Ольга Засадна про тони і акорди VIII Всеукраїнського хорового конкурсу імені Миколи Леонтовича

26.01.2019 | 16:34

Шановні колеги!

До Вашої уваги цікавий матеріал Ольги Засадної на mus.art.co.ua :

«Сяйвом радісним оповитий» (слова першого рядка оригінального твору Миколи Леонтовича «Літні тони», текст Володимира Сосюри) відзвучав останній акорд VIII Всеукраїнського хорового конкурсу імені Миколи Леонтовича

Подія, яку по праву можна назвати однією з найдовгоочікуваніших у хоровому житті України цієї осені. Її головними засновниками й організаторами є Міністерство культури, Національна всеукраїнська музична спілка та Хорове товариство імені Миколи Леонтовича. Слід підкреслити, що своєрідне відродження конкурсу відбулося також завдяки сприянню Українського культурного фонду.

Даний проект спрямований на виховання нової мистецької еліти України, зміцнення творчих зв’язків серед хормейстерів і молодих людей, що обрали фах українського хорового співу, усвідомлення ними хорового мистецтва як питомої галузі української культури через відродження з небуття пластів української духовності. Конкурс є потужним стимулом для хорових колективів на шляху вдосконалення творчості, навчання, обміну, можливо навіть запозичення певних особливостей, «родзинок» майстерності. Саме тому слід зазначити, що завданням конкурсу було охопити якомога ширший ареал української хорової традиції. Адже відомо, що кожен регіон нашої держави вирізняється виконавськими та диригентськими особливостями.

 

Відбір конкурсантів проводився у кілька етапів. Перший тур на міжрегіональному рівні – у багатьох містах України: Одесі, Тернополі, Рівному, Дніпрі, Маріуполі, Харкові, Івано-Франківську, Ужгороді та Києві. А фінал уже в столиці, у Малому залі Національної музичної академії України імені Петра Чайковського.

Прослуховування та оцінювання хорових колективів здійснювало журі у складі провідних хорових диригентів і композиторів України, прізвища яких не потребують додаткових епітетів і переліку регалій. Їхні майстерність і відданість хоровій справі промовляють самі за себе: Леся Дичко, Галина Горбатенко, Еміл Сокач, Олександр Тарасенко, Андрій Сиротенко та голова журі Євген Савчук.

Чим запам’ятався цей Конкурс імені Миколи Леонтовича? Чи став він тією рушійною силою, що здатна відновити хвилю всеукраїнського хорового руху? Нам слід нарешті згадати, що хоровий спів в Україні є своєрідним стратегічним об’єктом на міжнародній мистецькій арені. Адже коли сто років тому перед новоствореною Українською державою постала потреба заявити про себе цілому світові, довести власну окремішність від імперської культури, керівництво УНР ухвалило рішення про створення Республіканської хорової капели на чолі з геніальним Олександром Кошицем, тріумфальний гастрольний тур Європою та Америкою, який відкрив світові українське музичне мистецтво. Важливим є те, що цьому передував потужний хоровий рух, що описаний у спогадах сучасників тих подій.

Отож чи можемо ми стверджувати, що хоровий рух відроджується? На мою думку, так. Як показав конкурс, попри те, що у нашій країні є великі труднощі з фінансуванням мистецьких галузей, оскільки доводиться творити і виживати в умовах війни на сході України, мистецтво розвивається не завдяки, а всупереч цим обставинам. Тут пригадується відомий вислів Вінстона Черчилля під час Другої світової війни: «Якщо ми скоротили витрати на культуру, то за що ми тоді воюємо?» Але це вже питання риторичне.

Також хотілося б відзначити зацікавленість слухача такими музичними подіями, адже на гала-концерті переможців Малий зал НМАУ імені Петра Чайковського був ущерть переповнений. Цей факт свідчить про те, що «не хлібом єдиним» живуть наші громадяни!

У Всеукраїнському конкурсі імені Миколи Леонтовича взяло участь понад сорок колективів із багатьох міст. До фінального, другого туру пройшли вісімнадцять хорів у трьох номінаціях: однорідні, камерні та мішані хори.

ОДНОРІДНІ ХОРИ:

1) Народний жіночий академічний хор імені Світлани Фоміних Миколаївського коледжу культури і мистецтв, художній керівник і диригент – заслужений працівник культури України Тетяна Островська;

Хор імені Світлани Фоміних

2) Народний аматорський жіночий хор «Ярославна», художній керівник і диригент Луїза Коваленко;

3) Жіночий хор «Розмай» Харківської гуманітарно-педагогічної академії, художній керівник і диригент Юлія Іванова;

4) Студентський хор «Дівочі мрії» Львівського музичного коледжу імені Станіслава Людкевича, художній керівник і диригент Надія Поворозник;

5) Хор духовенства Рівненської єпархії «Анафора», художній керівник і диригент Ольга Тимків.

КАМЕРНІ ХОРИ:

1) Студентський хор «Запоріжжя» Запорізького музичного училища імені Платона Майбороди, художній керівник і диригент Оксана Братцева;

2) Камерний хор «Moravski», художній керівник і диригент Олена Радько;

3) Академічний камерний хор Тернопільської обласної філармонії, художній керівник і диригент – заслужений артист України Святослав Дунець;

4) Камерний хор «Воскресіння» Свято-Воскресенського кафедрального собору Івано-Франківська, художній керівник і диригент Володимир Рудницький;

5) Камерний хор «Alba» Сумського вищого училища культури і мистецтв імені Дмитра Бортнянського, художній керівник і диригент Оксана Доленкова;

6) Хор студентів кафедри хорового диригування Рівненського державного гуманітарного університету, художній керівник і диригент Олександр Одинець;

7) Муніципальний камерний хор «Галицькі передзвони», художній керівник і диригент – заслужений діяч мистецтв України Ігор Дем’янець.

МІШАНІ ХОРИ:

1) Хор Житомирського музичного училища імені Віктора Косенка, художній керівник і диригент Андрій Морозюк;

2) Народний камерний хор «Crescendo» Криворізького державного педагогічного університету, художній керівник і диригент Вікторія Сергеєва;

3) Хор «Subito» Чернівецького обласного коледжу мистецтв імені Сидора Воробкевича, художній керівник і диригент Валентина Гордей;

Хор ОНМА імені Антоніни Нежданової

4) Хор Одеської національної музичної академії імені Антоніни Нежданової, художній керівник – заслужений працівник культури України, професор Григорій Ліознов, диригенти-хормейстери Галина Шпак і Валерій Регрут;

5) Хор Дрогобицького музичного коледжу імені Василя Барвінського, художній керівник і диригент Богдан Бондзяк;

6) Хор «Молодість» Хмельницького музичного коледжу імені Владислава Заремби, художній керівник і диригент Наталія Бородавко.

Насамперед хотілося б відзначити надзвичайний ентузіазм керівників і співаків згаданих колективів. Те, як горіли їхні очі й серця, неможливо забути. Хорам вдалося показати усі вміння і не тільки вокальні. Це інструментальний супровід, цікаві пантоміма й хореографія, навіть невеликі театралізовані постановки (шкода, що розміри сцени Малого залу не дозволяли повноцінно їх продемонструвати).

У програмі конкурсу звучала музика різних стилів і напрямків. Окрім обов’язкових творів Миколи Леонтовича, що зацікавили багатством інтерпретацій, ми почули й чудові українські канти, партесні та класичні хорові концерти, прекрасні обробки українських пісень (можна було простежити поступ цього жанру від Миколи Леонтовича до його сучасних послідовників, і хочеться вірити, що Миколі Дмитровичу сподобалося б як розвивається його справа!). Також було представлено розмаїття зарубіжної хорової музики від англійського мадригалу до найкреативніших здобутків сучасного хорового мистецтва, що стали, мабуть, домінантою конкурсу!

Жіночий хор “Ярославна”

Проте, аналізуючи виступи колективів, хотілося висловити певні зауваження, хоча, швидше, побажання.

Перш ніж братися за твір, потрібно досконало вивчити його стилістику – як композиційну, так і виконавську: особливості звуко- й формотворення. Не завжди це вдавалося, особливо з концертами Дмитра Бортнянського та іншими подібними творами. Тут потрібна не тільки художньо-емоційна складова (із цим у нас, українців, усе гаразд), а й інтелектуальна. Досить часто хоровим колективам бракувало найпростіших елементів хорової звучності: строю, інтонації, ансамблю, дикції. І ніякі сценічні та акустичні експерименти, потужні сольні голоси не зможуть вразити слухача, якщо бракуватиме цих складових, без яких і хор – не хор і навіть ансамбль солістів – не ансамбль. Тому що навіть аматорський хор, який володіє цими навичками, прозвучить краще, ніж хор з амбітними сольними співаками.

Прикро, що серед однорідних колективів узяв участь лише один чоловічий Хор духовенства Рівненської єпархії «Анафора». Невже в Україні немає достойних чоловічих хорів? Сподіваємося, що наступний конкурс відкриє нам нові імена й колективи!

Нагороду вручає голова журі Євген Савчук

Бажано також відмітити надзвичайне різноманіття, часто кардинальну відмінність вокальних шкіл, що у хорах зазвичай є таким собі лакмусовим папірцем. Велике прохання до диригентів звертати увагу на вокальне виховання співаків і вчасно виявляти недоліки й працювати над ними! Хотілося б вірити, що «доба сопрано та тенорів», яку зараз спостерігає більшість хормейстерів, доповниться тембровим багатством низьких голосів.

І тепер коротко про переможців.

Найвищу нагороду конкурсу – Гран-прі, медаль і грошову премію по праву здобув мішаний хор студентів Одеської національної музичної академії імені Антоніни Нежданової (диригент Галина Шпак). Вразили майстерна робота хормейстера, темброве багатство, монолітність звучання!

Лауреатами конкурсу в номінації «Однорідні хори» з врученням диплома, медалі та грошової премії стали: І премія – Жіночий хор імені Світлани Фоміних (Миколаїв, диригент Тетяна Островська), який змусив глядачів укотре слухати й дивитися, затамувавши подих; ІІ премія – студентський хор «Дівочі мрії» Львівського музичного коледжу імені Станіслава Людкевича (диригент Надія Поворозник), чий надзвичайний вишкіл і, звичайно, львівський шарм зачарували слухачів; ІІІ премія – Жіночий хор «Розмай» Харківської гуманітарно-педагогічної академії (диригент Юлія Іванова), – у його виконанні «Ой сивая зозуленька» Миколи Леонтовича як обов’язковий твір, мабуть, була найкращою серед виконуваних!

Хор “Галицькі передзвони”

У номінації «Камерні хори» з врученням диплома, медалі та грошової премії перемогли: І премія – Івано-Франківський Муніципальний камерний хор «Галицькі передзвони» (диригент Ігор Дем’янець), що вразив дивовижною щирістю виконання, прекрасним ансамблем хористів; ІІ премія – камерний хор «Moravski» (Київ, диригент Олена Радько), – як бачимо, колектив, котрий позиціонує себе як аматорський, достойно конкурує з професійними хорами; ІІІ премія – студентський хор «Запоріжжя» Запорізького музичного училища імені Платона Майбороди (диригент Оксана Братцева), – особлива «джазова» харизма юних співаків нікого не залишила байдужим!

У номінації «Мішані хори» з врученням диплома, медалі й грошової премії: І премію розділили Хор студентів Житомирського музичного училища імені Віктора Косенка (диригент Андрій Морозюк) і студентський хор «Subito» Чернівецького обласного коледжу мистецтв імені Сидора Воробкевича (диригент Валентина Гордей) – надзвичайно достойні колективи, що виховують чудових хормейстерів; ІІ премія – Хор «Crescendo» факультету мистецтв Криворізького державного педагогічного університету (диригент Вікторія Сергеєва), – прекрасні молоді митці та цікаві інтерпретації; ІІІ премію у цій номінації журі вирішило не присуджувати.

VIII Всеукраїнський хоровий конкурс імені Миколи Леонтовича завершено! Його результати показали, що наша українська хорова спільнота, попри усі несприятливі обставини, готова творити, відроджувати, зберігати власні співочі традиції і залишатися відкритою до нових світових тенденцій. Це надзвичайно тішить і надихає! Отож до зустрічі на IX Всеукраїнському хоровому конкурсі імені Миколи Леонтовича у 2021 році!

Ольга ЗАСАДНА

джерело 

Журнал “Музика”