Аналіз хорових творів (025 ОП Хорове диригування)
Тип: На вибір студента
Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва
Навчальний план
Семестр | Кредити | Звітність |
5 | 2 | Немає |
6 | 2 | Залік |
Практичні
Семестр | К-сть годин | Група | Викладач(і) |
5 | 32 | КММ-31 | Ключинська Н. В. |
6 | 32 | КММ-31 | Ключинська Н. В. |
Опис курсу
Дисципліна «Аналіз хорових творів» передбачена для здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти зі спеціальності 025 Музичне мистецтво для ОПП «Хорове диригування», яка викладається в V-VI семестрах в обсязі 4 кредитів за Європейською Кредитно-Трансферною Системою (ЄКТС).
Вивчення курсу «Аналіз хорових творів» спрямоване на оволодіння хоровим репертуаром західноєвропейських та українських композиторів від середньовіччя до сучасності, освоєння стилістичних особливостей хорової творчості різних періодів та співвіднесення внутрішніх рис хорових творів із їх виконавським контекстом. Виконання вимог навчальної дисципліни передбачає порівняння хорових творів на основі історичного та музичного аналізу, вміння дискутувати щодо форми, мелодичного й гармонічного розвитку, фактури, викладу та текстів хорових творів, формування навиків критичного оцінювання хорової творчості та виконавських інтерпретацій на основі аналізу наукових та історичних фактів, поглиблюючи таким чином професійні компетентності здобувачів вищої освіти.
Мета вибіркової дисципліни «Аналіз хорових творів» полягає в підготовці висококваліфікованих та конкурентоспроможних фахівців, які володіють знаннями, уміннями й навичками диригентсько-хорової діяльності у сфері музичного мистецтва і демонструють комплексне знання хорового репертуару різних стильових періодів та відповідної виконавської практики.
Цілі курсу:
- відслідкувати еволюцію хорового мистецтва впродовж основних віх його розвитку та розглянути окремі музичні зразки з кожного періоду
- ознайомити з різноманітним спектром жанрів хорової музики
- продемонструвати важливі та мало відомі хорові композиції минулого й сучасності
- забезпечити базові знання хорового репертуару різних епох
- ознайомити із виконавською практикою різних стилістичних періодів
- поглибити розуміння хорового мистецтва
- збагатити термінологічний та понятійно-категоріальний апарат в сфері хорової літератури та хорового письмаУ результаті вивчення навчальної дисципліни здобувач повинен
знати:- основні стилістичні періоди, жанри та відомих композиторів хорової музики
- еволюцію основних хорових жанрів та їх регіональні відмінності
- особливості музичного стилю та хорового письма окремих композиторів хорової музики
- основні функції елементів музичної мови хорових творів різних періодів розвитку
- історичні виконавські практики та сучасні тенденції хорового виконавства
вміти:
- визначати жанри та стильову приналежність хорових композицій при аудіо та візуальному сприйнятті
- аналізувати функції компонентів музичної мови хорового твору
- дискутувати щодо форми, гармонічного викладу, мотивного розвитку, фактури та вербального тексту хорових композицій
- зіставляти внутрішні музичні властивості хорових творів із їх виконавським контекстом
- співвідносити важливих композиторів хорової музики із відповідним етапом історії музики
- укладати програми концертів хорової музики на основі ґрунтовного музичного та історичного аналізу їх стилістичних та жанрових властивостей
- аргументувати актуальність різностильового хорового репертуару для сучасної виконавської практики
- застосовувати наукові джерела для розширення власного музикознавчого та контекстуального аналізу хорових партитур
Рекомендована література
- Антонович М. Musica Sacra: Збірник статтей з історії української церковної музики. Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 1997. 261 с.
- Бенч-Шокало О. Український хоровий спів. Київ, 2002.
- Демцюх З. Виконавсько-хорові проблеми кантати Лесі Дичко «Червона калина»: навч.-метод. пос. Львів: СПОЛОМ, 2013. 56 с.
- Загнітко К. Проблеми виконавської інтерпретації церковної монодії в контексті сучасних досліджень григоріанської семіології. Українська музика. Вип. 4(22). Львів, 2016. С. 92-99.
- Загнітко К. Отець Ежен Кардін як засновник нового методу дослідження григоріанського співу. Українська музика. Вип. 4(18). Львів, 2015. С. 42-49.
- Карась Г. Музична Шевченкіана у звукозаписах української діаспори на Заході. Українська музика. Вип. 2(12). Львів, 2014. С. 19-25
- Кіндратюк Б. Середньовічні музики на сторінках «Історії української літератури» Михайла Грушевського. Українська музика. Вип. 1(23). Львів, 2017. С. 5-15.
- Ключинська Н. Партитури партесних творів: про що мовчить нотація. Теорія і практика актуальних наукових досліджень. Матеріали II науково-практичної конференції (м. Дніпро, 28–29 лютого 2020 р.). Херсон: Видавництво «Молодий вчений», Ч. 1. С. 9–13.
- Ключинська Н. Tactus і темп у партесній музиці. Слобожанські мистецькі студії. Вип. 2(05). Суми, 2024. С. 40-45.
- Корній Л. Тарас Шевченко та Микола Лисенко в націокультурному контексті. Українська музика. № 2(12). Львів. С. 8-18.
- Корній Л. Історія української музики. Частина перша (від найдавніших часів до середини XVIII ст.) Київ – Харків – Нью‑Йорк, 1996. 315 с.
- Мазепа Р. Кантата в творчості українських композиторів: методична розробка. Львів: ЛДМА ім. М. В. Лисенка, 2005. 43 с.
- Мазепа Р. Переклад іншомовних текстів окремих хорових творів: методичні рекомендації. Львів: ЛДМА ім. М. В. Лисенка, 2011. 45 с.
- Матійчин І. Українська церковна музика: питання мови. Вісник Львівського університету. Серія мистецтвознавство. Вип. 20. Львів, 2019. С. 67-79.
- Медведик Ю. Ad Fontes: з історії української музики XVII – початку XX ст.: вибрані статті, матеріали, рецензії. Львів: ЛНУ ім. І. Франка, 2015. 618 с.
- Микола Леонтович. Хорові твори / ред.-упоряд. В. Кузик. Київ: Музична Україна, 2019. 464 с.
- Нанке А. Літургія. Перемишль, 122 с.
- Партесні концерти XVII–XVIII століть з Київської колекції / упор., розшиф., зведення в партитуру, наук. ред., вступ. ст., комент. Н. О. Герасимової-Персидської; спецред., підгот. до друку Є. В. Ігнатенко. Київ: Музична Україна, 2006. 340 с.
- Патер А. Еталонність хорового звуку у виконавському трактуванні української духовної музики. International Journal of Innovative Technologies in Social Science. Warsaw, 2020. № 5 (26). June. S. 19–25.
- Серганюк Л. І. Методика аналізу хорових творів. Івано-Франківськ,
- Сиротинська Н. Інтелектуальний контекст середньовічної монодії. Львів: Галицька видавнича спілка, 2023.
- Топоровський М. Формування свідомого інтонування через практику настроювання клавішних інструментів в історичних системах темперації і педагогічний досвід у Польщі. Українська музика. Вип. 2(12). Львів, 2014. С. 67-79.
- Український кант ХVII–XVIII століть / упоряд. Л. В. Івченко. Київ: Музична Україна, 1990. 200 с.
- Українські партесні мотети початку XVIII століття з Югославських зібрань./ ред.-упор. Н. Герасимова-Персидська. Київ: Музична Україна, 1991.
- Ферендович М. Діалог поколінь: з історії виконання Високої меси Йоганна Себастьяна Баха у Львові. Українська музика: науковий часопис Львівської національної музичної академії імені М. В. Лисенка. Львів, 2019. Ч. 2 (32). С. 11–20.
- Флейчук Х. Хорова шевченкіана кінця ХХ – початку ХХІ сторіч: проблеми дириґентської інтерпретації. (На прикладі хорових творів М. Скорика, В. Камінського): монографія. Львів: СПОЛОМ, 2010. 128 с.
- Хомінський Ю., Вільковська-Хомінська К. Історія музики. Українська музика (2014/1) С. 143-148, (2014/2) С. 149-157, (2014/3) С. 96-109, (2015/1-2) С. 216-221, (2015/3) С. 126-132, (2016/1) С. 100-108, (2016/2) С. 96-100, (2016/3) С. 94-98.
- Хорове мистецтво в контексті розвитку української культури XIX–XXI століть: [Монографія]/ наук. Ред. Т. Дубровний. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2022.
- Чучман В. Візія функцій капельмейстера в XVI-XVIII ст.: на матеріалі докторату Адольфа Хибінського. Культура України. №84. Харків, 2024. С. 87-96.
- Шуміліна О. Львівський партесний рукопис і таємниці творчості Миколи Дилецького. Українська музика. Вип. 2(12). Львів, 2014. С. 32-45.
- Burke K. Roleplaying Music History: Honing General Education Skills via “Reacting to the Past”. Journal of Music History Pedagogy. 1. 2014. Pp. 1-21. URL: http://www.ams-net.org/ojs/index.php/jmhp/article/view/134
- Haynes B. The End of Early Music: A Perid Performer’s History of Music for the Twenty-First Century. Oxford: Oxford University Press, 2007.
- Sharp A. T., Floyd J. M. Choral Music: A Research and Information Guide. New York: Routledge, 2011.
Інформаційні ресурси
- Всеукраїнське хорове товариство ЛЕОНТОВИЧА.
URL: https://choircommunity.com.ua/
- Музична бібліотека.
URL: http://mubis.com.ua/
- «Наша Парафія». Парафія святого Архистратига Михаїла, Київ, Пирогів.
URL: https://parafia.org.ua/ - Ноти українських композиторів.
URL: http://ukrnotes.in.ua/
- Нотна бібліотека хору «Дударик».
URL: http://library.dudaryk.ua/
- Choral Journal
URL: https://acda.org/
- American Choral Review
URL: https://ncco-usa.org/
- IMSLP Petrucci Music
URL: https://imslp.org/
- CPDL Choral public domain library
URL: https://cpdl.org/