Проблеми сучасного музикознавства (025 Музичне мистецтво)

Тип: Нормативний

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
93Іспит

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
916професор Сиротинська Н. І.КММ-1м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
916КММ-1мдоцент Чекан Ю. І.

Опис курсу

Дисципліна «Проблеми сучасного музикознавства» є нормативною дисципліною зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво», для освітньої програми «Музикознавство».

Навчальний курс «Проблеми сучасного музикознавства» розроблено для того, щоб студент мав змогу осмислити основні засадничі принципи розвитку сучасного музикознавства, умів використовувати теоретичні основи й методологічні прийоми при роботі над музикознавчими дослідженнями; міг критично опрацьовувати наукові праці з метою їх використання у власній музикознавчій роботі; умів аналізувати та узагальнювати результати наукових досліджень в написанні наукових праць (стаття, реферат, публікація джерела, дисертація, монографія тощо); умів застосувати сучасні методи музикознавчих та музично-педагогічних досліджень на практиці та використовувати здобуті результати в науковій роботі.

Метою вивчення нормативної дисципліни «Проблеми сучасного музикознавства» є поглиблення теоретичних та практичних знань щодо системного опанування методологією та методикою музикознавчих досліджень.

Основними цілями курсу є:
а) оволодіння методологією та методами музикознавства;
б) аналітичне осмислення вибраних музикознавчих праць відомих українських та зарубіжних музикознавців;
в) ознайомлення з новітніми напрямками розвитку музикознавства (парамузикознавство, виконавське музикознавство, органологія);
г) засвоєння методів проведення етнофольклористичних досліджень в сучасних урбанізованих умовах та поєднання їх з використання досвіду минуло.

Після завершення цього курсу здобувач повинен буде:

  1. володіти професійними навичками виконавської, творчої та педагогічної діяльності (ПРН 1);
  2. визначати стильові і жанрові ознаки музичного твору та самостійно знаходити переконливі шляхи втілення музичного образу у виконавстві (ПРН 3);
  3. професійно здійснювати аналіз музично-естетичних стилів та напрямків (ПРН 4);
  4. вибудовувати концепцію та драматургію музичного твору у виконавській діяльності, створювати його індивідуальну художню інтерпретацію (ПРН 5);
  5. володіти музично-аналітичними навичками жанрово-стильової та образно-емоційної атрибуції музичного твору при створенні виконавських, музикознавчих та педагогічних інтерпретацій (ПРН 6);
  6. володіти термінологією музичного мистецтва, його понятійно-категоріальним апаратом (ПРН 7);
  7. приймати ефективні рішення в галузі культури і мистецтва, аналізувати альтернативи та оцінювати ризики (ПРН 10).

Цей освітній компонент забезпечують загальні та фахові компетентності, а саме: ЗК1, ЗК4, ЗК5, ЗК6, ЗК8, ФК1, ФК2, ФК3, ФК4, ФК5, ФК7.

Рекомендована література

Основна література:

Іваницький А. Українська народна музична творчість. Київ: Музична Україна, 1990.

Граб У. Музикологія як університетська дисципліна: Львівська музикологічна школа Адольфа Хибінського (1912–1941). Львів: УКУ, 2009. 178 с.

Кияновська Л. Музична антропологія і її перспективи в сучасній гуманістичній науці. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 1. 231 – 235.

Кияновська Л. Стильова еволюція галицької музичної культури ХІХ–ХХ ст. : монографія. Тернопіль: Астон, 2000. 339 с.

Корній Л. Деякі теоретичні питання музично-історичного джерелознавства. Українське музикознавство: науково-методичний збірник. 2006. Вип. 35. С. 5–14.

Козаренко О. Феномен української національної музичної мови. Львів: Наукове товариство ім. Т. Шевченка, 2000. 286 с.

Котляревський І. Музично-теоретична україністика. Українське музикознавство. Київ, 1998. Вип. 28. С. 9–12.

Котляревский И. Системы западноевропейского музыкознания. К., 1983.

Кулик Р. Музикознавство і музична критика. Історія української музики. Кінець ХІХ – початок ХХ ст. Київ: Наукова думка, 1990. Т. 3. С. 386–403.

Маркова О. Герменевтичний зріз музичної культурної соціології. Вісник національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 1. С. 235–241.

Муха А. Музикознавство. Історія української музики. 1917-1941. Київ: Наукова думка, 1992. Т. ІV. С. 519–543.

Немкович О. Передумови формування науково-дослідної галузі українського музикознавства у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Українське музикознавство. Київ, 2002. Вип. 31. С. 67–81.

Немкович О. Предмет українського історичного музикознавства кінця ХІХ – 20-х рр. ХХ ст. Українське музикознавство. Київ 2001. Вип. 30. С. 15–33.

Правдюк О. Українська музична фольклористика. Київ: Музична Україна, 1978.

Рожок В. Культурологія – музикознавство: нові аспекти дослідження // Часопис. 2008. № 1 (1). 7 – 16.

Самойленко О. І. До проблеми предметно-методичних тенденцій сучасного українського музикознавства // Музична україністика: сучасний вимір: зб. наук. праць на пошану музикознавця, доктора мистецтвознавства, професора М. П. Загайкевич / ред.-упор. А. К. Терещенко. – К. : ІМФЕ ім. М. Т. Рильського, 2009. – Вип. 4. – С. 139 – 144. 30.

Самойленко О. І. Музикознавство з позиції культурологічної діалогістики // Наукові записки 16 культурологічного семінару. – К., 2002. – Вип. 2 (Мистецтвознавчі аспекти славістики). – С. 108 – 115.

Самойленко О. Часові епістеми музики і темпоральні категорії історичного музикознавства // Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2017. №3 (36). С. 99–109.

Сиротинська Н. Ейдетика художньої творчості людини в контексті нейроарту. Український мистецтвознавчий дискурс: колективна монографія. Riga: Baltia Publishing, 2020. С. 168–183 (у співпраці з Карпов В.В., Бондик О.В.).

Сиротинська Н. Homo ludens: віддзеркалення платонової стіни у модерному нейроекрані // Матеріали міжнародної конференції Свідомість, мозок, мова: актуальні проблеми та міждисциплінарні досягнення, Львів 19-20 квітня. Львів, 2018. С. 213–217.

Сюта Б. Основи парамузикознавства. Київ, 2010. – 150 с.

Karpov V, Syrotynska N. Homo in via: from the Plato’s cave to the modern neuroscreen // Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв :наук. журнал. Київ : Міленіум, 2018. No 3.  С. 19–26.

Karpov V, Syrotynska N. Medieval and contemporaneity world-visual and art parallels// Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтва: наук. журнал. Київ: Міленіум, 2018. No 2. С. 177–183.

Чекан Ю. І. До питання визначення предмету історії музики. Музично-історичні концепції в минулому і сучасності: матеріали Міжнародної наукової конференції. Львів: Сполом, 1997. С. 17–23.

Ярко М. Парадигма етнонаціональної ідентичності української музичної творчості як пріоритетна дослідницька проблема сучасного вітчизняного музикознавства // Наукові записки. Серія: мистецтвознавство. – 2013. – №2. 40–48.

Ясіновський Ю. Музикологія в сучасному науковому дискурсі або: чи наука про музику може стати університетською дисципліною в сучасній Україні. С. 27–48.

 

Додаткова література:

Антропова Т. Структуралістський аспект музикознавчого дискурсу: досвід і сучасність // Науковий вісник НМАУ. – Вип. 68: Музика в просторі сучасності: друга половина ХХ – початок ХХІ ст. – Київ. 2008. – С. 215–221.

Білозуб Л. Національний аспект українського музичного мистецтва // Наукові записки. Серія: мистецтвознавство. 2014. № 1. С. 116–122.

Гнатюк Л. Концепція курсу історії української музики у підручниках Миколи Грінченка // Українське музикознавство. Київ, 2002. – Вип. 31. – С. 43–55.

Кияновська Л. Львівська музикознавча школа і наукові концепції Стефанії Павлишин // Musica Humana. – Львів, 2003. – С. 188–197.

Ляшенко І. Історико-стильові та етнофольклорні джерела формування української композиторської школи // Українська художня культура. – Київ: Либідь. – С. 235–258.

Сюта Б. Основи парамузикознавства: методичні рекомендації. – Київ. – 40 с.

Шульга Л. Деякі аспекти категорії драматургії в сучасному музикознавстві // Syntagmation : зб. наук. статей на пошану доктора мистецтвознавства Стефанії Павлишин. – Львів, 2000. – С. 100–118.

 

Вибрані інтернет-джерела:

http://elib.nlu.org.ua/object.html?id=331

http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0008720

http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0008719

https://www.twirpx.com/file/1797007/

http://er.ucu.edu.ua/handle/1/658

https://issuu.com/duh-i-litera/docs/extract

http://nbuv.gov.ua/UJRN/StudM_2011_3_20

Силабус:

Завантажити силабус