Аранжування (014 Середня освіта (Музичне мистецтво))

Тип: На вибір студента

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
74Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
716Чучман В. М.КМО-41

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
716КМО-41Чучман В. М.

Опис курсу

Курс розроблено таким чином, щоб студенти засвоїли основні теоретичні знання і практичні навички пристосування музичного твору до умов іншого виконавського складу, технологію адаптації, перекладу твору з одного виконавського складу для іншого. У курсі представлено огляд основних праць, дотичних до змісту цієї навчальної дисципліни, а також відповідна кількість письмових тематичних завдань для набуття студентами практичних навичок аранжування.

Метою вивчення навчальної дисципліни «Аранжування» є ознайомлення здобувачів із загальними принципами та основними способами пристосування музичного твору до умов різних  виконавських складів; набуття практичних навичок перекладу творів, написаних для одного типу та виду хору для іншого, перекладу камерно-вокальних та інструментальних творів для хору; засвоєння основних засад аранжування народної пісні для хору.

Цілі навчальної дисципліни «Аранжування» покликані сформувати у студентів чітке розуміння принципів формування репертуару музичного колективу; вміння самостійно створювати переклади та аранжування музичних творів для навчальних і мистецьких потреб учнівських і аматорських хорових колективів закладів освіти.

Після завершення цього курсу студент повинен:

знати:

– основні принципи пристосування музичного твору до умов іншого виконавського складу;

– передумови та особливості застосування різних способів аранжування (транспозиції, переміщення середніх голосів, спрощення та ускладнення фактури, мішаного (комбінованого) способу);

– специфіку перекладу камерно-вокальних та інструментальних творів для хору;

– основні засади опрацювання народної пісні для хору.

вміти:

– перекладати нескладні хорові партитури з мішаного складу на однорідний і навпаки різними способами (транспозиції, переміщення середніх голосів, спрощення та ускладнення фактури, комбінованим способом);

– перекладати нескладні камерно-вокальні та інструментальні твори для різних типів і видів хору;

– самостійно створювати нескладні аранжування для дитячого хору.

Рекомендована література

Базова:

  1. ВахнякЄ. Хорове аранжування. Київ: Музична Україна, 1977. 72 с.
  2. Горохов П., Загрецький Д. Хорове аранжування. Вид.2. Київ: Музична Україна, 1982. 128 с.
  3. Долчук Р. Хорове аранжування: навчальний посібник. Івано-Франківськ: Плай, 2008. 383 с.
  4. Микола Леонтович. Хорові твори / ред.-упоряд. В. Кузик. Київ: Музична Україна, 2019. 464 с.
  5. Одеська хорова школа: методичні засади, творчі портрети, невипадкові діалоги: збірник методичних матеріалів, нарисів, статей / авт. кол.: К. К. Пігров, Л. М. Бутенко, І. П. Верді [та ін.]; упоряд. та відп. ред. Є. М. Бондар; наук. конс. О. І. Самойленко. Одеса: Астропринт, 2021. 444 с.
  6. Толмачов Р. Хорове аранжування та вільна обробка: навчальний посібник. Вінниця: Нова книга, 2011. 168 с.
  7. Харковина Г. Хорове аранжування: комплекс навчально-методичного забезпечення дисципліни / Г.Харковина. Київ: Державний методичний центр навчальних закладів культури і мистецтв, 2012. 38 с.
  8. Чучман В. Ліричні та жартівливі пісні в обробці для дитячо-юнацького хору. З репертуару вокальної групи «Чорнобривці» Львівського мистецького центру «Веселі черевички»: Навчально-методичний посібник. Львів: Растр-7, 2021. 124 с.
  9. Чучман В. Особливості викладання навчальної дисципліни «Аранжування» в сучасних умовах. Мистецька культура: історія, теорія, методологія: доп. та повідомл. ІХ Міжнар. наук. конф. (Львів, 19 листоп. 2021 р.) / НАН України, ЛННБ України ім. В. Стефаника, Ін-т досліджень бібліотечних мистецьких ресурсів; ред.-упоряд.: Л. Купчинська, О. Осадця; відп. ред. Л. Сніцарчук. Львів, 2021. С. 131–136.

Допоміжна:

  1. Антків Ю. Їде святий Миколай. Пісні про святого Миколая для триголосного шкільного хору з фортепіанним супроводом в аранжуванні Юрія Антківа: методичний посібник. Львів: Простір М, 2009. 36 с.
  2. Антків Ю. Колядки та щедрівки для однорідного та мішаного хорів. Львів, 2013. 140 с.
  3. Бондар Є. Художньо-стильовий синтез як феномен сучасної хорової творчості: монографія. Одеса: Астропринт, 2019. 388 с.
  4. Денис Січинський. Вокально-хорові твори: навчально-методичний посібник / автор-упоряд. Ганна Карась. Івано-Франківськ: Фоліант, 2015. 156 с.
  5. Купальські пісні / Упоряд. Ю. Антків. Львів: БаК, 2004. 60 с.
  6. Кушніренко А. Співаночки мої любі: авт. зб. вокально-хорових творів / заг. ред. та муз. упорядкування А. М. Кушніренка. Чернівці: Чернівецький нац. ун-т, 2011. 180 с.
  7. Різдвяні піснеспіви народів світу: Навчально-методичний посібник / ред.-упоряд. З. Демцюх. Львів: Растр-7, 2021. 50 с.
  8. Соневицький І. Духовні твори. Львів, 1999. 108 с.
  9. Стрілецькі пісні: для чоловічого та мішаного хорів / Львівська національна філармонія; Львівська національна наукова бібліотека імені В.Стефаника; передмова і музична редакція Володимира Сивохопа, Володимира Пасічника; упорядкування біографічного матеріалу Володимира Пасічника. Львів: Простір-М, 2018. 120 с.

Інформаційні ресурси:

Всеукраїнське хорове товариство ЛЕОНТОВИЧА.
URL: https://choircommunity.com.ua/

Музична бібліотека.
URL: http://mubis.com.ua/

«Наша Парафія». Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів.
URL: https://parafia.org.ua/

Ноти українських композиторів.
URL: http://ukrnotes.in.ua/

Нотна бібліотека «Дударика».
URL: http://library.dudaryk.ua/

DIASPORIANA.ORG.UA. Електронна бібліотека.
URL: http://diasporiana.org.ua/

IMSLP Petrucci Music Library.
URL: https://imslp.org/

Силабус:

Завантажити силабус