійної підготовки диригента хору будується на принципах цілісного підходу до аналізу вокально-хорової діяльності, яка базується і тісно пов’язана з роботою хорового класу, дисциплінами вокально-хорового циклу, знаннями, отриманими в інших навчальних курсах (хоровий клас, диригування, сольфеджіо, історія зарубіжної музики, хорове аранжування) та практикою в дитячому та аматорському колективах. Цьому сприяє і час вивчення курсу (п’ятий, шостий семестр), коли у студентів є вже достатньо знань з цих предметів.

Завдання курсу:

  • засвоєння студентами знань теоретичних основ хорового мистецтва;
  • засвоєння знань про структуру, тип, вид хорового колективу, його вокальну організацію, жанри хорового виконавства;
  • оволодіння навичками комплексного теоретичного, художньо-виконавського аналізу хорових творів;
  • ознайомлення зі структурою, функціями голосового апарату, особливостями голосів і гігієною співацького голосу; ознайомлення з основними принципами вокально-хорової діяльності, засобами художньо-виконавської творчості у колективі та вокально-хоровими технологіями.

Після завершення курсу здобувач повинен буде:

  1. Демонструвати артистизм, виконавську культуру та технічну майстерність володіння голосом на належному фаховому рівні під час виконавської (диригентської) діяльності (ПРН1).
  2. Володіти методами та навичками ансамблевого / хорового співу, репетиційної роботи та концертних виступів (ПРН2).
  3. Аналізувати музичні твори з виокремленням їх належності до певної доби, стилю, жанру, особливостей драматургії, форми та художнього змісту (ПРН4).
  4. Демонструвати спроможність до самостійного дослідження наукової проблеми в галузі музичного мистецтва та написання роботи відповідно до вимог, готовність дискутувати і аргументувати власну позицію (ПРН6).
  5. Володіти методами опрацювання музикознавчої літератури, узагальнення та аналізу музичного матеріалу, принципами формування наукової теми та розуміння подальших перспектив розвитку даної проблематики в різних дослідницьких жанрах (ПРН7).
  6. Демонструвати володіння музично-аналітичними навичками в процесі створення виконавських та педагогічних інтерпретацій (ПРН8).
  7. Володіти базовими знаннями, практичними навичками організаційної та творчої роботи з ансамблевим колективом (ПРН10).
  8. Володіти термінологією музичного мистецтва, його понятійно-категоріальним апаратом (ПРН12).
  9. Демонструвати музично-теоретичні, культурно-історичні знання з музичного мистецтва (ПРН15).
  10. Демонструвати аргументовані знання з особливостей музичних стилів різних епох (ПРН17).

Цей освітній компонент забезпечують загальні та фахові компетентності, а саме: ЗК1, ЗК2, ЗК3, ЗК4, ЗК5, ЗК13, ФК4, ФК5, ФК7, ФК11, ФК13.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Бенч-Шокало О. Український хоровий спів: актуалізація звичаєвої традиції. Київ : «Український світ», 2002. 440 с.
  2. Бермес І. Український хоровий спів як соціокультурне явище. Дрогобич : Посвіт, 2013. 432 с.
  3. Булат Т., Філенко Т. Світ Миколи Лисенка: нац. ідентичність, музика і політика України XIX – поч. XX ст. Нью-Йорк : Укр. Вільна Акад. Наук у США ; Київ: Майстерня книги, 2009. 408 c.
  4. Доронюк В. Д. Серганюк Л. І., Серганюк Ю. М. Диригент шкільного  хору : навчальний посібник. Івано-Франківськ, 2010. 282 с.
  5. Доронюк В. Д., Зваричук Ж.Й. Шкільне хорознавство: навчальний посібник для викладачів і студентів музичних факультетів вищих навчальних закладів. Івано-Франківськ : ПНУ, 2008. 336 с.
  6. Єгоров О.М. Теорія і практика роботи з хором. Київ : Музична Україна, 2007. 132 с.
  7. Казачинська-Савчук Г. Хоровий клас: теорія, методика, практика : навч. метод. посібник. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2012. 440 с.
  8. Карась Г. Музична культура української діаспори у світовому часопросторі ХХ століття : монографія. Івано-Франківськ: Тіповіт, 2012. 1164 с.
  9. Карпінець А. М., Виноградча Д. В., Лебідкіна І. Є. Робота з самодіяльним хором : методичні рекомендації. Київ : Видавництво Ліра-К, 2007. 32 с.
  10. Кириленко Я. Теоретичні та практичні засади диригентської підготовки : навч. посіб. Київ : Київ. ун-т імені Б. Грінченка, 2020. 108 с.
  11. Кияновська Л. Галицька музична культура ХIХ – ХХ століття – Чернівці : Книги – ХХІ ст., 2007. 420 с.
  12. Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів : Наукове товариство ім. Т. Шевченка, 2000. 286 с.
  13. Колесса М. Основи техніки диригування. Вид. 2. Київ : Музична Україна, 1973. 200 с.
  14. Коломоєць О. М. Історія та теорія українського хорового мистецтва : навчальний посібник. Дніпро : Ліра, 2023. 288 с.
  15. Коломоєць О. М. Хорознавство : навч. посібник. Київ : Либідь, 2001. 168 с.
  16. Корній Л., Сюта Б. Історія української музичної культури : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Київ : НМАУ ім. П. І. Чайковського, 2011. 736 с.
  17. Костенко Л. В., Шумська Л. Ю. Хрестоматія з хорознавства : навч. посіб. / Л. В. Костенко, Л. Ю. Шумська. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2013. 521 с.
  18. Кравцова Н. Є., Пацкань І. В., Шкільнюк Г. М. Теорія та методика роботи з жіночим хоровим колективом : навчально-методичний посібник. Вінниця : ФОП Данилюк В.Г., 2010. 181 с.
  19. Кречко Н. М., Грицюк О. Ю., Комаренко Н. М. Сучасний вокально-хоровий концертний репертуар : практикум; [ред.-упоряд. Н. М. Кречко]. Київ : Видавництво Ліра-К, 2017. 44с.
  20. Лащенко А. П. З історії київської хорової школи. Київ : Муз. Україна, 2007. 197 с.
  21. Лісецький С. Й. Історія української музики. Від ХІХ до першої чверті ХХ століття : навчальний посібник для студентів вищих музичних навчальних закладів. Київ, 2017.
  22. Мазепа Л., Мазепа Т. Шлях до музичної академії у Львові. У двох томах. Львів : «Сполом», 2003. Т 1. 288 с., Т 2. 200 с.
  23. Мазепа Р. М. Розспівування хорового колективу : методична розробка. Львів : ЛДМА ім. М. В. Лисенка. 36 с.
  24. Мельничук О. Духовна музика в контексті репертуарної політики молодіжного хору. Мистецька культура: історія, теорія, методологія: доп. та повідомл. ІХ Міжнар. наук. конф. (Львів, 19 листоп. 2021 р.) / НАН України, ЛННБ України ім. В. Стефаника, Ін-т досліджень бібліотечних мистецьких ресурсів; ред.-упоряд.: Л. Купчинська, О. Осадця; відп. ред. Л. Сніцарчук. Львів, 2021. С. 108–112.
  25. Патер А. Діяльність українських диригентів ХХ ст. у контексті формування національного стилю хорового виконавства. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. Львів : Видавничий центр ЛНУ імені Івана Франка, 2021. Вип. 20. С. 30-43.
  26. Патер А. Еталонність хорового звуку у виконавському трактуванні української духовної музики. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. Warsaw, 2020. № 5 (26). June. S. 19–25.
  27. Плющик Є. В., Новосадова С. А., Суботницький І. М. Хорознавство та хорове аранжування. Методичні рекомендації з навчальної дисципліни. Житомир, 2019. 32 с.
  28. Плющик Є. В., Омельчук В. В., Федорченко В. К. Лекції з курсу «Хорознавство». 1-е вид. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2010. 191 с.
  29. Світайло С. В. Методика роботи з дитячим хоровим колективом. Київ : Вид-во КІМ, 2016. 136 с.
  30. Серганюк Л. І. Методика аналізу хорових творів : навчально-методичний посібник для викладачів і студентів вищих навчальних закладів. Івано-Франківськ : Прикарп. нац. ун-т ім. В. Стефаника, 2015. 191 с.
  31. Смирнова Т. А. Хорознавство (історія, теорія, методика) : Навчальний посібник. Видання третє, доповнене. Харків : ХНПУ, «Федорко». 2018. 212 с.
  32. Стахевич О. Основи вокальної педагогіки. Суми, 2002. 91 с.
  33. Форми та методи самостійної роботи студента над хоровою партитурою : навч.-метод. посіб. для студ. мист. навч. закл. I-IV рівнів акредитації спец. 025 «Музичне мистецтво» / П. Й. Шиманський, В. Є. Гаврилюк, В. А. Тиможинський, В. А. Чепелюк. Луцьк : Вежа-Друк, 2018. 220 с.
  34. Хорове мистецтво в контексті розвитку української культури XIX–XXI століть : монографія / наук. ред. Т. Дубровний. Львів : ЛНУ імені Івана Франка, 2022. 196 с.
  35. Хорознавство з методикою викладання : навч. посіб. для студ. спец. «Музичне мистецтво» / Олександр Марач, Валентина Гаврилюк, Василь Мойсіюк, Світлана Панасюк. Луцьк : Східноєвр. нац. ун-т ім. Лесі Українки, 2018. 102 с.
  36. Цалай-Якименко О. Київська школа музики ХVІІ ст. : монографія. Київ; Львів; Полтава, 2002. 512 с.
  37. Яремчук О. М., Підгаєцька І. В., Мацієвська Л. В. Робота з вокально-виконавським колективом : навчальний посібник для здобувачів ЗВО спеціальності «Музичне мистецтво». Житомир, 2023. 120 с.

Додаткова література:

  1. Апалькова І. Довідник хормейстера. Канів : Склянка Часу/Zeitglas, 2020. 94 с.
  2. Антків Ю. Колядки та щедрівки для однорідного та мішаного хорів. Львів, 2013. 140 с.
  3. Газінський В., Дабіжа К. Навчальний хор : навчально-методичний посібник. Вінниця : Розвиток, 2012. 223 с.
  4. Демцюх З. Виконавсько-хорові проблеми кантати Лесі Дичко «Червона калина» : навч.-метод. посібник. Львів : СПОЛОМ, 2013. 40 с.
  5. Кияновська Л. Син сторіччя Микола Колесса : монографія. Львів : Вид-во НТШ, 2003. 496 с.
  6. Кияновська Л. Мирослав Скорик: митець і людина : монографія. Вид. 2, доп. і перероб. Львів : вид-во журналу «Ї», 2008. 592 с.
  7. Ковалик П. А. Хорове виконавство як феномен творчої взаємодії (з досвіду київської хорової школи) : автореф. дис. на здобуття наук. Ступеня канд. Мистецтвознав.: спец. 17.00.03 «Музичне мистецтво». Київ, 2002. 19 с.
  8. Мельничук О. Хоровий спів як важливий елемент формування духовно-моральної та естетичної культури молоді (до 20-річчя творчої діяльності дівочого хору «Ліра» ЛНУ імені Івана Франка). Мистецька культура: історія, теорія, методологія:тези доповідей VIII Міжнар. наук. конф. (Львів, 20 листоп. 2020 р.) / НАН України, ЛННБ України ім. В. Стефаника, Ін-т досліджень бібліотечних мистецьких ресурсів ; ред.-упоряд.: Л. Купчинська, О. Осадця; відп. ред. Л. Сніцарчук. Львів, 2020. С. 94–96.
  9. Парфьонова Г. Артистичність як необхідний компонент особистості диригента-хормейстера. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Вип. 17 : зб. наук. пр. / Харк. держ ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків : ХДУМ, 2006. С. 119-120.
  10. Пархоменко Лю. Кирило Стеценко : монографія. Київ : Муз. Україна, 2009. 389 с.
  11. Прокулевич О. Основи хорового диригування : навчальний посібник. Умань: ФОП Жовтий О.О., 2016. 140 с.
  12. Різдвяні піснеспіви народів світу : навчально-методичний посібник / ред.-упоряд. З. Демцюх. Львів : Растр-7, 2021. 50 с.
  13. Сиротинська Н. Інтелектуальний контекст середньовічної̈ монодії. Intellectual context of medieval monody. Львів : Галицька Видавнича Спілка, 2023. 176 с.
  14. Софроній З. Методика формування пізнавального інтересу майбутніх учителів музичного мистецтва до роботи з дитячими хоровими колективами. Науковий вісник МНУ ім. В. О. Сухомлинського. Педагогічні науки. : зб. наук. пр. № 1(64), лютий 2019. Миколаїв : МНУ ім. В. О. Сухомлинського, 2019. С. 226-231.
  15. Співає «Ліра» : збірник хорових творів / упоряд. О. Мельничук. Львів : ЛНУ ім. Івана Франка, 2017. 160 с.
  16. Тарас Шевченко. Пісенний «Кобзар». Хорова Шевченкіана. Зібрання хорових творів у семи томах. Твори a cappella. Т. 1. / Укладач П.І. Муравський. Київ: ВЦ «Просвіта», 2014. 240 с.
  17. Ферендович М. Проблеми репертуару українських співочих товариств Львова періоду 1900–1939 років. Родина Колессів – спадкоємність науково-мистецьких традицій (з нагоди 140-річчя від дня народження академіка Філарета Колесси): збірник наукових праць та матеріалів. Львів : Львівський національний університет імені Івана Франка, 2013. С. 665–672. (Серія «Українська філологія: школи, постаті, проблеми». Вип. 13).
  18. Хрестоматія хорового співу / упор. О. І. Максимович. Львів : Афіша, 2005. 205 с.
  19. Цалай-Якименко О. Духовні співи давньої України : антологія. Київ: Музична Україна, 2000. 215 с.
  20. Чекан Ю. Інтонаційний образ світу. Київ : Логос, 2009. 227 с.
  21. Чучман В. Ліричні та жартівливі пісні в обробці для дитячо-юнацького хору. З репертуару вокальної групи «Чорнобривці» Львівського мистецького центру «Веселі черевички»: навчально-методичний посібник. Львів : Растр-7, 2021. 124 с.
  22. Шатова І.О. Історичні та стильові основи одеської хорової традиції : монографія. Одеса: Астропринт, 2021.
  23. Юзвишин М.Т. Вокально-ансамблева техніка в хорі. Інноваційні наукові дослідження: теорія, методологія, практика : мат. міжнар. наук.-практ. конф., м. Київ, 23 – 24 лютого. 2018 р. Київ : ГО «Інститут інноваційної освіти», 2018. С. 49 –55.

Інтернет-ресурси:

  1. Бенч О. Хорова методика Павла Муравського. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2014. № 4. С. 12–17. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Chasopys_2014_4_4
  2. Всеукраїнське хорове товариство ЛЕОНТОВИЧА.
    URL: https://choircommunity.com.ua/
  3. «Наша Парафія». Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів.
    URL: https://parafia.org.ua/Нотна бібліотека «Дударика».
    URL: http://library.dudaryk.ua/
  4. Сіраш А. В. Камерне хорове виконавство в соціокультурному просторі України (друга половина ХХ – початок ХХІ століття) : дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 – музичне мистецтво. Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Міністерство культури та інформаційної політики України. Київ, 2024. 251 с.
    URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/Sirash-A.-V.-Disertatsiya.pdf
  5. Ukrainian Scores – електронна бібліотека нот українських композиторів.
    URL: https://ukrainianlive.org/

Силабус:

Завантажити силабус