Основи музичного джерелознавства та архівістики (025 Музичне мистецтво)

Тип: На вибір ВУЗу

Кафедра: музикознавства та хорового мистецтва

Навчальний план

СеместрКредитиЗвітність
104Залік

Лекції

СеместрК-сть годинЛекторГрупа(и)
1016професор Сиротинська Н. І.КММ-1м

Практичні

СеместрК-сть годинГрупаВикладач(і)
1016КММ-1мпрофесор Сиротинська Н. І.

Опис курсу

Дисципліна «Основи музичного джерелознавства та архівістики» є вибірковою дисципліною зі спеціальності 025 Музичне мистецтво для освітньої програми «Музикознавство».

Дисципліна передбачає оволодіння комплексом спеціальних історико-музичкознавчих дисциплін і відповідних міждисциплінарних зв’язків: музичної палеографії, мистецтвознавства, історії музики та архівістики. Матеріяли курсу дозволяють відстежувати і осмислювати змінність культурно-мистецького  формату мислення і його багатогранного відображення в музичному мисленні.

Метою викладання навчальної дисципліни «Основи музичного джерелознавства та архівістики» є опанування методологією праці з матеріалами музичного джерелознавства, а також отримання необхідного досвіду практичної роботи в архівних інституціях.

Основні завдання навчального курсу полягають у формуванні цілісного сприйняття і розуміння перебігу історичних мистецьких процесів у широкому музикознавчому та культорологічному контекстах. Це сформує комплексний теоретико-практичний підхід до системного музично-джерелознавчого опрацювання пам’яток музичної культури.

У результаті вивчення даного курсу магістрант буде:

знати:

  • засадничі принципи сучасного музичного джерелознавства;
  • основні теоретичні постулати допоміжних джерелознавчих дисциплін, зокрема музичної архівістики, текстології, палеографії;
  • специфіку формування сучасної музичної бібліографії та бази даних дослідження.

вміти:

  • теоретично обґрунтовувати основні положення сучасного музично-джерелознавчого дослідження;
  • визначати мету і завдання музично-джерелознавчого дослідження щодо рукописної або друкованої нотографічної пам’ятки, писемної або едиційної традиції, епістолярного або мемуарного джерела, джерельно-бібліографічної проблематики;
  • використовувати набуті знання, що необхідні для системного опрацювання наукового джерела;
  • відбирати головні чинники, визначаючі концепцію музично-джерелознавчого дослідження;
  • робити текстологічний аналіз нотних текстів;
  • робити кодикологічний опис нотографічного документу.

Рекомендована література

Основна література:

  1. Гнатишин О. Історичний вимір музично-теоретичних концепцій. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. 599 с.
  2. Зінків І. Модальність як категорія теоретичного музикознавства // Науковий НМАУ ім. П.І.Чайковського. Естетика і практика мистецької освіти : зб.ст. К., 2008. Вип.74. С. 245–253.
  3. Зінкевич О., Чекан Ю. Музична критика: теорія та методика : навч. посіб. Чернівці : Книги – ХХІ, 2007. 424 с. 28. Зінькевич О. Логіка художнього процесу як історико-методологічна проблема // Ставропігійські філософські студії : зб. наук. статей. Львів, 2009. Вип. 3. С. 45–56.
  4. Корній Л. П. Джерелознавство історії української музичної культури / НАН України. Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського. К.: ІМФЕ ім. M. Т. Рильського, 2019. 312 с.
  5. Калакура Я., Войцехівська І., Павленко С. Історичне джерелознавство. Підручник. Київ, 2002. 486 с.
  6. Котляревський І. Константи теоретичного музикознавства: історія і еволюція // Українське музикознавство. Вип. 33. К., 2004. С. 129–131.
  7. Катрич О. Музичне виконавство як інспіруючий чинник // Наукові збірки Львівської національної музичної академії ім. М. В. Лисенка. Львів, 2015. Вип. 35. С. 6–12.
  8. Копиця М. Питання джерелознавства ХХ століття у світлі ідей музичної україністики І. Ф. Ляшенка // Культурологічні проблеми української музики: Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. К., 2002. Вип. 16. С. 49–52.
  9. Корольов Б. Методика пошуку, опрацювання і використання історичного джерела // Історичне джерелознавство. К. 2002.
  10. Лукашевич О., Манжула К. Хрестоматія з теоретичного джерелознавства: Навчальний посібник. Кіровоград, 1998. 102 с.
  11. Медведик Ю. Археографічні та кодиколого-палеографічні проблеми дослідження духовнокантових рукописних пам’яток // Теорія і практика педагогічного процесу. Збірник наукових праць. Харків, 2000. С. 196–205.
  12. Медведик Ю. Джерелознавчі, текстологічні та стильові аспекти дослідження українських духовних пісень XVII–XVIII століть // Українське мистецтвознавство: матеріали, дослідження, рецензії. Збірник наукових праць. Вип. 9. Київ, 2009. С. 139–142.
  13. Медведик Ю. Теоретико-практичні питання археографії та текстології в контексті навчальних дисциплін музично-джерелознавчого циклу (за матеріалами рукописів XVI–XIХ ст.) // Актуальні проблеми історії, теорії та практики художньої культури. Вип. XXVI. Київ, 2011. С. 337–344.
  14. Мельник Л. Музична журналістика: теорія, історія, стратегії (на прикладах із львівської преси від початків до сьогодення). Монографія. Львів, 2013. 383 с.
  15. Опанасюк О. Інтенціональний стиль як художній феномен заключного періоду становлення європейської культури // Мистецтвознавчі записки: зб. наук. пр / гол. ред. В. Редя. К.: Міленіум, 2015. Вип. 27. С. 217–228.
  16. Польська І. І. Методологічна проблематика в сучасному музикознавстві // Культура України : зб. наук. пр. / Харків. держ. акад. культури / за заг. ред. В. М. Шейка. Харків : ХДАК, 2014. Вип. 46. С. 267–275.
  17. Пясковський І. Феноменологія музичного мислення // Наук. вісник Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2000. Вип. 7 : Музикознавство: з ХХ у ХХІ століття. С. 46-56.
  18. Савицька Н. В. Вікові аспекти композиторської життєтворчості: автореф. дис … д-ра мистецтвознавства. К., 2010. 36 с.
  19.  Павленко С. До питання про періодизацію історіографії українського джерелознавства // Вісник київського національного університету ім. Т. Шевченка. Історія. Київ, 2001. Вип. 54. С. 56–68.
  20. Чекан Ю. І. Інтонаційний образ світу як категорія музикознавства: автореф. дис. д-ра мистецтвознав. К.: НМАУ, 2010. 32 с
  21. Ясиновський Ю. Українські та білоруські нотолінійні Ірмолої 16-18 століть: Каталог і кодикологічнопалеографічне дослідження. Львів 1996. 466 с.

Додаткова література:

  1. Войцехівська І. Структура історичного джерелознавства: традиції та сучасні проблеми // Архівознавство. Археографія. Джерелознавство: міжвідомчий збірник наукових праць. Вип. 3. Джерелознавчі дисципліни. Київ, 2001. С. 255–270.
  2. Дубровіна Л., Гальченко О. Кодикологія української та східнослов’янської рукописної книги і кодикологічна модель структури формалізованого опису рукопису. Київ, 1992.
  3. Івченко Л. В.Реконструкція нотної колекції графа О. К. Розумовського за каталогами XVIII сторіччя. Вип. 1. Київ: НАН України, НБУВ, 2004.
  4. Історична наука: термінологічний та понятійний довідник. Київ, 2002.
  5. Каліберда Н. Інформаційна база як об’єкт бібліотечного джерелознавства // Бібліотеки у розвитку історичної науки в Україні. Київ, 1994. С. 66–69.
  6. Мацюк О. Філіграні архівних документів України. XVIII – XX ст. Київ, 1993.
  7. Медведик Ю. Ґенеза та специфіка кодифікування українських духовних кантів на ранній стадії рукописної практики жанру (кінець XVI-XVII ст.) // Науковий вісник Національної музичної академії України. Культурологічні проблеми української музики. Київ, 2002. С. 225–234.

Матеріали

Медведик Ю. Музичне джерелознавство та архівістика: навч.-метод. комплекс дисципліни. Львів: ЛНУ, 2020. 29 с.

Силабус:

Завантажити силабус